2017-02-22, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aphid
Otroligt långsökt teori, mest sagor.

DNA-bevisningen är väldigt låg. DNA flera personer har hittats på knappen, väldigt osäkert.

1. Definitivt inte långsökt. Det är en av de mest gällande teorierna tillsammans med en slumpmässig norskt skott.
2. DNA-bevisning kan inte göras seriöst på något sätt då knappen har legat våg för vind i ett grustag i 150 år samt att flera personer har haft tillgång till den genom historien.
3. Med alla tester och provskjutningar som gjorts är man till 95% säker på att det är rätt knapp.

Om du förnekar någonting bör du ju komma med fakta varför det inte stämmer.
Citera
2017-02-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
1. Definitivt inte långsökt. Det är en av de mest gällande teorierna tillsammans med en slumpmässig norskt skott.
2. DNA-bevisning kan inte göras seriöst på något sätt då knappen har legat våg för vind i ett grustag i 150 år samt att flera personer har haft tillgång till den genom historien.
3. Med alla tester och provskjutningar som gjorts är man till 95% säker på att det är rätt knapp.

Om du förnekar någonting bör du ju komma med fakta varför det inte stämmer.

1. Det är en sägnen, finns flera varianter. Ibland är kulan av silver eller tenn. Finns ingen belägg att nån skulle ha hittat kulan vid skottblicket, tagit hem, slängt i ett grustag, sen 200 år senare skulle bara hittats hux flux.
Bara en sägnen, finns inget annat att gå på

2. DNA-bevisning är alltför svag att ge nånting vettigt.

3. Kulans diameter passar inte till någon bössa från den tiden, ingen musköt hade en diameter över 20 mm. De finns inga undantag. Kulknappen är på den bredaste stället 20.8 mm. Enbart på den biten faller hela teorin.
Finns inga skarpmärken på kulan, finns inte heller spår från rikoschetter på kulan.
Citera
2017-02-22, 17:37
Medlem
Citat:
1. Det är en sägnen, finns flera varianter. Ibland är kulan av silver eller tenn. Finns ingen belägg att nån skulle ha hittat kulan vid skottblicket, tagit hem, slängt i ett grustag, sen 200 år senare skulle bara hittats hux flux.
Bara en sägnen, finns inget annat att gå på

2. DNA-bevisning är alltför svag att ge nånting vettigt.

3. Kulans diameter passar inte till någon bössa från den tiden, ingen musköt hade en diameter över 20 mm. De finns inga undantag. Kulknappen är på den bredaste stället 20.8 mm. Enbart på den biten faller hela teorin.
Finns inga skarpmärken på kulan, finns inte heller spår från rikoschetter på kulan.

"Han fick en kula in genom vänster tinning och ut genom höger tinning"
"Så som han låg kan han inte ha blivit träffad framifrån, utan skottet kom från vänster sida"
"Det gick ända till 1924, då började man ta grus från den platsen där kulan skulle ha kastas, och då hittade man den här. Det är en kula gjord av bly med en mantel av mässing. Det är en uniformsknapp dessutom."
"Nu har man gjort ballistiska undersökningar, många, dvs skjutprov på den plats där kungen föll. Och man har öppnat kistan flera ggr för att undersöka kraniet och skottskadan. Och man har då kunnat konstatera att Karl XII stupade av en kula som var EXAKT så här stor. Och att han inte hade blysplitter i såret kan bero på att kulan hade en mantel av mässing."

Direkta citat från Hermans historia säsong 2 avsnitt 1 om Karl XII. Det är som sagt en teori som jag skrev innan. Men här fallerar direkt din punkt tre. Det är alltså rent vetenskapligt bevisat att kulan var så stor. Vidare tas det upp att det kan ha varit ett druvhagel från norrmännen som också var exakt så stora.

Vidare finns det definitivt skrapmärken på kulan. Syns klart utan förstorningsglas. Därmed är din punkt 3 helt pulvriserad.

Punkt 2 är bara en bekräftelse på vad jag skrivit innan.

Punkt 1 så skrev jag det också att det var en teori. Det är dock lustigt att man hittar ett objekt som är av exakt den storlek som BO blev skjuten av på samma plats där den skulle ligga enligt legenden. Jag ogillar ordet slump, även om det kan vara så.

