2017-01-27, 10:53
Medlem
Har det över huvud taget hänt tidigare i Sverige att någon så högt uppsatt i offentlig verksamhet som en generaldirektör ANHÅLLITS för misstanke om oegentligheter?
Citera
2017-01-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Procyonides
Har det över huvud taget hänt tidigare i Sverige att någon så högt uppsatt i offentlig verksamhet som en generaldirektör ANHÅLLITS för misstanke om oegentligheter?

Vet inte om det hänt tidigare.

Nu är de också HÄKTADE! http://news.cision.com/se/aklagarmyndigheten/r/misstankta-personer-har-begarts-haktade-i-arendet-om-statens-fastighetsverk,c2175258?utm_source=dlvr .it&utm_medium=twitter

Vad händer sen?
Citera
2017-01-27, 11:45
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ylvmat

Nu är de också HÄKTADE! http://news.cision.com/se/aklagarmyndigheten/r/misstankta-personer-har-begarts-haktade-i-arendet-om-statens-fastighetsverk,c2175258?utm_source=dlvr .it&utm_medium=twitter

Vad händer sen?
Ett drömscenario hade varit långa fängelsestraff och att det tillsätts en grupp människor som på heltid granskar högt uppsatta personer som bestämmer över skattemedel.

Drömscenario, som sagt!
Citera
2017-01-27, 11:51
Medlem
Svågerpolitik är inget nytt inom fastighetsverket. Det här med offentliga anbud verkar man inte ta så noga på. Många har varit förvånade över att Rosersbergs Bygg i alla år fått entreprenader (Rosersberg, ja...) Dessutom är det flera som fått sommarkåken renoverad för allmänna medel. En av dem (numera död) förvaltade bland annat ett par slott och myglade till sig en fin bostad på Drottningholm mot alla regler. Bara att hoppas att man fortsätter att gräva nu.
Citera
2017-01-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Procyonides

Jag har för mig det var ett fall på 1950 talet om en godman som stal miljoner av sin klient -

Jag kan inte minnas något annat fall faktiskt. Helt ärligt. Det här är helt unikt. Det normala är att deras politikervänner hjälper dem.

Här hjälper inte ens avskaffandet av tjänstemannaansvaret - i det här fallet är de överbevisade i kriminell verksamhet.

Samt de är inte häktade än det vet vi efter klockan 13
Citera
2017-01-27, 12:08
Medlem
_killahs avatar
Hur kommer det sig att SFV ska sitta på massa attraktiva lägenheter som ges till höger o vänster inom organisationen. Varför lämnas inte dessa till närmaste bostadskö? Så länge det inte är en lägenhet i ett faktiskt slott tror jag ingen skulle bry sig.

En byggnad som ligger nära slottet. Okej
Citera
2017-01-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Ett drömscenario hade varit långa fängelsestraff och att det tillsätts en grupp människor som på heltid granskar högt uppsatta personer som bestämmer över skattemedel.

Drömscenario, som sagt!

Sov du på SO-lektionen? Finns redan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksrevisionen
( fast där har det ju nyligen varit oegenligheter också )
Citera
2017-01-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ylvmat

Vad händer sen?

Nja, dom har begärts häktade, häktningsförhandling börjar kl 13.00.
Citera
2017-01-27, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Hur kommer det sig att SFV ska sitta på massa attraktiva lägenheter som ges till höger o vänster inom organisationen. Varför lämnas inte dessa till närmaste bostadskö? Så länge det inte är en lägenhet i ett faktiskt slott tror jag ingen skulle bry sig.

En byggnad som ligger nära slottet. Okej

Du har fått det om bakfoten! SFV förvaltar ca 800st bostäder, en stor siffra i sig. Av dessa disponeras ca 350st av Ståthållarämbetet, dvs Kungen. I dessa sätter SFV hyran efter gällande regler, tar hand om underhåll, drift mm. Men det är Ståthållarämbetet, läs Kungen, som avgör vem som ska bo i dessa bostäder.

Sackleens boende ser jag som ganska oväsentligt. Det beror på att man vill ha ngn ansvarig som ska finnas nära 24/7. Att man valde en Förvaltare och inte en tekniker må vara dumt iofs. Hyran är inte orimligt låg, standarden sisådär.

Upplägget för svindeln är välkänt i branschen och är knappast unikt eller störst pengamässigt. Ganska svårt att kontrollera under tiden då det rör sig om påslag på 0-25% men med tiden brukar risktagandet, summorna bli större och då börjar signalerna ljuda!

De flesta här inne vet som vanligt inte ett dyft om vare sig rimliga påföljder, ansvar eller roller...
Citera
2017-01-27, 13:19
Medlem
Citat:
Sackleens boende ser jag som ganska oväsentligt. Det beror på att man vill ha ngn ansvarig som ska finnas nära 24/7. Att man valde en Förvaltare och inte en tekniker må vara dumt iofs. Hyran är inte orimligt låg, standarden sisådär.

Upplägget för svindeln är välkänt i branschen och är knappast unikt eller störst pengamässigt. Ganska svårt att kontrollera under tiden då det rör sig om påslag på 0-25% men med tiden brukar risktagandet, summorna bli större och då börjar signalerna ljuda!

De flesta här inne vet som vanligt inte ett dyft om vare sig rimliga påföljder, ansvar eller roller...

Jag antar att åklagaren inte kommer att hålla med om att Sackleens boende är oväsentligt. Enligt vad som framfördes i Kalla Fakta strider det mot den värdegrund som ska spegla det ansvar SFV har mot allmänheten. Jag såg inte hela programmet men hörde en snutt där journalisten redogjorde för att SFV har policy/regler om att anställda vid verket INTE ska bo i fastigheter som förvaltas av SFV. Detta för att undvika korruptionssituationer.
Citera
2017-01-27, 13:21
Medlem
M86As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
Hellre att han leker med skattepengarna än att dra hit en massa asylsökare.

Citat:
Ursprungligen postat av Browngreeneyes
Då blir det mera flyktingar...

Kan vi inte försöka hålla oss det aktuella ämnet i tråden istället!
Citera
2017-01-27, 13:30
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamboni11
Sov du på SO-lektionen? Finns redan: https://sv.wikipedia.org/wiki/Riksrevisionen
( fast där har det ju nyligen varit oegenligheter också )
Riksrevisionen måste ha sin del i det hela, korrumperade revisorer finns det säkert. Hur annars skulle det passera obemärkt i 10 års tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in