Citat:
Ursprungligen postat av
record-collector
Spontant skulle jag rekommendera NIKON eller CANON. Fast en uppstickare som kom förra året var SAMSUNG NX1 som har fått bra mottagande av pressen. Den fotar dessutom i full 4K (UHD) video.
Årets bästa professionella kompakta systemkamera
Är visserligen lite misstänksam mot Samsung som kameratillverkare eftersom jag personligen håller mig till NIKON när det gäller stillbildsfoto och CANON när det gäller video.
Jag skulle undvika just Samsung NX, envisa rykten gör gällande att de är på väg att skrota NX-serien. Eftersom det bara är Samsung och Samyang som har tillverkat objektiv för den bajonetten, och bara Samsung som har tillverkat kamerahus, så skulle det i praktiken ta död på den fattningen. De har väl inte uttalat att de ska lägga ned, men de har dragit in försäljningen av NX-kameror och objektiv från väldigt många länder, vilket förmodligen inte bådar särskilt gott.
Det är synd dock, NX1 är en grymt bra kamera och Samsungs NX-objektiv håller väldigt hög kvalitet. Jag kör Sony själv, men var ett tag inne på att byta till Samsung, dock hade de vid det tillfället ingen kamera som lockade mig. NX1 kom avsevärt senare.