Som sagt, det är en teori av många, men vill du slå hål på den får du komma med bättre argument . Ett fel hade jag som jag ska korrigera. Knappen kom från turkisk tillverkad uniform, som Karl XII hade på sig. Han hade nyligen bytt uniform, vilket gjorde att man misstänkte att knappen han blev skjuten av kom från hans egen uniform. Och i så fall var det definitivt ett mord.
Citera
2017-02-22, 19:11
Medlem
Citat:
"Han fick en kula in genom vänster tinning och ut genom höger tinning"
"Så som han låg kan han inte ha blivit träffad framifrån, utan skottet kom från vänster sida"
"Det gick ända till 1924, då började man ta grus från den platsen där kulan skulle ha kastas, och då hittade man den här. Det är en kula gjord av bly med en mantel av mässing. Det är en uniformsknapp dessutom."
"Nu har man gjort ballistiska undersökningar, många, dvs skjutprov på den plats där kungen föll. Och man har öppnat kistan flera ggr för att undersöka kraniet och skottskadan. Och man har då kunnat konstatera att Karl XII stupade av en kula som var EXAKT så här stor. Och att han inte hade blysplitter i såret kan bero på att kulan hade en mantel av mässing."

Direkta citat från Hermans historia säsong 2 avsnitt 1 om Karl XII. Det är som sagt en teori som jag skrev innan. Men här fallerar direkt din punkt tre. Det är alltså rent vetenskapligt bevisat att kulan var så stor. Vidare tas det upp att det kan ha varit ett druvhagel från norrmännen som också var exakt så stora.

Vidare finns det definitivt skrapmärken på kulan. Syns klart utan förstorningsglas. Därmed är din punkt 3 helt pulvriserad.

Punkt 2 är bara en bekräftelse på vad jag skrivit innan.

Punkt 1 så skrev jag det också att det var en teori. Det är dock lustigt att man hittar ett objekt som är av exakt den storlek som BO blev skjuten av på samma plats där den skulle ligga enligt legenden. Jag ogillar ordet slump, även om det kan vara så.

Som sagt, det är en teori av många, men vill du slå hål på den får du komma med bättre argument . Ett fel hade jag som jag ska korrigera. Knappen kom från turkisk tillverkad uniform, som Karl XII hade på sig. Han hade nyligen bytt uniform, vilket gjorde att man misstänkte att knappen han blev skjuten av kom från hans egen uniform. Och i så fall var det definitivt ett mord.

Hur sköts den så kallade kulknappen om det inte fanns något vapen som kunde avlossa den?
Knappen är för stor!! Förklara det!

Sen att en mördare skulle kommit så nära för att skjuta kungen utan att det märkts?
En musköt ger väldigt stor mynningsflammor, flera meter långa. Dessutom är väldigt högljudda, men ingen märkte nåt?

Blysplittret kunde lätt ha avlägsnats under balsameringen.
Citera
2017-02-22, 20:17
Medlem
Citat:

Jag vill inte alls förespråka "knappteorin" som jag finner rätt långsökt, men ditt påstående verkar väl kategoriskt. Kan vi verkligen vara säkra på att inget sådant vapen existerade vid tidpunkten ifråga (att det inte var arméstandard är en annan sak)? Och om skytten nu, av magiska/vidskepliga orsaker sett sig nödsakad att använda ett visst, med stort besvär anskaffat föremål som projektil, är det inte också fullt möjligt att han gjort sig mödan att borra upp ett befintligt vapen för att få det att passa?
Citera
2017-02-24, 04:52
Medlem
Kulknappens ursprungliga diameter bedöms ha varit 19,6-19,7 mm. (Sandklef/Strömbom). Men den befintliga "kulknappen" är deformerad så de ursprungliga måtten är något rubbade. (Ibid)

Edit: Det finns faktiskt en "glatt" d v s slätborrad officersstudsare anbefalld av Karl XII 1694 (J Alm) som hos Sandklef/Strömbom anges vara i kaliber 20,5 mm.
Senast redigerad av HgF 2017-02-24 kl. 05:11.
Citera
2017-02-27, 00:45
Medlem
Är väl ingen hemlighet att karolinernas slagkraft låg i deras tro på Gud, därav deras taktik som skrämde slag på fienden med deras motto: "Du dör enbart om gud har bestämt det"

