• 1
  • 2
2017-01-24, 17:45
Medlem
Jag behöver er hjälp, är osäker på om det är jag som gjort fel här genom att lita på allt som sagts.

I april 2016 när vi flyttade in i vår första lägenhet så ringde Sveriges energi och ville att vi skulle bli kund hos dom, eftersom vi inte hade något eget avtal än så gick jag med på att låta dom leverera el åt oss. (Jag vet att det var dumt att gå med på ett avtal genom telefon, ung och dum)

Men efter några månader så fick vi reda på att vi måste betala en fast avgift till vattenfall varje månad för den fasta nätavgiften(posten hade inte kommit till oss ordentligt så därför vi inte visste något om detta tidigare).
Eftersom Sveriges energi har krånglat lite under månaderna som gått så tänkte jag att jag
skulle ringa till vattenfall(då 15 september 2016) och fråga om det skulle gå att byta till dom för att få alla kostnader på ett ställe. Killen jag pratade med där på kundservice sa att det gick hur bra som helst men att vi skulle vänta i tre månader innan dom skulle ta över, alltså då Januari 2017 så att det inte skulle bli något problem.
Dom sa i telefon att dom skulle sköta allting och fixa så jag skulle slippa bråka med Sveriges energi om byte osv.

Nu i januari fick jag en slutfaktura från Sveriges energi som låg på 3500kr (för en 2a på ca 60 kvm) varav inkluderat är avgift för brutet avtal. Jag är sjukskriven och har inte alls mycket pengar att leva på så denna summa är extremt hög för mig.

Ringer då till vattenfall för att fråga varför jag har fått räkning för brutet avtal. Dom säger då att dom inte vet varför jag har fått det och att dom inte kan gå in och ta över elen utan att det måste kunden fixa själv. Då att säga upp mitt avtal hos Sveriges energi för att sedan byta till dom. Alltså precis tvärt emot vad hans kollega sagt för tre månader sen.
Men det sa dom ingenting om i telefon när jag pratade med dom i september, utan att dom skulle sköta det så det skulle gå smidigt till.
Då sa denna kille att dom är otroligt noga med att säga att kunderna får ringa till sitt gamla elbolag och säga upp avtalet själva. Vilket dom inte sagt en enda gång tidigare.

Frågar även denna kille jag pratar med idag om det finns någon samtalslogg eller dylikt för att bevisa för denna kille att det är helt olikt mot det dom sagt tidigare. Men det finns tydligen inte då dom inte har loggar så långt tillbaka. Alltså tre månader vilket jag tyckte lät väldigt konstigt då vattenfall är en av dom största leverantörerna i Sverige inom el och borde ha något sätt att skydda sig själva om det skulle bli problem med någon kund eller liknande.
Vattenfall sa att dom kunde betala 500 kr av den här kostnaden för att det blivit ett ''missförstånd''. Sa att jag skulle höra av mig efter jag pratat med Sveriges energi.

När jag pratade med Sveriges energi sa dom precis tvärt emot av vad vattenfall sa. Att vattenfall då fått fullmakt av mig för att gå in och ta över elen från dom när mitt elavtal löpt ut. Men dom sa då att det blev ett brutet avtal eftersom jag hade 12 månaders bindningstid och då inte är fri att byta förrän i april. Då måste alltså vattenfall ha gått in och sagt upp avtalet trots att denna kille säger att dom INTE kan göra det.

Killen hos Sveriges energi frågade om jag kände igen sloganen ''Luta dig tillbaka och låt oss fixa bytet''. Enligt Sveriges energi har vattenfall gått in och tagit över elen
trots att dom visste att det skulle medföra att det skulle bli extra kostnader för mig eftersom jag var bunden till april 2017. Vattenfall hade skickat in en ansökan om att ta över elen från och med januari 2017 redan den 15 september 2016. Sveriges energi sa även att
vattenfall sparar alla samtalsloggar från ett år tillbaka och har även ett eget nätverk för detta. Dom kunde slopa avgiften om jag tecknar ett nytt avtal hos sveriges energi på 12 månader igen men om jag inte ville gå med på det så tyckte dom att det var mer än rätt att vattenfall betalar denna avgift då det var dom som gick in och bröt avtalet. Om jag inte fick några raka och bra svar från vattenfalls kundservice skulle jag be om att få prata med den ansvarige hos dom. Men vågar inte ringa till deras ansvariga och anklaga dom innan jag vet helt säkert vad det är som gäller med regler inom byten, vad dom får och inte får göra.

