Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-01-25, 08:41
  #25
Medlem
bob-marerlys avatar
Har jag rätt att ta tillbaka telefonen utan åtgärder och begära ett nytt batteri vid sidan om då?
Citera
2017-01-25, 08:44
  #26
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Be om att återfå telefonen (kanske få batteriet på sidan om ). Gå till närmsta Iphone-Turk så byter han batteri trotts skada i skärmen = billigare.
Ett jättebra sätt om man vill få ett "piratbatteri" samtidigt som han säljer batteriet vidare på annat håll.
Citera
2017-01-25, 08:45
  #27
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Har jag rätt att ta tillbaka telefonen utan åtgärder och begära ett nytt batteri vid sidan om då?
Du kan få tillbaka telefonen men inte ett batteri vid sidan om.
Citera
2017-01-25, 08:51
  #28
Medlem
bob-marerlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Du kan få tillbaka telefonen men inte ett batteri vid sidan om.
Misstänkte det. Funkar det inte att häva köpet får jag be dem försöka öppna telefonen ändå och förstörs skärmen under tiden så får jag väl betala för en ny.

Känns ju redan som att de bara är sugna på mina pengar så har inte så höga förhoppningar när jag ska traska dit.
Citera
2017-01-25, 08:54
  #29
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Misstänkte det. Funkar det inte att häva köpet får jag be dem försöka öppna telefonen ändå och förstörs skärmen under tiden så får jag väl betala för en ny.

Känns ju redan som att de bara är sugna på mina pengar så har inte så höga förhoppningar när jag ska traska dit.
De försöker inte lura dig på pengar, däremot måste de följa de direktiv som Apple ger dem.
Citera
2017-01-25, 10:28
  #30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Har jag rätt att ta tillbaka telefonen utan åtgärder och begära ett nytt batteri vid sidan om då?

Ingen juridisk rätt iallafall.
Citera
2017-01-25, 10:40
  #31
Medlem
deadhead.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bob-marerly
Går de in via baksidan borde det ju vara lugnt, men tydligen är de rädda att de ska spräcka skärmen på framsidan.

http://www.konsumentverket.se/for-fo...m-kunden-kopt/

Har surfat runt på konsumentverket som säger att man kan häva köpet i upp till 3 år efter inköp på en vara med fabriksfel. Telefonen är cirka 1 år gammal, men har ju som sagt nagget i glaset. Det står inget på konsumentverket vad som gäller om varan fått bruksspår under tiden.
För att byta batteriet så måste man ta bort skärmen. Därför är alla ställen väldigt petiga med hur skärmens skick är ifrån början, då ev. skada kan förvärras under reparationsarbetet. Därför vill dom ha en skärm/ram som är intakt.
Citera
2017-01-25, 11:00
  #32
Medlem
AIKDaniels avatar
Om din telefon har yttre åverkan så försvinner Apples garantier samt reklamationsrätten på en telefon. Detta är stenhårt och även minsta skråma i skärmen kan Apple neka och en behöva reparera.

Gällande att häva köpet så tror jag att det blir väldigt svårt att göra det, om dem inte är schyssta men rätt säker på att de inte har någon tvång att köpa tillbaka din telefon Iom skadan på den.

Att få tillbaka telefonen borde inte vara några problem, i vissa fall tar somliga ut en undersökningsavgift på cirka 300kr i sådana fall.
Citera
2017-01-25, 11:32
  #33
Medlem
Du kan häva köpet och få pengar tillbaka, detta styrs av konsumentköplagen och har inget med garanti att göra. Hur lång tid far förflutit mellan att du köpte mobilen, att du upptäckte aktuella fel och att du tog den tilbaka?
Citera
2017-01-25, 15:18
  #34
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgranskare
Du kan häva köpet och få pengar tillbaka, detta styrs av konsumentköplagen och har inget med garanti att göra. Hur lång tid far förflutit mellan att du köpte mobilen, att du upptäckte aktuella fel och att du tog den tilbaka?
Svårt att häva köp på en vara man har förstört.
"Ja, batteriet är ju felaktigt och Apple byter detta kostnadsfritt.....men jag har även pajat glaset...men det är ändå fel på batteriet" fungerar inte riktigt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback