2017-01-25, 17:39
Medlem
lilladinyas avatar
Jag har lite av en drom dar jag koper ett hus (hur fa kapital till det ar en annan fraga) och sen bor pa overvaningen eller vinden (med egna rum+kok+bad osv) och forsorjer mig pa heltiden genom att hyra ut rum pa nedervaningen, 3500 kr per rum, kanske 3, 4 rum + kok/vardagsrum och dessutom toalett/badrum och tvattrum. Det skulle formodligen mest tilltala studenter.

Borde man separera el och vatten fran overvaningen sa att de dyker upp pa olika rakningar dar hyresgasterna far dela pa sin rakning? Helst lagger man ju pa solceller pa taket sa att elen tar hand om sig sjalv.

Jag antar att man maste registrera inkomsterna i ett foretag och skatta osv, det ar ok.
Men annars verkar det som ett ganska lugnt foretag givet att man ar lite streetsmart med sina ev hyresgaster och haller koll pa huset?
Citera
2017-01-25, 17:45
Bannlyst
Om du ändå ska bo på vinden kan du väl låta dina gäster pröjsa för hela kalaset även din del. Ta även ut hyra för bilparkering
Citera
2017-01-25, 17:59
Medlem
Fundamentalt är det inget fel på din idé. Men "the devil is in the details" som det heter - det vill säga vad är dina hyresintäkter och vad är dina kostnader.

Vad är dina kapitalkostnader (ergo vad kostar huset, hur mycket måste du lägga kontant, hur mycket kan du låna och vad blir dina lånekostnader)?

Vad är dina driftskostnader (fastighetsavgift, el, värme, vatten, avlopp etc.)?

Vad är underhållskostnaderna? (om du bor där själv och är hyffsat händig kan du nog komma undan med att göra en hel del reparationer själv, men hyreslägenheter slits rätt hårt - specielllt studentlägenheter)
Citera
2017-01-25, 20:21
Medlem
record-collectors avatar
Bara en nyfiken fråga... bor du i storstad eller bor du på landet dvs i småstad?
Citera
2017-01-25, 21:40
Medlem
Köp en villa nära ett universitet istället och så bygger du om den för studentboende.
Kläm in minst 8 studenter där o ta 4000 kr per skalle.
Expandera när du tjänat pengar.

Att bo på vinden som något jävla troll är kanske inte rekommendera.
Citera
2017-02-02, 18:00
Medlem
lilladinyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Bara en nyfiken fråga... bor du i storstad eller bor du på landet dvs i småstad?

Bor ej i topp 3.
Citera
2017-02-02, 18:00
Medlem
lilladinyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Köp en villa nära ett universitet istället och så bygger du om den för studentboende.
Kläm in minst 8 studenter där o ta 4000 kr per skalle.
Expandera när du tjänat pengar.

Att bo på vinden som något jävla troll är kanske inte rekommendera.

Att vara ett vindstroll verkar sa mysigt! Go all in kuf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in