2005-12-21, 10:25
Medlem
Un Perros avatar
De flesta trådar här inne behandlar nästan uteslutande livsåskådningar eller löst tyckande som knappast förtjänar att kallas för filosofi - i ordets rätta bemärkelse.

Det finns några få undantag, men överlag så är det nästan uteslutande mer eller mindre infantila frågeställningar som får lika infantila svar, om saker som lika gärna kunde postats i ett annat forum.

Kanske skulle en uppdelning av forumen vara mer intressant? Ett där man kan diskutera livsåskådning och ett där man kan ta sig an filosofiska frågeställningar på ett mer konkret sätt.

Samtidigt så är jag medveten om att filosfiforat inte direkt är det mest populära forumet här inne, trots att det helt klart finns personer som har en massa kunskap att tillföra.

Jag kan bara tala för mig själv - men jag blir nästan alltid besviken när jag ser trådarna här inne, de ger knappast mersmak.
Citera
2005-12-21, 10:27
Medlem
evolutes avatar
Vad vill du se för trådar i detta forum? Beslutsteori, vetenskapsfilosofi, logik eller vad? Ge ett exempel på en bra frågeställning.
Citera
2005-12-21, 11:46
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Vad vill du se för trådar i detta forum? Beslutsteori, vetenskapsfilosofi, logik eller vad? Ge ett exempel på en bra frågeställning.

Vetenskapsfilosofi

Jag vet inte... jag ska nog bege mig till närmsta universitet istället, vid närmare eftertanke.

Men det som jag menar är att det vore hemskt kul om forumet här höll en akademisk klass. Om jag inte skulle kunna svara i någon av trådarna så skulle jag vara helt nöjd.
Citera
2005-12-21, 13:16
Medlem
Franz Bolzanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
...Samtidigt så är jag medveten om att filosfiforat inte direkt är det mest populära forumet här inne, trots att det helt klart finns personer som har en massa kunskap att tillföra.

Filosofi (eller vetenskapsteori) är per definition en tankekrävande aktivitet, och dessutom krävs inte så lite kapacitet för abstrakta resonemang.
Man kan studera en vanlig Gauss-kurva (normalfördelning) och raskt upptäcka hur den högra sidan av kurvan dominerar inom de vetenskapliga och filosofiska disciplinerna.

So...what did you expect ? I vilket fall som helst, så är jag imponerad över Flashbacks kunniga medlemmar. Det är ju inget filosofiforum per se, utan ett allmänt debattforum riktat till allmänheten.

/ F.B
Citera
2005-12-21, 14:54
Medlem
uniteders avatar
Jag tycker att det vore tråkigt om det krävdes en färdig magisterexamen i filosofi för att våga göra inlägg på ett allmänt forum..
Citera
2005-12-21, 17:01
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franz Bolzano
So...what did you expect ? I vilket fall som helst, så är jag imponerad över Flashbacks kunniga medlemmar. Det är ju inget filosofiforum per se, utan ett allmänt debattforum riktat till allmänheten.

/ F.B

I guess you have a point.

Äh, lås tråden.
Citera
2005-12-23, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
De flesta trådar här inne behandlar nästan uteslutande livsåskådningar eller löst tyckande som knappast förtjänar att kallas för filosofi - i ordets rätta bemärkelse.

Det finns några få undantag, men överlag så är det nästan uteslutande mer eller mindre infantila frågeställningar som får lika infantila svar, om saker som lika gärna kunde postats i ett annat forum.

Kanske skulle en uppdelning av forumen vara mer intressant? Ett där man kan diskutera livsåskådning och ett där man kan ta sig an filosofiska frågeställningar på ett mer konkret sätt.

Samtidigt så är jag medveten om att filosfiforat inte direkt är det mest populära forumet här inne, trots att det helt klart finns personer som har en massa kunskap att tillföra.

Jag kan bara tala för mig själv - men jag blir nästan alltid besviken när jag ser trådarna här inne, de ger knappast mersmak.

hmm. kan inte hjälpa att känna mej lite träffad här eftersom jag själv skriver mycket av mina egna livsåskådningar än "riktig" filosofi som jag egentligen inte vet vad det handlar om eftersom jag har inte gått 20p filosofi eller läst böcker inom ämnet.

men sen har jag lite svårt att skilja mellan livsåskådning och filosofi. vad egentligen är skillnaden, kan du ge några exempel?
Citera
2005-12-23, 10:47
Medlem
Sun Rulers avatar
Personligen tycker jag med vissa undantag att nivån är förhållandevis ganska hög i detta forum. Jag är väldigt imponerad över mångas filosofiska kunskaper och resonemang.

Sedan är det som du skriver, svårt ibland att göra en gränsdragning ifall en tråd skall ligga i detta forum eller i ett annat.
Citera
2005-12-23, 14:58
Medlem
På det hela taget har jag, av de anledningar som trådskaparen anger, valt att helt hålla mig borta från detta forum. Jag har i och för sig bara en filkand i praktisk filosofi men jag får kväljningar bara av att läsa trådnamnen här. Kalla mig elitistisk om ni vill men det här forumet har inget med filosofi att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in