• 1
  • 2
2017-01-27, 13:50
Medlem
Hej! Jag är väldigt fundersam över dagens ekonomiska situation åtminstone här i vårt avlånga land. Det jag undrar är att när väl bankerna kollapsar här i Sverige på grund av många faktorer som väger samman, så kommer de väl att börja ta spararnas pengar samt pensionpengarna från kunderna för att rädda det sjunkande skeppet. Självklart har vissa banker en så kallad insättningsgaranti, vilket låter halvt flummigt samt oansvarigt, men det jag undrar är hur mycket kan banken ta från t.ex en privatperson som är kund hos en bank. Som ett exempel för att vara extra tydlig: Jag som privatkund väljer att öppna ett sparkonto hos Svea ekonomi, samtidigt som jag öppnar sparkontot så öppnar jag ett kapitalkonto eftersom jag vill sätta på spar 10 miljoner kronor. Svea ekonomi har detta insättningsgaranti för kunderna, men det som garanteras är att du kan få upp till 950 000 kr tillbaka per institution. Man kan ansöka efter ett tillägsbelopp upp till 5 miljoner kr. Det jag undrar är att om Svea ekonomi går i konkurs och tar mina pengar är det säkert att det kommer vara under 5 miljoner eller hur funkar det? Eftersom om de tar mera än 5 miljoner av mig så täcker inte garantin det vilket skulle vara absurt. Hur kommer det se ut? Tack!
Citera
2017-01-27, 13:55
Medlem
Svenskarna har lån inte besparingar så det finns inte mycket att ta från....

Har man 10 miljoner sparar man dem inte på en bank det är helt efterblivet.
Citera
2017-01-27, 13:58
Medlem
Enydrions avatar
Jag skulle inte sätta in mer än 950 någonstans, skaffa konto hos ett dussin banker, det är enkelt med bankid...

Jag har ett dussin ca som jag skyfflar runt pengarna bland, när de ändrar räntorna hit och dit...
Citera
2017-01-27, 14:08
Medlem
Tack för svaren! Men om jag nu skulle ha flera stycken olika konton med det nämnda beloppet, så blir det mycket att hålla koll på. Självklart så skall man ha koll på sin ekonomi och sina konton, men om man nu skulle bara leva med t.ex sparränta så är det mer bekvämt med ett konto där du har allt av ditt kapital, eller är det verkligen så man får spara om man inte vill förlora några pengar, eftersom det är inget OM bankerna kraschar utan det är bara en tidsfråga när det händer.
Citera
2017-01-27, 14:11
Medlem
FetLeffes avatar
Fram med Cohiban och rommen.
Citera
2017-01-27, 14:43
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrovman
Tack för svaren! Men om jag nu skulle ha flera stycken olika konton med det nämnda beloppet, så blir det mycket att hålla koll på. Självklart så skall man ha koll på sin ekonomi och sina konton, men om man nu skulle bara leva med t.ex sparränta så är det mer bekvämt med ett konto där du har allt av ditt kapital, eller är det verkligen så man får spara om man inte vill förlora några pengar, eftersom det är inget OM bankerna kraschar utan det är bara en tidsfråga när det händer.

Det finns några personer som testat ditt upplägg, tex custodia och trustbuddy de hade visserligen ingen bankgaranti, men de placerade några miljoner där och det gick inte så bra, då jag har flera banker räknar jag med att de inte kursar samma dag allihopa....

Jag har ett exceldokument, som jag uppdaterar vid behov.
Citera
2017-01-27, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Det finns några personer som testat ditt upplägg, tex custodia och trustbuddy de hade visserligen ingen bankgaranti, men de placerade några miljoner där och det gick inte så bra, då jag har flera banker räknar jag med att de inte kursar samma dag allihopa....

Jag har ett exceldokument, som jag uppdaterar vid behov.

Jag antar väl då att man får öppna ett par konton och spara på det sättet! Man vill ju ändå spela säkert med sina kort.
Citera
2017-01-27, 15:01
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Jag antar väl då att man får öppna ett par konton och spara på det sättet! Man vill ju ändå spela säkert med sina kort.

