2017-01-23, 01:22
Medlem
Bakgrund:
Jag försöker att bygga en linbana för att roa hela släkten,
så den ska tåla att folk upp till 120 kg använder den nån enstaka gång.
(Men mest är det ju för de yngre/lättare)

Jag har en 40 meter lång Gunnebo vajer från Jula, 8 m.m i tjocklek.
http://www.jula.se/catalog/bil-och-g.../vajer-027022/

Och ett Petzl Tandem Speed Block
https://www.tindeberg.se/petzl-tandem-speed-trinse.html
I den har jag hängt en kedja med en sits.

I varje ände av vajern så har jag en/ett kaus och 6 st rejäla linlås.

I ena änden så har jag en kedja runt ett träd, och kedjan är förbunden
till vajern/kauset med nån rejäl metallgrej som jag inte minns vad det heter.

Det är fäst ca 3 meter över marken.

Själva problemet:
I den andra änden vill jag spänna vajern så den inte slackar.
Jag har flera träd att välja på, men problemet är jag inte kan spänna vajern ordentligt.
Först försökte jag med två Spännband med lastspännare, men det gick inte alls.

Sen försökte jag med ett dragblock:
http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...gblock-229593/
Men först så var det för långt avstånd för att kunna koppla den mellan vajern och trädet.
När jag sen lyckades haka i både linbane-vajern och ett lämpligt träd så blev vajern aldrig tillräckligt spänd innan dragblocket var framme vid trädet.

Jag skulle behöva ett dragblock med betydligt längre spelrum, så jag kan koppla ihop vajern och trädet och spänna tillräckligt mycket.

Nu har jag hittat en vajerspännare, speciellt för linbanor:
http://lekplats.se/wp-content/galler...mponent_05.jpg
Men den kostar 2600 kr + moms. Och då ingår inte ens en vev, utan man måste använda spett eller nåt liknande.

För det priset får man ju en eldriven vinsch.

Skulle det fungera med en handvevad vinsch? Men veven lär ju slå i trädet då, eller?

Tacksam för alla tips och idéer
Citera
2017-01-23, 01:40
Bannlyst
Om du inte klarar av att spänna en vajer så kanske du inte ska hålla på och mecka med linbanor som barn och vuxna ska åka i, har inte den tanken slagit dig?
Citera
2017-01-23, 01:48
Medlem
Megaforces avatar
En handvevad winsch kostar ju inte så mycket på biltema så det går att testa med.
Citera
2017-01-23, 01:49
Medlem
capmacs avatar
Kul projekt.

Mitt tips: Hyr en Tirfortalja, eller Tirfor Hoist. Det är ett spakblock där en speciell wire går rakt igenom, den blir alltså aldrig full. Bara den tillhörande wirens längd begränsar.

Du kommer aldrig orka få tillräcklig wirespänning med små handwinschar.

http://www.stalhyrmaskiner.se/uthyrn...alja-inkl-wire

http://www.certex.se/se/produkter/ly...tirfor__n28689

/capmac
Citera
2017-01-23, 08:09
Medlem
På segelbåtar spänner man wirar med block och talja eller vantskruvar upp till sträckgränsen för hand. Så visst går det. Vad jag tror är att iden att spänna mellan träd inte funkar, de böjer sig eller går av om det inte är jättestora ekar eller så.

En annan sak som man bör tänka på är att en stålvajer är ganska elastisk så om den går av eller släpper särskilt om den dessutom har energin från ett böjt träd bakom sig kan ställa till med stor skada. Släkten kanske inte blir så road om faster Agdas huvud far av när din linbana havererar och wiren snärtar till. Men vad vet jag

Hur en hårt spänd wire inspänd mellan fungerar i hård vind är osäkert. Jag skulle inte vilja ha det i närheten av mig i alla fall.

Det krävs förstås 4 träd för att det ska fungera någotsånär. Två ankare och två för att få upp wiren.
Senast redigerad av Oscar111 2017-01-23 kl. 08:12.
Citera
2017-01-23, 08:46
Medlem
stilichos avatar
Som andra redan har nämnt tycker jag du ska iaktta viss försiktighet. Personligen skulle jag nog inte rigga upp permanent uppspända vajrar mellan träd. Risken för katastrofala olyckor är kanske inte jättehög, men den är definitivt större än vad som känns behagligt.

Detta sagt så borde det inte vara några problem att utföra med en handvevad vinsch, det som Jula tycks kalla ett dragblock. Om dragblockets vajer/vev är för kort så är det inte svårare än att du vevar in så mycket som du kan, därefter fixerar du vajerändan på något sätt, lämpligtvis med en annan vajer, men spännband eller motsvarande borde duga också, varpå du lossar vinschen, drar ut den, sätter fast den och vevar in ytterligare en gång. Upprepa tills du uppnått tillräcklig spännkraft eller tills vinschen havererar.
Citera
2017-01-23, 08:47
Medlem
TS bör kolla över sina försäkringspapper innan leken fortskrider.
Det här låter som att det kommer sluta i kaos.
Fast o andra sidan har Gud en skyddande hand över barn och dårar.

Ring in en konsult innan du skadar dig.
Citera
2017-01-23, 23:50
Medlem
17Tusen
Tanken har slagit mig, särskilt som jag även funderar på att bygga ett torn i ena änden för att få upp farten lite.

Megaforce
Problemet är att jag tror att veven kommer att slå in i trädet. Jag skulle vilja borra ett hål i trädet, och sen ha en svetsad konstruktion på baksidan av trädet, som håller ut vinschen så pass mycket att den går att veva.

capmac
Det där verkar ju vara lösningen som jag söker!!

Jag har även funderat på att spänna ett rep en bit ovanför vajern, och sen knyta upp vajern med snören, som vajern kan glida i, så att man inte behöver lika mycket kraft medan man spänner den.
Ungefär som kontaktledningen vid järnvägen är upphängd.
Sen tar man ju bort alla snören när man har spänt vajern.

Oscar111
Låter inget vidare, kanske bättre att ha en slak vajer ändå, fast då måste jag väl upp på högre höjd för att inte slå i marken. Min tanke var att man inte skulle vara mer än en meter över marken helst.
Men det är riktigt rejäla träd, så de böjer sig inte i första taget.

stilicho
Är det just att det är träd som är problemet? Borde jag bygga ett torn istället?
Om jag förlänger vajern med en rejäl kätting borde det ju gå att göra omtag.

nilserikkk
Tack för omtanken.
Men jag försökte ju få lite konsulthjälp här
Citera
2017-01-24, 03:01
Medlem
Gustaf85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maida
Jag skulle behöva ett dragblock med betydligt längre spelrum, så jag kan koppla ihop vajern och trädet och spänna tillräckligt mycket.

The trick with winching trees using a cheapo wire lever tensioner like from Jula is that you start of the initial tension with a ratchet strap. Maybe several in series if it's a long wire.
Also consider the flex of the trees, perhaps a backstay is in order.
Another question is about scoring and hurting the bark with what you wrap around the tree. It will consequently wrap itself onto what you wrapped around it, in time of course.

There's an invention about making attachments for a treehouse or platform that you mentioned. Search for 'Garnier Limb' and you will see what is out there. Pretty much beefed up lagbolts to hold more weight and be secured for years to come, the ingenous idea is to let the tree grow naturally and encase the bolt with new growth as it would naturally encase a branch.

Ziplines are a really big phenomenon with literally tons of people making it in their backyard or similar. Thus the info is all out there.They are even sold as Zipline packs, readymade for the homeowner. I'm personally grateful as fuck to be able to learn so much of anything in such a short period of time but sometimes I really wonder, is it just me.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in