2017-01-25, 14:29
Medlem
Hej.
Jag tänkte köpa en systemkamera för cirka 10.000 - 15.000. Ska spela in musikvideos och ta bilder till skivomslag. Tips och råd tack.
Citera
2017-01-25, 18:57
Medlem
record-collectors avatar
Spontant skulle jag rekommendera NIKON eller CANON. Fast en uppstickare som kom förra året var SAMSUNG NX1 som har fått bra mottagande av pressen. Den fotar dessutom i full 4K (UHD) video.

Årets bästa professionella kompakta systemkamera

Är visserligen lite misstänksam mot Samsung som kameratillverkare eftersom jag personligen håller mig till NIKON när det gäller stillbildsfoto och CANON när det gäller video.
Citera
2017-02-02, 10:15
Medlem
Jag skulle satsa på en begagnad Canon eller Nikon, ca två år gammal, lägga 5000 på huset och sen satsa på linserna.

Det är linserna som avgör det hela och det finns störst utbud till Canon och Nikon
Citera
2017-02-03, 19:06
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Spontant skulle jag rekommendera NIKON eller CANON. Fast en uppstickare som kom förra året var SAMSUNG NX1 som har fått bra mottagande av pressen. Den fotar dessutom i full 4K (UHD) video.

Årets bästa professionella kompakta systemkamera

Är visserligen lite misstänksam mot Samsung som kameratillverkare eftersom jag personligen håller mig till NIKON när det gäller stillbildsfoto och CANON när det gäller video.

Jag skulle undvika just Samsung NX, envisa rykten gör gällande att de är på väg att skrota NX-serien. Eftersom det bara är Samsung och Samyang som har tillverkat objektiv för den bajonetten, och bara Samsung som har tillverkat kamerahus, så skulle det i praktiken ta död på den fattningen. De har väl inte uttalat att de ska lägga ned, men de har dragit in försäljningen av NX-kameror och objektiv från väldigt många länder, vilket förmodligen inte bådar särskilt gott.

Det är synd dock, NX1 är en grymt bra kamera och Samsungs NX-objektiv håller väldigt hög kvalitet. Jag kör Sony själv, men var ett tag inne på att byta till Samsung, dock hade de vid det tillfället ingen kamera som lockade mig. NX1 kom avsevärt senare.
Citera
2017-02-07, 15:11
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag skulle undvika just Samsung NX, envisa rykten gör gällande att de är på väg att skrota NX-serien. Eftersom det bara är Samsung och Samyang som har tillverkat objektiv för den bajonetten, och bara Samsung som har tillverkat kamerahus, så skulle det i praktiken ta död på den fattningen. De har väl inte uttalat att de ska lägga ned, men de har dragit in försäljningen av NX-kameror och objektiv från väldigt många länder, vilket förmodligen inte bådar särskilt gott.

Det är synd dock, NX1 är en grymt bra kamera och Samsungs NX-objektiv håller väldigt hög kvalitet. Jag kör Sony själv, men var ett tag inne på att byta till Samsung, dock hade de vid det tillfället ingen kamera som lockade mig. NX1 kom avsevärt senare.
Håller med dig till fullo vad beträffar Samsung NX1 och ärligt talat till Samsung som kameramärke rent allmänt. Håller mig till de gamla trogna märkena som NIKON, CANON, LEICA m fl som har ett antal år på nacken som kameratillverkare. Då vet man vad man får för pengarna.
Citera
2017-02-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hampushaha
Hej.
Jag tänkte köpa en systemkamera för cirka 10.000 - 15.000. Ska spela in musikvideos och ta bilder till skivomslag. Tips och råd tack.

Om jag var dig hade jag titta på sony a6300 för den filmar i 6k som den minskar till 4k vilket ger en otroligt bra och skarp video. Alltså OTROLIGT bra video kvalité. Finns ingen kamera i den prisklassen som kommer i närheten idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in