Ja, den här eventuella höjningen av bankgarantin, har jag inte läst om direkt, men det är ju bättre att vara en i en massa, än en bland några få, om det blir skarpt läge och bankgarantin eventuellt inte ska infrias...
Citera
2017-01-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, den här eventuella höjningen av bankgarantin, har jag inte läst om direkt, men det är ju bättre att vara en i en massa, än en bland några få, om det blir skarpt läge och bankgarantin eventuellt inte ska infrias...

Självklart eftersom det finns ingen verklig garanti på garantin om man nu kan säga på det sättet. Det kan verkligen vara så att om bankerna helt och hållet kollapsar så kanske du blir av med hela ditt kapital utan att du får något tillbaka. Det är väl därför man aldrig skall lita på bankerna helt och hållet.
Citera
2017-01-27, 15:21
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Hej! Jag är väldigt fundersam över dagens ekonomiska situation åtminstone här i vårt avlånga land. Det jag undrar är att när väl bankerna kollapsar här i Sverige på grund av många faktorer som väger samman, så kommer de väl att börja ta spararnas pengar samt pensionpengarna från kunderna för att rädda det sjunkande skeppet. Självklart har vissa banker en så kallad insättningsgaranti, vilket låter halvt flummigt samt oansvarigt, men det jag undrar är hur mycket kan banken ta från t.ex en privatperson som är kund hos en bank. Som ett exempel för att vara extra tydlig: Jag som privatkund väljer att öppna ett sparkonto hos Svea ekonomi, samtidigt som jag öppnar sparkontot så öppnar jag ett kapitalkonto eftersom jag vill sätta på spar 10 miljoner kronor. Svea ekonomi har detta insättningsgaranti för kunderna, men det som garanteras är att du kan få upp till 950 000 kr tillbaka per institution. Man kan ansöka efter ett tillägsbelopp upp till 5 miljoner kr. Det jag undrar är att om Svea ekonomi går i konkurs och tar mina pengar är det säkert att det kommer vara under 5 miljoner eller hur funkar det? Eftersom om de tar mera än 5 miljoner av mig så täcker inte garantin det vilket skulle vara absurt. Hur kommer det se ut? Tack!
Se de pengar du har på banken som en skuld banken har till dig, inte en hög som ligger på ett konto. Om banken försvinner finns ingen som kan betala skulden. Insättningsgarantin kommer från staten och inte banken. Den statliga pensionen är inte heller en hög med pengar som ligger och väntar på dig tills du blir gammal utan kommer att vara de pengarna som andra betalar i systemet när du är pensionär. Kollapsar pensionssystemet, alltså att det slutar att komma in pengar, kommer du heller inte att få någon statlig pension. Det är till stor del därför sparekonomer ofta trycker på vikten av tjänstepension och eget pensionssparande.
Citera
2017-01-27, 18:49
Medlem
Det där med insättningsgaranti är bara flumsnack. Visst men liten bank, väldigt liten och obetydlig möjligen. Men om större banker konkar kan man se sig i stjärnorna efter pengarna. Och vissa banker skulle ju dra med sig hela Världsekonomin ner i graven, ex Deustche bank som ligger risigt till.
Citera
2017-01-27, 19:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnjoyLife2000
Det där med insättningsgaranti är bara flumsnack. Visst men liten bank, väldigt liten och obetydlig möjligen. Men om större banker konkar kan man se sig i stjärnorna efter pengarna. Och vissa banker skulle ju dra med sig hela Världsekonomin ner i graven, ex Deustche bank som ligger risigt till.

Nej då, de kan garantera eftersom de helt enkelt kommer inflatera sönder valutan om behovet uppstår. När 950.000 = en kasse varor på ica så är det inga problem att garantera det beloppet

Riskspridning är enda vettiga skyddet, själv köper jag med jämna mellanrum fysiskt silver och guld från tyskland, skaffat konto i 3 olika banker + nätmäklare och sparar dessutom regelbundet hos http:www.goldmoney.com (Kanadabaserat).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in