Citat:
Ursprungligen postat av
Vekruset
Beslutet är klubbat, men media står inte på din sida. Bra att ETC gjorde en positiv folkbildningsinsats för en gångs skull.
Vad gör folk när pengar konfiskeras av staten? Vad gjorde de på Cypern, när man gjorde "haircut"? Svar: ingenting. Vad gjorde man i Polen, när staten konfiskerade pensionssparandet? Svar: ingenting.
Är du där nu igen?
Som argument (kanske felaktiga sådana) mot din anföran:
1. Det räcker inte med att banken räddas, förtroendet är ännu viktigare att rädda.
Att feta bankdirektörskor skulle konfiskera gemene människas hårt förtjänade slantar skulle borga för anarki bland folk vanligtvis långt från sådana tendenser - resultat kaos.
Således har det upparbetats en plan hur detta bör gå till utan att störa systemet för mycket.
2. Planen är dragen utifrån erfarenheterna från en ö i medelhavet anno 2013.
Bail-in definieras i huvudsak av två komponenter, investerare och sparare.
1. Investerare tar den initiella smällen, om det räcker är det över, dock brukar banker vara lågt eget kapital i förhållande till verksamheten så det räcker nog sällan.
Man kan nog tänka sig att varje ägarandel faller ordentligt, kanske 1:1000 utspädning där den nya lejonparten säljs till lycksökare.
Fotnot: Investerare från den 'goda' sidan (stat, kommun etc) undantages.
2. Sparares medel
över garantin (100KEvro) ses som en investering och behandlas nog ungefär på samma sätt. Jag har inte fattat riktigt hur denna process kommer att ske men kanske är det här den utspädda aktien hamnar.
3. Sparare under den magiska gränske klarar sig utan 'konfiskering' fast det kanske inte går att komma åt värdet ändå, typ maxuttag per vecka eller så under en tid för att undvika eskalering.
Alla dessa moment skedde (i en eller annan skepnad) på Cypern, fast det verkar ingen fårstå.
Framför allt Ryssar med mycket oligarkivaluta satt med svarte petter.
Så, om jag har fel, var god och rätta mig så kanske jag också förstår din oro.
Om jag har rätt?