• 1
  • 2
2017-01-23, 15:59
Medlem
Hej.

Jag startade företag i Thailand och gjorde patent om att man var den enda som får använda och hyra ut HTC Vive inom företagsbranschen.

Jag skulle behöva lite tips och råd hur man ska göra när nån annan har kopierat ens ideen och har startat ett VR Gaming affär och de använder HTC Vive.

Jag har redan gjort patent på ideen på att jag var den enda som får använda HTC Vive inom företagsbranschen i Thailand. Men nu börja folk i Thailand kopierat min ideen så kort sagt hur ska jag göra med de som har kopierat min ideen?

För jag håller på och letar efter investerare men pga att folk som har kopierat min ideen i Thailand hävda att de var först så gör det lite svårt för min sida att förklara för de som vill invetsera med mig!

Vad föreslår ni att man sak göra?

Tack på förhand

MVH
Viktor
Citera
2017-01-23, 16:08
Bannlyst
Du säger ju att DU har patentet på den grejen men någon annan gör samma sak. Borde inte det räcka?
Citera
2017-01-23, 16:28
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2017-01-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Du säger ju att DU har patentet på den grejen men någon annan gör samma sak. Borde inte det räcka?

Man kan väll inte bara går in till nåns affär och bara börja vifta med papper och säga att man har patent väll?

Jag pratade med min advokat i Thailand och han sa att de vet inte om att jag har patent på ideen att jag är den enda som får använda HTC Vive inom företagsbranschen.

Folk tänker nog att ingen är dumt nog att göra patent på den här ideen!
Citera
2017-01-23, 16:32
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Hur kan man ta patent på att hyra ut en pryl ?
Citera
2017-01-23, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts

Det undrar jag också o

Vill man vara ensam med att hyra ut en tillverkares produkt så borde det vara tillverkaren man ska kontakta och inte RSV.
Citera
2017-01-23, 16:36
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Antagligen är det trolleri eller så har Thailand helt psyksjukt efterblivna lagar, och de har ju en del lagar i den klassen så det skulle väl egentligen inte förvåna mig.
Citera
2017-01-23, 16:37
Medlem
Citat:

Min patent handlar om att skydda ideen på att hyra ut HTC Vive produkten till event eller liknande.
Att jag är den enda som får använda HTC Vive för uthyrdning eller använda den som affärsändamål.
Citera
2017-01-23, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av myvrthailand
Man kan väll inte bara går in till nåns affär och bara börja vifta med papper och säga att man har patent väll?
Då får du väl ta det till domstol om du är så säker på att du har rätt? Eller vad vill du ha för svar?
Citera
2017-01-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Då får du väl ta det till domstol om du är så säker på att du har rätt? Eller vad vill du ha för svar?

Jag tänkte hur man bör göra när nån kopiera ens ideen?
Kanske det finns nån här som har erfarenheten om patent och så.
Citera
2017-01-23, 16:48
Bannlyst
Citat:
Jag tänkte hur man bör göra när nån kopiera ens ideen?
Kanske det finns nån här som har erfarenheten om patent och så.
Ja, då tar du det till domstol. Eller vad tror du skulle vara alternativ?

Enligt dig äger du laga rätt till att hyra ut mobilen, medan någon gör intrång på ditt patent.

Om du är så säker på att du vinner är det bara att dra illdådarna inför rätta.
Citera
2017-01-23, 16:50
Medlem
Citat:
Min patent handlar om att skydda ideen på att hyra ut HTC Vive produkten till event eller liknande.
Att jag är den enda som får använda HTC Vive för uthyrdning eller använda den som affärsändamål.

De kan inte, inte ens i Thailand, ha ett patent på en sådan idé. Den enda som kan begränsa vem som får hyra ut HTC Vive är HTC, genom att skriva ett exklusivitetsavtal. Frågan är alltså: Har HTC skrivit ett exklusivitetsavtal med dig? Annars har du inget case.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in