Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-12-21, 10:22
  #1
Banned
Har följande dator:

AMD CPU ATHLON XP2400+
Arctic Cooling Cooper Silent PRO TC AMD ( Copper )
ABIT ATX NF7-SL SOCKET A NFORCE2 SATA
512MB PC333 DDRAM PC2700
512MB PC333 DDRAM PC2700
Sapphire ATI Radeon 9500PRO 128MB,DDR,DVI
ANTEC Chassi 350W Solution Series Metallic Bronze SLK 3700 AMB EC
MAXTOR DMAX PLUS9-FDB 120GB 7200RPM 8MB

Då jag byggt ihop den tyckte jag ljudet var på tok för högt så jag satte in bilisolering (både den svarta av bly och den mjuka skumgummiliknande) och det blev lite bättre. Har på senare tid börjat använda datorn mer och mer till musik och film och vill få ner ljudet ytterliggare. Tips på vad jag kan göra, byta ut? Vill såklart göra detta till så låg kostnad som möjligt.

När jag öppnar datorn och lyssnar är det Chassifläkten, CPU-fläkten och dom två på nätaggrigatet som låter mest. Chassifläkten och den på min CPU är dom som viner mest, dom på aggrigatet har lite dovare/mörkare ljud. Provade att dra ut kontakten för chassifläkten och ha chassit stängt. Då minskade ljudet rätt drastiskt och nästan allt ljud verkar komma från nätaggrigatet. Hårddisken, ljudkortet och moderkortet hör jag inte mkt från.

Svårt att höra var ljudet kommer från då chassit är stängt men då verkar det som det är aggrigatet och chassifläkten som är största problemet, förmodligen eftersom dom inte är isolerade utan hämtar luft uteifrån. Hur svårt är det att byta dom fläktarna och till vilka?
Citera
2005-12-21, 11:04
  #2
Medlem
ToreSkogs avatar
Generellt byter man till större fläktar och kör dem på lägre spänning.
Papst, Panaflo och Adda är tysta. Det är skitenkelt att byta fläktarna.
Sen nästa gång när du tröttnar på ljudet så byter du kanske både ditt nätagg och din cpu-kylare mot helt fläktlösa.


Dock säger mina erfarenheter att personer som börjar störa sig på ljudet kommer anpassa sig efterhand och lyckas irritera sig på mindre och mindre ljud. Lösning som jag föreslår då är att flytta bort datorn från där du sitter, in i en ventilerad garderob eller bara så långt bort ifrån arbetsplatsen som möjligt. Bluetooth tangentbord och mus, förlängning till skärmkabeln och trådlöst/förlängning till ljudet.
Risken finns att du annars kommer köpa på dig en massa tystande saker och efterhand höja dina krav tills du ändå kommer fram till att lösningen är att flytta på datorn.
Citera
2005-12-21, 13:11
  #3
Medlem
IronStoves avatar
Lånar tråden... cpu-fläktar

Hej,
jag har precis bytt ut agget mot ett Seasonic S12 och nu hörs inte det särskilt mycket längre. Det som låter nu är cpu-fläkten och hårdiskarna, mest cpu-fläkten. När jag börjar titta på detta verkar det som man behöver flera saker, en "heatsink" och en fläkt. Är det korrekt eller går det att bara köpa en ny fläkt och montera ovanpå kylflänsen?
Jag har en AMD Athlon 3000+ (Boxed), Socket 939
Citera
2005-12-21, 13:31
  #4
Medlem
heatsink är engelska namnet på kylfläns. Mina hårddiskar är annars vad som låter mest. och det är den där vinande ljudet vilket också stör mig mycket.
Citera
2005-12-21, 14:34
  #5
Medlem
Miller418s avatar
Köp en Zalman TNN500A, då blir det tyst.
Citera
2005-12-21, 14:51
  #6
Medlem
IronStoves avatar
CPU-fläkt

Nu har jag läst på lite mer.... Funderar lite på en sån här:
http://www.zalman.co.kr/usa/product/...65&code=005009
eller en sån här:
http://www.zalman.co.kr/usa/product/...x=145&code=005

Lite funderingar bara:
1. Brukar det vara nödvändigt att ta loss moderkortet för att fästa nån fästanordning på baksidan? Låter jobbigt...

2. Om man har en CNPS9500, skall man rikta den rakt upp mot nätagget för att låta det suga ut varmluften eller rekommenderas man ha ytterligare chassifläkt för att dra ut varmluften. Jag vill inte ha några fler fläktar.

3. Finns det något enklare alternativ, typ byta ut boxed fläkten mot en större tystare fläkt men som monteras på samma sätt?
Citera
2005-12-21, 19:58
  #7
Medlem
Thermaltake Big Typhoon är riktigt bra när det gäller luftkylning, slår båda Zalmans fläktar, riktigt tyst och kyler mycket bra!

Slår Zalmans Zalman CNPS9500
http://www.xbitlabs.com/articles/coo...l-comp_13.html
Citera
2005-12-21, 21:46
  #8
Medlem
Mullvadens avatar
Som många sagt så är en ny processorfläkt att rekommendera, här har du ett test med fem av de mest populäraste: http://www.sweclockers.com/html/rece...dup.php?page=1
Citera
2005-12-21, 22:01
  #9
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av ToreSkog
Generellt byter man till större fläktar och kör dem på lägre spänning.
Papst, Panaflo och Adda är tysta.

Men kan man ha större fläktar i nätaggrigatet och det är väl ingen mening att ha större fläkt än vad hålet är för luften är.

Hur stor betydelse har chassifläkten. Måste den vara inkopplad över huvud taget?
Citera
2005-12-21, 22:02
  #10
Banned
Citat:
Ursprungligen postat av Mullvaden
Som många sagt så är en ny processorfläkt att rekommendera, här har du ett test med fem av de mest populäraste: http://www.sweclockers.com/html/rece...dup.php?page=1

Så du/ni tror att processorfläkten är största boven? När jag köpte denna var det många som sa att den var en av dem bättre/tystare.
Citera
2005-12-21, 23:16
  #11
Medlem
Prova att öppna burken och prova varje fläkt för sig så märker du ju vilken som väsnas mest, du kan ju också fixa något fläktkontroll program typ speedfan så att dina fläktar bara håller den hastigheten som krävs för stunden.
Citera
2005-12-22, 03:50
  #12
Medlem
Megadeths avatar
jag sitter också med samma problem som många av er andra. min dator lät som en dammsugare och jag började byta ut nästan samtliga fläktar i min burk. men den enda jag inte vågar mig på riktigt är cpu fläkten i min burk. fläkten är en 70mm fläkt och skulle vara väldigt enkel att byta ut om det bara fanns 70mm fläktar av några olika snitt att köpa. men så är verkar ju inte fallet vara!?

problemet för mig ligger väll i att jag inte vågar köpa en ny fläkt med både heatsink och hela kittet. är lite rädd att jag skulle kunna paja något i datorn. och då min ekonomi är väldigt skral skulle det bli en katastrof för mig.

så vad jag undrar är om det finns någon som har bytt chassi fläkt med/eller utan heatsink på en dator med socket 478? någon som kan tispa om något som är relativt enkelt? någon som kan ge mig en länk till en produkt jag kan tänkas köpa loss? så jag kan få tyst på den lilla dammsugaren i burken.

edit: länk till mitt moderkort http://www.fujitsu-siemens.co.uk/rl/...1520/D1520.htm
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback