2017-01-22, 08:35
Medlem
Jag har funderat varför så många flintskalliga envisas med att använda gubbkeps? Förr i tiden så var ju gubbkeps mode och alla hade dom, men idag när jag ser någon bära en sån har jag nästa uteslutande bara sett flintskalliga.

Förstår att det säkerligen ligger komplex bakom detta men, flint+gubbkeps= jävligt mkt gubbe anser jag?
Citera
2017-01-22, 08:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Jag har funderat varför så många flintskalliga envisas med att använda gubbkeps? Förr i tiden så var ju gubbkeps mode och alla hade dom, men idag när jag ser någon bära en sån har jag nästa uteslutande bara sett flintskalliga.

Förstår att det säkerligen ligger komplex bakom detta men, flint+gubbkeps= jävligt mkt gubbe anser jag?

Jag tycker om gubbkepsen och bryr mig inte om huruvida den är modern just i år eller inte, har iof ett rejält hårsvall själv men kan förstå de som inte onödigtvis vill exponera flinten - allra helst på vintern.

Eftersom man blir uttittad i en gentlemans egentliga rätta huvudbonad (karl för sin hatt) får gubbkepsen agera som mindre iögonfallande substitut. Själv skulle jag hellre gå runt i fedora eller kanske en homburg men det funkar tyvärr inte i dagens skeva ideal.

Tillägg; glöm "alternativet" keps - det är aldrig ett alternativ utanför sportarenan.
Citera
2017-01-22, 09:21
Medlem
Europes avatar
Om jag hade varit flintis och ville därför ha hatt, så hade jag nog ändå inte valt en gubbkeps. Det bör dock nämnas att jag tycker mer illa om alla kepsar än om gubbkepsen. Den sistnämnda är som en keps som åtminstone försöker bli en riktig hatt.

Jag vet dock inte vad jag skulle välja att bära istället. Jag har förståelse för det som föregående postare skrev, d.v.s. en klassisk fedora vore mer önskvärt, men samtidigt lär det sticka ut (om man nu tycker att det är ett problem), samt jag tänker mer på att det begränsar lite vilka kläder man kan ha på sig till det. Dessutom misstänker jag att jag inte riktigt passar utseendemässigt just i fedora.

På vintern skulle jag dock välja att ha en snygg pälsmössa, som jag kan tycka ser rätt snygga ut, som passar bättre till mitt utseende, samt det är väl även passande om man nu är flintskallig (och lättare fryser om knoppen). Och den är väl presentabel? Den har dugt för allt från höga officerare till sovjetiska ledare att ha på skallen.

Men för att sammanfatta: jag är varken flintskallig eller bär gubbkeps, men jag tror att det i mångas fall kan vara det som förra postaren var inne på, d.v.s. att det är lite av en kompromiss när man känner att klassiska herrhattar befinner sig alldeles för långt bort från dagens vardagsmode, men man samtidigt inte vill dra på sig t.ex. en vanlig keps på skallen.
Senast redigerad av Europe 2017-01-22 kl. 09:27.
Citera
2017-01-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag tycker om gubbkepsen och bryr mig inte om huruvida den är modern just i år eller inte, har iof ett rejält hårsvall själv men kan förstå de som inte onödigtvis vill exponera flinten - allra helst på vintern.

Eftersom man blir uttittad i en gentlemans egentliga rätta huvudbonad (karl för sin hatt) får gubbkepsen agera som mindre iögonfallande substitut. Själv skulle jag hellre gå runt i fedora eller kanske en homburg men det funkar tyvärr inte i dagens skeva ideal.

Tillägg; glöm "alternativet" keps - det är aldrig ett alternativ utanför sportarenan.
Varför skulle det inte fungera man skall så klart ha kostym och ev överrock på sig, jag har så stort
huvud hattstorlek 62 så jag har aldrig lyckats hitta någon sóm passar till ett rimligt pris.
Citera
2017-01-22, 15:36
Medlem
Tillägg; glöm "alternativet" keps - det är aldrig ett alternativ utanför sportarenan.[/quote]

Kolla Trump :-) han har tagit keps till en ny nivå även presidenter kan vanliga sportkepsen
Citera
2017-01-22, 16:12
Medlem
lugna ner digs avatar
Vad menar du med gubbkeps? en s.k. "dad hat"? Eller 5-panelskeps?
Citera
2017-01-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Vad menar du med gubbkeps? en s.k. "dad hat"? Eller 5-panelskeps?

http://m.boozt.com/se/sv/mjm/mjm-jor...FdzKsgodDjwCkA
Citera
2017-01-22, 17:00
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79

Kolla Trump :-) han har tagit keps till en ny nivå även presidenter kan vanliga sportkepsen

Jag hoppas du trollar men för säkerhets skull; påstå inte att trump på något som helst vis är stilbildande - allra helst när det gäller den avskyvärda kepsen dessutom. Keps är ok upp till 25-30 sedan är det dags att bli man.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in