Citat:
Ursprungligen postat av
Aphid
1. Det är en sägnen, finns flera varianter. Ibland är kulan av silver eller tenn. Finns ingen belägg att nån skulle ha hittat kulan vid skottblicket, tagit hem, slängt i ett grustag, sen 200 år senare skulle bara hittats hux flux.
Bara en sägnen, finns inget annat att gå på
2. DNA-bevisning är alltför svag att ge nånting vettigt.
3. Kulans diameter passar inte till någon bössa från den tiden, ingen musköt hade en diameter över 20 mm. De finns inga undantag. Kulknappen är på den bredaste stället 20.8 mm. Enbart på den biten faller hela teorin.
Finns inga skarpmärken på kulan, finns inte heller spår från rikoschetter på kulan.
"Han fick en kula in genom vänster tinning och ut genom höger tinning"
"Så som han låg kan han inte ha blivit träffad framifrån, utan skottet kom från vänster sida"
"Det gick ända till 1924, då började man ta grus från den platsen där kulan skulle ha kastas, och då hittade man den här. Det är en kula gjord av bly med en mantel av mässing. Det är en uniformsknapp dessutom."
"Nu har man gjort ballistiska undersökningar, många, dvs skjutprov på den plats där kungen föll. Och man har öppnat kistan flera ggr för att undersöka kraniet och skottskadan. Och man har då kunnat konstatera att Karl XII stupade av en kula som var
EXAKT så här stor. Och att han inte hade blysplitter i såret kan bero på att kulan hade en mantel av mässing."
Direkta citat från Hermans historia säsong 2 avsnitt 1 om Karl XII. Det är som sagt en teori som jag skrev innan. Men här fallerar direkt din punkt tre. Det är alltså rent vetenskapligt bevisat att kulan var så stor. Vidare tas det upp att det kan ha varit ett druvhagel från norrmännen som också var exakt så stora.
Vidare finns det definitivt skrapmärken på kulan. Syns klart utan förstorningsglas. Därmed är din punkt 3 helt pulvriserad.
Punkt 2 är bara en bekräftelse på vad jag skrivit innan.
Punkt 1 så skrev jag det också att det var en teori. Det är dock lustigt att man hittar ett objekt som är av exakt den storlek som BO blev skjuten av på samma plats där den skulle ligga enligt legenden. Jag ogillar ordet slump, även om det kan vara så.
Som sagt, det är en teori av många, men vill du slå hål på den får du komma med bättre argument

. Ett fel hade jag som jag ska korrigera. Knappen kom från turkisk tillverkad uniform, som Karl XII hade på sig. Han hade nyligen bytt uniform, vilket gjorde att man misstänkte att knappen han blev skjuten av kom från hans egen uniform. Och i så fall var det definitivt ett mord.