Har åkt på en granskning inför första årsbokslutet. Nystartad enskild firma. Stökigt. De vill se hela senaste kvartalet, okt-dec 2016, (där jag ännu inte hunnit deklarera moms) samt preliminär resultat- och balansrapport för hela 2016.
Gissar att det beror på för att jag ändrade min redovisningsmetod mitt i året. Skatteverket sa själva att det var ok.. Men icke bra I guess.. Även varit sen med prelskatten ett par dagar upprepade gånger. Klantigt klantigt.
Bedriver en enskild firma (frilans) och fakturerar ett företag varje månad för att jag jobbar där. Typ som en konsult antar jag. I min överenskommelse med företaget jag är på ingår det att de varje månad ersätter min telefon tex. Dvs jag betalar fakturan. Jag lämnar in underlaget till ekonomin. De ersätter mig. Allt sker privat. Är då detta något jag kan ta med i min bokföring? Alltså dra av telefonen i firman trots att jag går +/- på att ha den (privat).
Hade tänkt göra så om möjligt, men inte riktigt blivit av eftersom papprena inte skulle in på ett tag.. TRODDE jag.
Har massa privata tågresor, diverse köp osv jag tänkte dra av som är LEGIT men just nu känns det som om jag borde ligga jävligt lågt..?
Har alltså momsredovisning kvartalsvis men har en del kvitton som jag glömt räkna med. Hur "olagligt" är detta, och hur mycket ska jag passa mig att veva in kvitton i efterhand som egentligen är privata? Lite dumt att ändra beloppen för tidigare lämnad momsdeklerarion IGEN kanske..
Alltså är firman helt grön på pappret förutom att jag slarvat något med deadlines, men tänkte från början veva in en del privat som sagt.. Läge att hoppa va?
Hur mycket bör man oroa sig för en sån här granskning egentligen?
Obs. jag gör ej bokföringen själv utan har någon som gör den ordentligt åt mig..