Jag vill bara veta vilka det är som försöker blåsa mig, då det här är mitt absolut första elavtal och lägenhet och vill inte hamna i en skuld på grund av detta. Har inga föräldrar att rådgöra med heller så därför vänder jag mig hit.
Citera
2017-01-24, 17:53
Medlem
nedboys avatar
Jag tror inte någon försöker blåsa dig som du beskriver det. Du har bett Vattenfall att de ska ta över elen vid ett visst datum (3 månader framöver) och med detta så har du brutit ett ingånget avtal med Svensk energi. Då fakturerar de dig helt korrekt med en slutfaktura.

Det dumma du gjorde var att ingå avtal med någon som ringer dig på telefon. Gör aldrig det igen vad det än är och hur bra det än låter. Så du har väl blåst dig själv helt enkelt. 3000 kr blir läropengar för att d ska förstå att aldrig aldrig aldrig göra affärer med någon som ringer upp dig.
Citera
2017-01-24, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag tror inte någon försöker blåsa dig som du beskriver det. Du har bett Vattenfall att de ska ta över elen vid ett visst datum (3 månader framöver) och med detta så har du brutit ett ingånget avtal med Svensk energi. Då fakturerar de dig helt korrekt med en slutfaktura.

Det dumma du gjorde var att ingå avtal med någon som ringer dig på telefon. Gör aldrig det igen vad det än är och hur bra det än låter. Så du har väl blåst dig själv helt enkelt. 3000 kr blir läropengar för att d ska förstå att aldrig aldrig aldrig göra affärer med någon som ringer upp dig.

När jag pratade med Vattenfall så sa jag att jag är bunden och vill inte bryta det avtalet och ha dom som elleverantör så snart det går utan att det blir några problem. Vilket dom försäkrade mig om att det inte skulle bli om vi tog det ifrån januari.
Jag vet att det är otroligt dumt nu i efterhand, vi hade ingen el och det blev lite impulsivt.
Citera
2017-01-24, 18:03
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novalace
När jag pratade med Vattenfall så sa jag att jag är bunden och vill inte bryta det avtalet och ha dom som elleverantör så snart det går utan att det blir några problem. Vilket dom försäkrade mig om att det inte skulle bli om vi tog det ifrån januari.
Jag vet att det är otroligt dumt nu i efterhand, vi hade ingen el och det blev lite impulsivt.

Om du sagt "utan några extra kostnader" så hade det varit en sak. Men du fick ju byta leverantör utan problem, inte sant?

Lärpengar, det är upp till dig att läsa och förstå dina avtal. Du kan aldrig beskylla någon annan för att du inte förstått vad du själv avtalat.

Som jag ser det så har ingen av parterna begått något formellt fel.
Citera
2017-01-24, 18:09
Medlem
Det är ingen som försöker blåsa dig. Du hade ett avtal med bindningstid hos Sverige energi. De har rätt att ta ut kostnader för resten av avtalet.

Alla har en nätleverantör. Den kan du inte välja. Sen kan du välja fritt elleverantör.

Du borde kanske läst på lite innan? Och du måste väl ha vetat att du hade ett bundet avtal med Sverige Energi?

Vattenfall uppfattar det som en fullmakt om du ber dem säga upp Sverige energi avtalet. Antingen får du hem skriftligt en fullmakt du ska skriva på, eller så spelar de in samtalet.

Men du borde ha ångerrätt eller möjlighet att säga upp vattenfall? Och fråga Sverige Energi om du kan fortsätta hos dem resten av avtalstiden. Eller har du även bundit dig hos Vattenfall?

Alternativt ring och prata med Sverige energi och förklara situationen och fråga om du kan få en avbetalningsplan istället.
Citera
2017-01-24, 19:52
Medlem
Jag tycker att ni skall ge honom ett break, det är som sagt hans första elavtal och jag vet själv hur det var.
Problemet tror jag är att någon sålt ett elavtal till dig ifrån vattenfall som enbart haft som syfte att sälja, dessa säljare har ofta provision och dom spelar ALLTID in samtalen. Hur skulle dom annars bevisa att du ingått i ett avtal med dem?
Dessutom så finns det samtalsloggar i deras CRM, så vitt jag vet tas aldrig dessa bort och det skall vara enkelt att se vem som sålde till dig ifrån första början.

