2017-01-22, 16:10
Medlem
Blommigs avatar
Jag är i en lite speciell situation bl a pga att jag är i behov av sjukvård (operation) som jag avser genomgå utomlands (i USA). Har blivit felopererad av en plastikkirurg i Sverige, och i USA de är mycket skickligare på den sortens operationer det handlar om, varför jag inte vågar operera mig hos nån i Sverige. Det är inte livshotande, men livskvalitets-avgörande för mig.
Det kommer totalt att kosta mig ca 250.000 kr och det är stor sannolikhet att operationen blir lyckad. Det är ingen svår operation men jag litar inte på de svenska läkarna i detta fall. Jag går och grubblar dagligen på hur det kommer att kännas sedan, när jag inte längre har dessa pengarna på mitt konto. Det är ju så att det räcker till en insats på en lägenhet t ex. Och det kommer att dröja många många år tills pengarna är insparade igen.
Operationen ifråga kommer att betydligt minska en stor grej för mig, men det är ju självklart att det ändå smärtar att inte längre ha de pengarna, även ifall operationen blir lyckad (vilket det är stor chans att bli eftersom jag avser gå till en av de allra bästa kirurgerna på just det området).

Jag är inte ute efter någon moralisk diskussion ang. huruvida plastikkirurgi är bra eller ej, utan mer hur pass mycket ni skulle kunna "tänka" er att bli av med i pengaväg utan att fullständigt tappa livsgnistan och gå in i en depression eller något. T ex hur mycket pengar har ni "slösat" bort på saker och ting i livet? Förlorat via aktier eller dylikt?
Citera
2017-01-22, 16:18
Medlem
För många år sedan spelade jag en hel del kort, både live och på nätet. Du rullade pengarna hejvillt. Kunde backa 50.000 på en helg och vinna lika mycket helgen efter. Har numera lagt ned allt sånt men jag uppskattar väl att jag kanske totalt sett i slutändan gick 30-50k back på dessa destruktiva äventyr. Tänker inte alls på det i dag och har avskrivit det som läropengar. Typ.

Men generellt sett vill jag inte loosa några pengar alls som jag inte får ut något själv av. Lite knepig fråga du ställer. Jag blir lika irriterad om jag blir blåst på 20kr när kassörskan räknar fel i kassan som om jag gör en dålig bilaffär. Ungefär så.
Citera
2017-01-22, 16:25
Medlem
74209821290s avatar
Om jag hade pengarna och visste att det skulle bli bättre i annat land än hos än svensk kirurg, så skulle jag betala, även om det är helt gratis här. Då tänker jag på "udda" operationer som GRS/SRS eller FFS, det är inte många andra operationer som är så dyra.

Bröstförstoring, fettsugning, näsa eller gastric bypass tror jag inte blir bättre utomlands.
Citera
2017-01-22, 17:21
Medlem
Enydrions avatar
Tja, jag har väl förlorat 200k på börsen eller så, på Ericsson och telia typ, var innan de dånade ner i källaren, borde väl inte ha köpt, då jag inte tyckte familjen skulle köpa, till dem köpte jag säkra bolag (de gick upp i stället)

Nu hade jag väl nån miljon eller två till då, men är ju inte nåt jag glömt bort. La av med börsen då, nu har jag väl lite under 10 mille ca... om inte husen går ner för mycket.
Citera
2017-01-22, 19:27
Medlem
Jag har inte blivit av med så mycket på samma vis men har levt på 6000:- i månaden under ca 8-10 månader med en hyra på 3500:-...
Jag såg till att betala räkningar och gymkort. Snattade batterier till datormusen.
Två gånger hände det och det var på grund av krisen i byggsvängen, bad gångerna slutade med att jag fick sälja droger. Inget avancerat men så jag kunde leva lite också.
Citera
2017-01-23, 13:10
Medlem
Så länge du inte skuldsätter dig så kommer du inte bry dig om de pengarna om ett år, och du kanske kommer må mkt bättre.
Citera
2017-01-24, 22:25
Medlem
Blommigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 74209821290
Om jag hade pengarna och visste att det skulle bli bättre i annat land än hos än svensk kirurg, så skulle jag betala, även om det är helt gratis här. Då tänker jag på "udda" operationer som GRS/SRS eller FFS, det är inte många andra operationer som är så dyra.
Bröstförstoring, fettsugning, näsa eller gastric bypass tror jag inte blir bättre utomlands.

Tack för era kommentarer!
Tyvärr är kostnaderna för plastikoperationer mycket varierande beroende på vilken kirurg man vill anlita. Den jag har hittat och som verkar väldigt skicklig finns i kändistät storstad på västkusten i USA, följdaktligen blir det då mkt dyrt tyvärr. Motsvarande operation går att göra för 65.000 kr i Sverige men det har jag tyvärr redan gjort, och blivit vanställd, och det är därför jag inte litar på svennekirurgerna mer..
Citera
2017-01-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommig
Tack för era kommentarer!
Tyvärr är kostnaderna för plastikoperationer mycket varierande beroende på vilken kirurg man vill anlita. Den jag har hittat och som verkar väldigt skicklig finns i kändistät storstad på västkusten i USA, följdaktligen blir det då mkt dyrt tyvärr. Motsvarande operation går att göra för 65.000 kr i Sverige men det har jag tyvärr redan gjort, och blivit vanställd, och det är därför jag inte litar på svennekirurgerna mer..

Har du blivit vanställd, eller inbillar du dig att du blivit vanställd?

Om du tror det går att ge absoluta garantier vid skönhetsoperationer så har du missuppfattat. Det går ej. Hur slutresultatet blir beror till skrämmande stor del på slumpen.

Är du medveten om vad för slags avtal du kommer bli tvungen att skriva under i usa, innan de ens nuddar dig med kniven? Fundera på varför dina hollywoodkirurger kräver ansvarsfrihet via avtal...
Citera
2017-01-25, 09:39
Moderator
HelgeBuks avatar
Jag tror inte nån summa skulle få mig att totalt packa ihop och hänga mig..

Deppigheten är en funktion av summan som går ungefär linjärt. Redan nånstans vid 100-200 kr går tröskeln för att jag blir irriterad över att förlora pengar.
Citera
2017-01-25, 12:39
Medlem
siddharaapocalypses avatar
Skulle inte få ro innan jag bränt alltsammans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in