2017-01-26, 17:36
Medlem
Psykonaut-s avatar
Om jag lämnar kvitto till en kund vid kontant betalning och inte redovisar detta som en inkomst för att slippa betala skatt, hur ska då skattemyndigheten kunna veta det?

Har ni tips på fusk?
Citera
2017-01-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Om jag lämnar kvitto till en kund vid kontant betalning och inte redovisar detta som en inkomst för att slippa betala skatt, hur ska då skattemyndigheten kunna veta det?

Har ni tips på fusk?

Kvittot ifråga genereras väl via ert kassaregister? Detta är vårt att fuska med.
Kvitto på annat sätt kan av kunden ha används i dennes bokföring varvid jämförelse kan göras vid en kontroll.
Citera
2017-01-26, 18:22
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:

Har ni tips på fusk?

Är det försäljning av tjänst eller av vara (produkt)?

Har du köpt in varor vitt i bolaget så är det bäst att också sälja det vitt annars blir lagerhållning fel vid bokslutet.

Tjänst kan man ju skita i att redovisa, ibland i alla fall.
Citera
2017-01-26, 18:23
Medlem
olasvenssons avatar
Tips på fusk.

Vad sysslar ditt bolag med?
Citera
2017-01-26, 18:52
Medlem
Psykonaut-s avatar
Jag säljer tjänster, men kunder vill ofta ha kvitto.
Men jag hatar betala skatt.
Citera
2017-01-26, 19:26
Medlem
Om du säljer till företag skulle jag inte strunta i att bokföra, de gör ju sina avdrag i sin tur...
Till privatpersoner är det kanske mindre risk.
Annars la jag märke till ett litet krog-tricks när jag köpte hämtmat för en tid sedan. (Fast det funkar bara om man säljer i princip likadana varar hela tiden.) Jag betalade kontant och tjejen i kassan la kvittot i matpåsen (kassaapparaten stod så att man inte såg vad hon slog in). Väl hemma märkte jag att summan på kvittot inte stämde och gällde en helt annan rätt. Antagligen sparar de kvitton från folk som inte vill ha det och lägger i dem i nästa matpåse och stoppar då betalningen rakt ner i fickan.
Citera
2017-01-26, 19:54
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Jag säljer tjänster, men kunder vill ofta ha kvitto.
Men jag hatar betala skatt.

Okej.

Du kan naturligtvis skita i ett och annat kvitto att redovisa utan någon större risk för att bli upptäckt.

Om du utför en tjänst för en privatperson. Du ger kvitto till privatperson (då kunden vill ha det vitt). Du bokför inte kvittot. Inga problem, så har jag gjort utan att åka fast. Bara det inte bli för ofta eller med stora belopp. Dessutom är det ju kontantbetalning i ditt fall och då är det ännu säkrare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in