2017-01-24, 02:45
Medlem
sabeltandads avatar
Har åkt på en granskning inför första årsbokslutet. Nystartad enskild firma. Stökigt. De vill se hela senaste kvartalet, okt-dec 2016, (där jag ännu inte hunnit deklarera moms) samt preliminär resultat- och balansrapport för hela 2016.

Gissar att det beror på för att jag ändrade min redovisningsmetod mitt i året. Skatteverket sa själva att det var ok.. Men icke bra I guess.. Även varit sen med prelskatten ett par dagar upprepade gånger. Klantigt klantigt.

Bedriver en enskild firma (frilans) och fakturerar ett företag varje månad för att jag jobbar där. Typ som en konsult antar jag. I min överenskommelse med företaget jag är på ingår det att de varje månad ersätter min telefon tex. Dvs jag betalar fakturan. Jag lämnar in underlaget till ekonomin. De ersätter mig. Allt sker privat. Är då detta något jag kan ta med i min bokföring? Alltså dra av telefonen i firman trots att jag går +/- på att ha den (privat).

Hade tänkt göra så om möjligt, men inte riktigt blivit av eftersom papprena inte skulle in på ett tag.. TRODDE jag.

Har massa privata tågresor, diverse köp osv jag tänkte dra av som är LEGIT men just nu känns det som om jag borde ligga jävligt lågt..?

Har alltså momsredovisning kvartalsvis men har en del kvitton som jag glömt räkna med. Hur "olagligt" är detta, och hur mycket ska jag passa mig att veva in kvitton i efterhand som egentligen är privata? Lite dumt att ändra beloppen för tidigare lämnad momsdeklerarion IGEN kanske..

Alltså är firman helt grön på pappret förutom att jag slarvat något med deadlines, men tänkte från början veva in en del privat som sagt.. Läge att hoppa va?

Hur mycket bör man oroa sig för en sån här granskning egentligen?

Obs. jag gör ej bokföringen själv utan har någon som gör den ordentligt åt mig..
Senast redigerad av sabeltandad 2017-01-24 kl. 03:07.
Citera
2017-01-24, 03:15
Medlem
Du verkar ju ha en revisor, låt den ta hand om skattemunterheten.
Citera
2017-01-24, 09:02
Medlem
Det är viktigt att du sköter dina böcker annars kommer du få näringsförbud.
Gå till din revisor o be dem bena ut allting.
Citera
2017-01-24, 10:09
Medlem
Det låter väl snarare som TS har en redovisningskonsult och inte en revisor. Stor skillnad.

I TS text verkar det som om han dels fakturerar men även får utlägg ersatta som om han vore anställd. Om Skatteverket anser att det är ett anställningsförhållande kommer det att innebära problem både för TS och dennes uppdragsgivare.
Citera
2017-01-24, 12:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Ja det låter rätt så dumt att ta telefonen så där, det borde du ju helt enkelt fakturera dem tillsammans med fakturan för månadens arbete.

Förstår inte vad som menas med att tågresor är "privata" men samtidigt "LEGIT".. Är det "LEGIT" dvs fullt lagliga utgifter för firmans räkning så är det så klart bara att bokföra det som tjänsteresa, inget konstigt med det. Du ska ju inte avstå från att bokföra fullt legitima utgifter bara för att skatteverket ska granska dig...
Citera
2017-01-24, 22:17
Medlem
Man ska ALDRIG blanda in sin privatekonomi i företaget!Håll isär företagets pengar och dina egna!Det finns mängder med avdragbara saker som du kan nyttja men gå inte över gränsen det kan bli jobbigt då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in