Därav kanske Karl XII kände sig odödlig då han stack upp huvudet ur skyttegången, medans hans närstående soldater bad honom krypa ner i skyttegången igen. Jag tror att det var en norsk kula!
Citera
2017-04-01, 22:24
Medlem
freeriderXIIs avatar
Här en bra och gripande låt om kungens död Gjord av Sabaton.
Senast redigerad av freeriderXII 2017-04-01 kl. 22:26.
Citera
2017-09-19, 10:23
Medlem
JanDolmes avatar
Citat:
En stark teori är att Fredrik I låg bakom det hela. Karl XII dog av en mässingklädd kulknapp från en fransk uniform. Varken svenskar eller norrmän använde denna typ av knapp på sina uniformer. Fredrik I sekreterare var i omedelbar närhet av Karl XII när han blev skjuten. Ingen svensk i närheten såg när han blev skjuten.

- Hade han blivit slumpmässigt träffad av en norsk kula är det osannolikt att ingen skulle ha sett detta, då man har ganska stor uppmärksamhet när kulorna viner omkring en.

- Avståndet var så stort till norrmännen att det är omöjligt att en norrman medvetet har siktat på kungen för att döda.

- Sekreteraren var just en fransman som kom från samma område som knappen används.

-Knappen (kulan) togs om hand av en soldat på plats. Men tiden mådde soldaten dåligt av detta och kastade, efter inrådan från den lokale prästen, bort kulan i ett område med mycket sten. Kulan hittades på 1900-talet och flera ballistiska undersökningar har gjorts kring detta, och man har konstaterat att det är kulan som dödade Karl XII.

- Vidare genomförde Fredrik I flera aktioner direkt efter Karl XII död för att underlätta sitt eget avancemang, bl.a. häktade han Georg Heinrich von Görtz. Detta verkade vara väl planerat.

Sammantaget är det fler indicier som talar för att Karl XII dog genom mord än att han dödades rent juridiskt.

Det ryktas även att en fransam vid namn André Sicre som var nära till Fredrik av Hessen var med när Kungen sköt. Han ska även försvunnit starks innan Karl sköts. Han ska även drabbats av feber , och under feberyran sakt att han skjutit Karl X||. Fredrik av Hessen tog direkt hand om krigskassan och blev sedan kung och var gift med Ulrika Elonora och blev sedan själv. Altså finns både motiv och själv att skjuta kungen eftersom han var barnlös. https://sv.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Sicre Om själva skottet ska det ha kommit 10m från vänster om jag inte minns helt fel.
Senast redigerad av JanDolme 2017-09-19 kl. 10:25.
Citera
2017-09-21, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanDolme
Det ryktas även att en fransam vid namn André Sicre som var nära till Fredrik av Hessen var med när Kungen sköt. Han ska även försvunnit starks innan Karl sköts. Han ska även drabbats av feber , och under feberyran sakt att han skjutit Karl X||. Fredrik av Hessen tog direkt hand om krigskassan och blev sedan kung och var gift med Ulrika Elonora och blev sedan själv. Altså finns både motiv och själv att skjuta kungen eftersom han var barnlös. https://sv.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Sicre Om själva skottet ska det ha kommit 10m från vänster om jag inte minns helt fel.

Det är han som är sekreteraren jag nämnde. Han försvann strax efter att kungen sköts, inte innan.
Citera
2018-02-19, 17:52
Medlem
Ankdammsmans avatar
Snälla läs Peter Froms bok. Han går igenom allt, och jag menar verkligen allt.

Karl XII fick en norsk muskötkula genom tinningarna, eventuellt avfyrad som kartesch. Fallet avslutat.
Citera
2019-07-07, 18:07
Medlem
Ebetyls avatar
Vet inte vad det här är för skämt till dimension men K12 dog av kanon kula, tror det var på högra benet, var kanske till hans häst som han sade "Var inte rädd." innan han blev kanonerad. på den tiden använde man sig inte av skyttegravar, de som hade bäst skydd var kryp/prickskyttarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in