• 1
  • 2
2017-01-25, 21:25
Medlem
Jag har varit ett klantarsle och glömt betala ett inkassokrav hos ett företag som heter Colligent. Jag hade helt enkelt blandat ihop förfallodatumet som var den 20:e och det var endast idag som jag märkte det så jag fick en jävla panik och ringde till Colligent direkt. Jag hade ett inkassokrav på ca 2000kr. Tejen jag pratade med sa att ärendet hade gått till Kronofogden just idag. När hon sa det svimmade jag nästan. Det är första gången det här händer mig och det första jag tänkte på var att mitt liv och framtid är spillror.

Hon sa att jag skulle betala 2710kr omgående och jag gick naturligtvis med på det. Men hur blir det nu när ärendet redan är hos kronofogden? Jag har försökt kontakta dem men tydligen så är det inte de som sköter om betalningsanmärkningarna.

Allt är så jävla flummigt just nu. Vem fan ska jag kontakta för att få konkreta svar. Eftersom den är betald nu så borde ju inget hända eller har jag fel? Snälla hjälp mig.
Citera
2017-01-25, 21:30
Medlem
RastaSouls avatar
Betalningsanmärkning. Shii 3-5 år kanske?
Citera
2017-01-25, 21:35
Medlem
Jag kan ha fel så tolka mig inte på orden, men är hyfsat säker på att det går till på följande vis:

1. När ett ärende inkommer till KFM så skickar dom ut en betalningsuppmaning.
2. Om du inte betalar och om du inte bestrider inom förfallodatum, typ 14 dagar, så fastställs skulden.
3. Först då får du en betalningsanmärkning, vilken fastställs av kreditbolag som inhämtar info från KFM om förfallna och betalningsuppmaningar som inte heller har överklagats.

Med andra ord är det ingen fara för dig om du betalade direkt.
Citera
2017-01-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Jag kan ha fel så tolka mig inte på orden, men är hyfsat säker på att det går till på följande vis:

1. När ett ärende inkommer till KFM så skickar dom ut en betalningsuppmaning.
2. Om du inte betalar och om du inte bestrider inom förfallodatum, typ 14 dagar, så fastställs skulden.
3. Först då får du en betalningsanmärkning, vilken fastställs av kreditbolag som inhämtar info från KFM om förfallna och betalningsuppmaningar som inte heller har överklagats.

Med andra ord är det ingen fara för dig om du betalade direkt.

Det låter mer logiskt än att de skulle ge mig en betalningsanmärkning på direkten. Hoppas du har rätt!
Citera
2017-01-25, 21:49
Medlem
Betala och skriv absolut inte på något från fogden.
Citera
2017-01-25, 22:00
Medlem
Jag fick ett ärende som gick till Inkasso och sedan vidare till Kronofogden. Gjorde som du TS; fick panik, betalade skulden samma dag och ringde KF. Då var det för sent. Betalningsanmärkningen finns redan i den stund Kronofogden delgivits.

Men! I mitt fall var det felaktigt från första början, jag hade bara dragit ut på det hela. När jag nystade mig tillbaka och bestred originalfakturan gav mig både Inkasso och Kronofogden rätt, således slapp jag betalningsanmärkning. Men så vitt jag förstod det som var det bara tack vare att själva grundfakturan var felaktig, inte att jag snabbt reglerade den. Jag fick givetvis tillbaka alla pengar. Det kom en check som jag kunde kvittera på Icas postavdelning. Stressigt.
Citera
2017-01-25, 22:05
Medlem
Beaver14s avatar
Betala omgående vad de begär (de extra 700 avser kostnader för att ansöka om betalningsföreläggande).

Ett seriöst bolag meddelar då omgående KFM att skulden är reglerad och KFM avskrifter ansökan utan konsekvens för dig.

Skulle KFM hinna skicka föreläggandet till dig ska du för säkerhets skull returnera delgivningskvittot med en notering om att kravet bestrids då skulden är betald. Då gör KFM inget annat än att lämna din bestridan till inkassobolaget att svara. De kommer då, om de inte redan gjort det, att instämma i ditt bestridande.
Citera
2017-01-25, 22:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimby
Jag fick ett ärende som gick till Inkasso och sedan vidare till Kronofogden. Gjorde som du TS; fick panik, betalade skulden samma dag och ringde KF. Då var det för sent. Betalningsanmärkningen finns redan i den stund Kronofogden delgivits.
.

Du lät det gå hela vägen genom föreläggandeprocessen utan att betala eller bestrida. När KFM ringer har det gått till indrivning och då är anmärkningen redan ett faktum.

Edit: läste fel, att det var KFM som ringt dig. Budskapet är dock att man får INTE anmärkning enbart att någon ansöker om att KFM ska driva in en skuld (om du är fysisk person). Det är först när KFM genom utslag fastställer att kravet är giltigt som en anmärkning uppstår.
Senast redigerad av Beaver14 2017-01-25 kl. 22:10.
Citera
2017-01-25, 22:10
Medlem
SameOldStorys avatar
Du kan vara lugn min vän. Du kommer inte få en betalningsanmärkning.
Citera
2017-01-25, 23:01
Bannlyst
Säger som förgående talare, blir ingen betalningsanmärkning.
Citera
2017-01-25, 23:15
Jag har lyckats göra samma misstag och jag vet precis vilken panik du känner. Det jag kan säga är att du kan vara lugn. Så länge du har kontakt med inkassobolaget samt betalar skulden dit och inte till Kronofogden så är du trygg. De kommer då dra tillbaka indrivningen och allt är frid och fröjd igen.
Citera
2017-01-25, 23:30
Medlem
rolemodels avatar
En fråga bara, hur kan ens dessa situationer uppstå? Ja menar man får en räkning o så betalar man den inom 30, scanna av, godkänna, klart.

Om man nu envisas med att få pappersfakturor dvs. Annars får man ju det direkt på internet banken. En sak om man hamnar i koma eller nått, då kan man ju missa. Annars är det ju i det närmaste en bedrift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in