Ring Vattenfall och be om att få prata med en chef, säg att du känner dig lurad och att du vill få 3500kr till godo hos dem.
Det fungerade för mig och jag är kund än idag, dom gjorde rätt för sig efter lite diskussion och dom medgav att de har säljare som jobbar på provision och ibland är lite väl ivriga.
//A
Citera
2017-01-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az0r
Jag tycker att ni skall ge honom ett break, det är som sagt hans första elavtal och jag vet själv hur det var.
Problemet tror jag är att någon sålt ett elavtal till dig ifrån vattenfall som enbart haft som syfte att sälja, dessa säljare har ofta provision och dom spelar ALLTID in samtalen. Hur skulle dom annars bevisa att du ingått i ett avtal med dem?
Dessutom så finns det samtalsloggar i deras CRM, så vitt jag vet tas aldrig dessa bort och det skall vara enkelt att se vem som sålde till dig ifrån första början.

Ring Vattenfall och be om att få prata med en chef, säg att du känner dig lurad och att du vill få 3500kr till godo hos dem.
Det fungerade för mig och jag är kund än idag, dom gjorde rätt för sig efter lite diskussion och dom medgav att de har säljare som jobbar på provision och ibland är lite väl ivriga.
//A
Varför ska Vattenfall ge TS någonting? Det är ju Sveriges energi som TS har haft ett avtal med och som TS brutit i förtid mot gällande avtal. Vattenfall kan omöjligt veta hur avtalet mellan TS och Sveriges energi ser ut. De kan tex ha haft ett 10-årigt avtal. Att vattenfall kan gå in och hjälpa TS bryta avtalet är ju inget konstigt, men TS får själv stå sitt kast.

Det gör ont att säga det men det kostar pengar att inte ha koll på sina egna avtal.
Citera
2017-01-24, 22:15
Medlem
Driftstopps avatar
Deras omdöme på Google måste slå alla rekord som finns, absolut ingen är nöjd.. (Sveriges energi)
Haft vattenfall i 10 år. Aldrig varit besviken.
Senast redigerad av Driftstopp 2017-01-24 kl. 22:17.
Citera
2017-01-24, 22:32
Medlem
Håller inte med många här. Bägge säljande parter bör vara mycket tydliga med gällande avtal och och kostnader som tillkommer vid brutet avtal, vilket inte varit fallet här.

Dessutom ljuger Vattenfall. Medvetet eller pga kompetensbrist spelar ingen roll.

Stå på dig TS. Vet ej hur snabbt man kan få hjälp av konsumentverket nuförtiden, men testa att ringa dem så kanske du får mer konkreta tips om hur du ska gå vidare.
I första hand då om vilka rättigheter du har, vem/vilka har gjort fel och hur du själv på bästa vis kan medla mellan företagen för att undgå/minska din kostnad.
Senast redigerad av argahannen 2017-01-24 kl. 22:35.
Citera
2017-01-24, 22:37
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Text..

Exakt detta. Läs igenom detta och förstå. Så fort någon försäljare ringer lägger du telefonen.

Vattenfall är skurkar absolut. De har massa olika sätt att binda fast sina kunder. "Om du inte hör av dig inom en vecka så binder vid ditt avtal ytterligare en period" wtf. Och betalar du inte din faktura exakt i tid så får du påminnelseavgift osv. Jag själv fick påminnelseavgift fast jag inte fått någon faktura, men där var de sjyssta och förstod. Annars hade jag självfallet gått vidare med det av ren princip.
Senast redigerad av Oh-be-wan 2017-01-24 kl. 22:40.
Citera
2017-01-24, 23:30
Medlem
Citat:

Lyssna inte på denna idiot TS. Självklart kan du köpa saker per telefon om det rör sig om försäkringar eller exempelvis El. Har tecknat alla mina elavtal och försäkringar via just telefon och sparat in mycket pengar år till år.
Citera
2017-01-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Exakt detta. Läs igenom detta och förstå. Så fort någon försäljare ringer lägger du telefonen.

Vattenfall är skurkar absolut. De har massa olika sätt att binda fast sina kunder. "Om du inte hör av dig inom en vecka så binder vid ditt avtal ytterligare en period" wtf. Och betalar du inte din faktura exakt i tid så får du påminnelseavgift osv. Jag själv fick påminnelseavgift fast jag inte fått någon faktura, men där var de sjyssta och förstod. Annars hade jag självfallet gått vidare med det av ren princip.

Har blivir uppringd av försäkringsbolag och elbolag och sparat in massvis med pengar. Om dom som ringer säljer kalsonger eller eltandborstar då kan du tacka nej och lägga på .

Blir jag uppring och någon villjämföra något och lämna en offert , självklart kollar jag då. Borde du med göra .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in