2017-01-25, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
Nu är jag inte heller speciellt förtjust i KD eller EBT men måste fråga:

Varför får man inte vara stöddig mot SD?

Därför att sd-svansen och SD själva får mobba och hata men man tål inte att få tillbaka, då blir man nämligen lissen i ögat.

Du frågade inte mig men kände mig tvungen att skriva.
Citera
2017-01-25, 13:38
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventon
Nu är jag inte heller speciellt förtjust i KD eller EBT men måste fråga:

Varför får man inte vara stöddig mot SD?

Visst får man vara stöddig mot SD. Men om man är ledare för ett parti som har legat under 4%-spärren en längre tid så tycker jag inte att man ska sitta på sina höga hästar och slå sig för bröstet och vara stöddig mot ett 20%-parti.

Jag känner likadant när hon är stöddig mot Stefan Löfven.
Senast redigerad av JustZlatan 2017-01-25 kl. 13:47.
Citera
2017-01-25, 13:58
Medlem
knullklassons avatar
Märkligt uttalande... Så sent som i går presenterades en ny undersökning från SIFO.

Citat:
Anser du att de övriga riksdagspartierna bör samarbeta med SD i de frågor man tycker lika?

M-väljare:

Ja 63%

Nej 16%

Tveksam/vet ej 21%

L-väljare:

Ja 46%

Nej 31%

Tveksam/vet ej 23%

C-väljare:

Ja 34%

Nej 44%

Tveksam/vet ej 22%

KD-väljare:

Ja 77%

Nej 19%

Vet ej 3%

S-väljare:

Ja 10%

Nej 74%

Tveksam/vet ej 16%

V-väljare:

Ja 18%

Nej 75%

Tveksam/vet ej 7%

MP-väljare:

Ja 27%

Nej 65%

Tveksam/vet ej 8%
Källa: http://www.svd.se/sifo-m-valjares-stod-for-sd-samarbete-okar/om/det-nya-politiska-laget
Citera
2017-01-25, 14:09
Medlem
No-n-sences avatar
Om KD skall ha någon chans till nästa val får EBT göra en helomvändning och göra avbön. Om nu viljan finns i partiet så har vi en ny partiledare för KD snart.
Citera
2017-01-25, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The13
Därför att sd-svansen och SD själva får mobba och hata men man tål inte att få tillbaka, då blir man nämligen lissen i ögat.

Du frågade inte mig men kände mig tvungen att skriva.

Lite så är det nog

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Visst får man vara stöddig mot SD. Men om man är ledare för ett parti som har legat under 4%-spärren en längre tid så tycker jag inte att man ska sitta på sina höga hästar och slå sig för bröstet och vara stöddig mot ett 20%-parti.

Jag känner likadant när hon är stöddig mot Stefan Löfven.

Ok, fair enough.
Citera
2017-01-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Märkligt uttalande... Så sent som i går presenterades en ny undersökning från SIFO.

Källa: http://www.svd.se/sifo-m-valjares-stod-for-sd-samarbete-okar/om/det-nya-politiska-laget

KD har dock många invandringsliberaler inom partiet.

Citat:

KD-uppror om flyktingpolitiken: "Vi måste bli mjukare och tydligare"

Ett 50-tal kristdemokrater reser sig mot den hårda flyktingretoriken under Ebba Busch Thors ledarskap och kräver en ny asyl- och migrationspolitik.

– Många i partiet har upplevt att vi har varit för hårda och för lite har betonat den enskilda personens situation, säger Magnus Jacobsson, ledamot av regionfullmäktige i Västra Götaland.

https://unvis.it/aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/p8WdE/kd-uppror-om-flyktingpolitiken-vi-maste-bli-mjukare-och-tydligare
Citera
2017-01-25, 14:16
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:

Haha precis. Det kanske inte är så konstigt att KD kommer åka ur riksdagen och jag börjar tro att EBT inte förstår allvaret i det med tanke på att hon aldrig har suttit i riksdagen. Har EBT stort stöd i partiet kan man fråga sig. Jag är tveksam till det.
Citera
2017-01-25, 14:24
Medlem
Rosteres avatar
Kristdemokraterna har enbart marginellt högre stöd än F!. De har legat på en nivå där de åker ut ur riksdagen nästan ända sedan förra valet. De har inget eget budskap och kommer att kvävas till döds mellan partier som har varit mer konsistenta med sin politik: C, SD, och absurt nog även M.

Finns det någon som anser att deras åsikter i nuläget är relevanta?
Citera
2017-01-25, 14:32
Medlem
OliverCromwells avatar
Det här är för fan inte klokt!

KD står ju närmare SD än vad ens M gör!

Förstår inte vad EBT håller på med här.

Kanske hon likt övriga små borgerliga partier vill fånga in de besvikna M-väljarna som inte vill ha samarbete med SD.

Men jag tror nog att de flesta av dessa lär nog gå över till C istället för KD.
Citera
2017-01-25, 14:37
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
http://www.di.se/nyheter/kd-sager-nej-till-m-ledd-minoritetsregering/

Vad betyder detta för KD:s del? Tjänar man på det eller inte?

Diskutera

Det är svårt att veta på förhand.

Jag tror många tar det för givet att folk skulle vara allmänt positiva till att föra samtal med SD, och att de alla förlorar på att inte gå på M:s nya linje.

Men vi ser nu hur stödet för Annie växer starkt efter AKB:s utspel. Det är alltså inte säkert på att man förlorar på att hålla sig ifrån ett samarbete med SD.

Jag tycker dock att detta är ett tråkigt besked. Jag tycker att KD står närmast SD av alla andra partier i Riksdagen. Men trots allt, respekt till M och AKB som har tagit ett litet steg för sig själva och ett stort steg inom svensk politisk historia.
Citera
2017-01-25, 14:40
Medlem
mastejags avatar
Citat:

Intressant att S är de starkaste motståndarna till SD betydligt värre än V och MP!!?
Citera
2017-01-25, 14:51
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Intressant att S är de starkaste motståndarna till SD betydligt värre än V och MP!!?

Inte så förvånande med tanke på hur de agerar under kongressen. De starkaste jubeln i S-publiken kommer inte när man kritiserar den förra Reinfeldt-regeringen, utan snarare när man angriper SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in