• 1
  • 2
2017-01-23, 03:13
Medlem
Hej ska flytta till Luleå efter sommaren.
Har aldrig besökt det tidigare, så har ingen uppfattning.
Undrar vilket är det bästa/lugnaste/fina områdena att bo på?
Får gärna ge exempel för både hus & lägenheter. Kommer bo i lägenhet först så det är egentligen det som är mest relevant nu, men ändå intressant och bra att få veta om båda.

Vilka områden i Luleå bör man undvika?
Där det är mycket "skräp", bråk och annan skit?

Tacksam för svar
Citera
2017-01-27, 00:38
Medlem
Deus-Culpas avatar
Jadu.. Hertsön och Örnäset är väl kanske inte roligast. Sen har det blivit rätt mkt strul ute vid Porsön. Inne i stan är väl såklart bäst, men även dyrast.
Citera
2017-01-27, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deus-Culpa
Jadu.. Hertsön och Örnäset är väl kanske inte roligast. Sen har det blivit rätt mkt strul ute vid Porsön. Inne i stan är väl såklart bäst, men även dyrast.

Aldrig haft några problem ute på Hertsön under mina år här. Bortsett från några extraljus och någon cykel som försvunnit då och då
Annars är det väldigt lugnt, förbannat lugnt i jämförelse med Porsön vid det här laget
Citera
2017-01-30, 16:03
Medlem
Lugna områden : Tunastigen.
Hertsön. har varit oroligt tidigare men mest barnfamiljer både på tuna och hertsön
Kronan och lulsundsberget
gammelstan
skurholmen
Bergnäset

Oroliga områden : Porsön
Örnäset
Stan ( i centrum är det ju alltid massa liv oavsett stad)
Citera
2017-02-01, 14:01
Medlem
Har Porsön blivit så illa alltså? När jag bodde i Luleå var det ett enormt studentghetto där det var några små invandrarbarn som var lite högljudda annars var det lugnt.
Citera
2017-02-01, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myshumlan
Hej ska flytta till Luleå efter sommaren.
Har aldrig besökt det tidigare, så har ingen uppfattning.
Undrar vilket är det bästa/lugnaste/fina områdena att bo på?
Får gärna ge exempel för både hus & lägenheter. Kommer bo i lägenhet först så det är egentligen det som är mest relevant nu, men ändå intressant och bra att få veta om båda.

Vilka områden i Luleå bör man undvika?
Där det är mycket "skräp", bråk och annan skit?

Tacksam för svar
Du får nog med tanke på bostadsbristen, vara glad att du får bo i något område överhuvudtaget. men östermalm är helt klart lugnast.. pensionärer och rikemans knösar .. fast kötiden där är runt 10 år...
stökigaste området som det är nu verkar vara porsön med alla bränder, men dessa snorungar lär ju åka fast så småningom. men luleå är ju lugnt överallt egentligen...
Citera
2017-02-01, 17:00
Medlem
Scamps avatar
Björkskatan var också ett väldigt lugnt område iaf när jag bodde i Luleå för ett par år sedan. Mest barnfamiljer vill jag minnas.
Citera
2017-02-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Har Porsön blivit så illa alltså? När jag bodde i Luleå var det ett enormt studentghetto där det var några små invandrarbarn som var lite högljudda annars var det lugnt.

snorungar som gillar att sätta eld på bilar och soprum.. mycket oroligt där. flera vänner som inte vågar ha sina barn ute efter det blivit mörkt.
Citera
2017-02-02, 23:56
Medlem
Porsön har blivit stökigt senaste åren, mycket bilbränder och bränder i sophus etc. Hertsön har jag trivts jättebra på och senaste åren upplevt som relativt lugnt, men efter att pyromanen för några dagar sedan bränt ner hela lägenhetshus jag bodde i kommer jag aldrig att våga bo i lägenheterna där igen.

Örnäset är mycket lugnare än förut, dock en hel del a-lagare och pundare som hänger där. Stör man sig inte jättemycket på det så är det ett rätt lugnt område. Annars är såklart malmudden samt centrala Luleå väldigt fint. Som någon nämnde är Björkskatan ett bra område med mycket barnfamiljer. Kronan är väl det område jag helst hade bott på men hyrorna är åt helvete om det är hyresrätt du är ute efter, en etta får du lägga ut runt 6000/månad för.
Citera
2017-02-15, 02:27
Medlem
Deus-Culpas avatar
Porsön är tyvärr helt kaos. Vet inte om det beror på att många unga har flyttat in där, och då tänker jag mig även att det är rätt många unga, som fått barn unga. Säger inte att unga personer är dåliga föräldrar, men tror tyvärr att det kan vara så att det kan vara en nackdel att skaffa barn innan man själv växt upp. Bodde själv på Porsön i 4 år, som tur är var det på Vänortsvägen vid Facebook, så det var bara studenter.
Citera
2017-08-05, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deus-Culpa
Porsön är tyvärr helt kaos. Vet inte om det beror på att många unga har flyttat in där, och då tänker jag mig även att det är rätt många unga, som fått barn unga. Säger inte att unga personer är dåliga föräldrar, men tror tyvärr att det kan vara så att det kan vara en nackdel att skaffa barn innan man själv växt upp. Bodde själv på Porsön i 4 år, som tur är var det på Vänortsvägen vid Facebook, så det var bara studenter.

Vad har du hört om områdena kring centrum? Docentvägen/Professorsvägen?
Citera
2017-10-02, 02:39
Medlem
Deus-Culpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opgize
Vad har du hört om områdena kring centrum? Docentvägen/Professorsvägen?

Mest studenter som bor där omkring, men det ligger ju rätt "centralt" på Porsön så skulle väl säga att det är bland de sämre ställena att bo på när det kommer till just Porsön. Men det är väl ingen större fara direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in