2017-01-24, 19:08
Medlem
Jopsiks avatar
1
Oändlighet, egenskapen att inte ha någon ände.
Tänk dig en linje som inte har någon ände. En cirkel har ingen ände men den här linjen är inte böjd, den är ett rakt sträck utan ände.
Ingen kan rubba denna linje, den är där den är och inget mer med det, lita på mig!

2
Om du rör dig som linus på linjen längs linjen åt ett håll och aldrig vänder om kommer du aldrig tillbaka, det är helt säkert.
Du fortsätter röra dig längs linjen och passerar massor av stjärnor, galaxer med mera, vissa passerar du rakt igenom, inget problem med det är bara att gå igenom du klarar dig oskadd, raska på nu vi har lång väg att gå.
Kanske kommer du till något ställe som ser ut likadant som det ställe du började på och börjar misstänka att du gått i en stor cirkel?
Jag kan garantera dig att du INTE gått i någon cirkel, du har gått rakt längs linjen och inte vänt om, linjen är rak och ingen har rubbat den, kanske finns det någon naturlig förklaring att du hamnat på ett ställe som ser likadant ut, kanske är det en tillfällighet? Det kan jag inte svara på. Men är det en sak jag är säker på är det att linjen är rak och orubbilig så, fortsätt bara gå.
Du forsätter längs linjen och tillslut märker du att du inte ser några stjärnor eller annat runtom dig, fortsätt gå,
allt är mörkt runtom dig, i en evighet fortsätter du gå längs linjen i mörkret
Du börjar misstänkta att du står och går på stället, att du är oändligt långt ifrån någonting så att du inte kan röra dig?
Lugn bara lugn, du har linjen, den är kvar det är bara att fortsätta,
Du går i en evighet till och nu börjar du se ljus framför dig men efter en evighet till blir allt mörkt igen.

3
Lugn bara lugn, du har linjen, den är kvar och lika orubblig, det är bara att fortsätta gå, fortsätt läsa och gör som jag säger
Gå tillbaka oc läs föregående rad igen

4
OK *knäpper med fingrarna*
Tillbaka till verkligheten, se nu bort från historien i stycke 2 med stjärnor med mera, och "loopen" i stycke 3.
Historian kan skrivas på olika vis, rader kan strykas eller läggas till beroende på vad man har för världsbild.
Samma sak med stycke 3, det är bara ett sätt att se på en cirkel.

5
Men hur kan man inte se bort från stycke 1?
Oänldligheten är paradoxal och något jag helst försöker bortse ifrån, men vore det inte än mer paradoxalt om stycke 1 inte gällde?
Jag kan tänka mig en massa andra saker utan at blanda in oändlighet, men ett geometriskt perfekt och orubligt rakt streck "som bara finns" måste vara oändligt.
Det är så säkert som att jag jobbar i sportbutik
Citera
2017-01-24, 20:04
Medlem
rootswallers avatar
Vad är det som gör oändligheten paradoxal enligt dig? Vore trevligt om du utvecklade det.

För övrigt verkar det som om du kopplar oändlighet till rumsdimensionerna; vad händer med din tes om det visar sig att universum inte är oändligt (vilket man inte vet)? Oändlighet kanske bara är ett teoretiskt begrepp!
Citera
2017-01-24, 20:41
Medlem
kajus333s avatar
Hegel räknar med två oändligheter, den rätta o den slätta ( dåliga ).
Citera
2017-01-24, 21:16
Medlem
Jag kom helt osökt att tänka på dataspelet "No Mans sky" och dess processuella generering som med dagens teknik möjliggör skapande av universum som tar miljarder år att utforska.

Då är det inte så svårt att föreställa sig att vi själva skulle kunna leva i en sådan simulation. "Slutet" blir i sådana fall där datorkraften inte kan rendera mera.
Senast redigerad av Autobahn76 2017-01-24 kl. 21:26.
Citera
2017-01-24, 22:43
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Vad är det som gör oändligheten paradoxal enligt dig? Vore trevligt om du utvecklade det.

För övrigt verkar det som om du kopplar oändlighet till rumsdimensionerna; vad händer med din tes om det visar sig att universum inte är oändligt (vilket man inte vet)? Oändlighet kanske bara är ett teoretiskt begrepp!
Jag vill helst inte utveckla det men ett exempel på en paradox är, 1+2+3+4+5+.......... = -1/12
Om du plussar ihop alla heltal blir summan minus en tolftedel när man tycker resultatet borde bli oändligt.

Och ja, jag kopplar oändlighet till rumsdimensionerna.
Rent konret så menar jag att det i någon form av verklighet existerar en oändlig rak linje.

1
Om våra dimensioner är krökta måste de vara krökta i en högre dimension.
Om den högre dimensionen är rak så kan vi dra en rak linje i den dimensionen.
Om även den högre dimensionen är krökt måste en ännu högre dimension ha krökt den osv.
Antingen har vi ett ändlindligt antal dimensioner och då är den högsta dimensinen rak.
Eller så har vi ett oändligt antal dimensioner som var och en kröker den förra och även i detta fall går det att dra en rak linje, fast den går igenom dessa dimensioner istället för längs med en enda.

2
Hittils har jag visat att vi kan dra en linje som är rak i absolut mening.
Men bara för den sakens skull vad är det som säger att en rak linje måste kunna dras utan ände?
Jo, för att det är befängt att tro att linjen skulle "slå i en osynlig vägg" som stoppar den, eller någon mekanism som "teleporterar den tillbaka".

3 jag jobbar i sportbutik
Senast redigerad av Jopsik 2017-01-24 kl. 22:48.
Citera
2017-01-25, 17:34
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jopsik
Jag vill helst inte utveckla det men ett exempel på en paradox är, 1+2+3+4+5+.......... = -1/12
Om du plussar ihop alla heltal blir summan minus en tolftedel när man tycker resultatet borde bli oändligt.

Och ja, jag kopplar oändlighet till rumsdimensionerna.
Rent konret så menar jag att det i någon form av verklighet existerar en oändlig rak linje.

1
Om våra dimensioner är krökta måste de vara krökta i en högre dimension.
Om den högre dimensionen är rak så kan vi dra en rak linje i den dimensionen.
Om även den högre dimensionen är krökt måste en ännu högre dimension ha krökt den osv.
Antingen har vi ett ändlindligt antal dimensioner och då är den högsta dimensinen rak.
Eller så har vi ett oändligt antal dimensioner som var och en kröker den förra och även i detta fall går det att dra en rak linje, fast den går igenom dessa dimensioner istället för längs med en enda.

Hur får du det till att alla heltal plussade blir -1/12? - Det har jag inte stött på tidigare. Mängden av alla heltal brukar väl benämnas som Z och är en uppräknelig oändlighet, d.v.s. de går att räkna upp men tar aldrig slut [1,2,3,4,.... ad infinitum].

för övrigt, om vårt universum är krökt, varför måste det finnas någonting annat krökt bortom det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in