2017-01-23, 15:08
Medlem
Skulle gärna vilja höra lite från folk här hur man kan på lite små snabba smarta sätt kan spara pengar. Jag själv har gått ur kyrkan, betalar inte tv-avgift, streamar all sport, film och tv-serier från en bra gratissida på nätet jag hitta här på fb, utnyttjar alltid studentrabatter, köper mat utefter vad för extraerbjudanden som finns för dagen. I längden blir detta många tusenlappar sparade per år.

Berätta gärna lite hur ni gör
Citera
2017-01-23, 15:18
Medlem
Kolla upp och jämför mobilabbonemang samt el, försäkring och liknande. Där finns någon hundralapp att tjäna varje månad.

Begär att få alla räkningar digitalt så slipper du både att få en massa brev hem och du slipper fakturaavgiften som oftast är på 29 kr per räkning.

Sammanlagt borde ovanstående göra att man sparar omkring 500 kr i månaden = 6000 kr per år.

En annan uppenbar grej men som jag ändå tror att många inte gör är att jämföra kilopriser på de varor man handlar. När det gäller mat kanske man har ett favoritmärke och skiter i de där extra kronorna för att man helt enkelt tycker det är värt det men saker som handtvål, schampo, duschtvål, tandkräm o.s.v. varierar otroligt mycket i pris. Jag köpte en handtvål och tandkräm senast jag var och handlade - Ica Basics handtvål och Colgate tandkräm - sparade 80 kr enbart på dessa två produkter jämfört med om jag hade valt den dyraste tvålen och den dyraste tandkrämen. Och i slutändan, vem fan bryr sig vilket märke det är på tvålen? Torrvaror som inte blir gamla kan man köpa på sig rejält när det är rea, och sen fyller man bara på kylskåpet löpande med färskvaror.
Citera
2017-01-23, 15:46
Medlem
herrstorks avatar
bästa sättet är att ha stående överföring till ett ISK och stående köp av värdepapper. har du redan det så trippla det beloppet.du kommer knappt märka det och du kommer anpassa dig efter det som är på konto. efter 6 månader så dubblar du igen och intalar dig att du fick löne sänkning.. nu kommer du ha bra sparande samt har du tvingat in dig att vända på slantarna samt prioritera.

vill du däremot komma billigt undan så är givetvis att sänka alla fasta kostnader som gäller.

ta bort onödigt.
-snus, röka, supa, tidningar, spel och trav, mm
-gå in på internetbanken och markera alla dyrare poster, samt de som återkommer samt de som är väldig sällan, givetvis i olika tabeller.. reflektera var pengar tar vägen. ändra sedan.
-börja cykla, gå, laga saker
-radikalt så lämna medvetet visa kortet hemma
Citera
2017-01-23, 20:59
Bannlyst
Storkok + dra ned på mängd kött du äter är två bra spartips.
Citera
2017-01-23, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Storkok + dra ned på mängd kött du äter är två bra spartips.

Storkok är billigt ja. Men kött är oftast billigare än grönsaker. Förutom bönor, linser och ärtor som kan vara riktigt billigt. Så öka mängden kött blir ofta billigare. Komplettera med sådant som inte anses vara sovel, Tex potatis.
Citera
2017-01-23, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Storkok är billigt ja. Men kött är oftast billigare än grönsaker. Förutom bönor, linser och ärtor som kan vara riktigt billigt. Så öka mängden kött blir ofta billigare. Komplettera med sådant som inte anses vara sovel, Tex potatis.
Att ersätta med bönor, linser och ärtor är precis det jag syftade på, även om det inte framgick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in