• 1
  • 2
2017-01-22, 00:57
Medlem
Man kan som bekant rena dricksvatten med väteperoxid. Men kan man använda vilken väteperoxid-produkt som helst?

Tex finns en nischad - och dyr - produkt för dricksvattenrening. 5% väteperoxid. Om man istället köper en produkt med 9% väteperoxid som saluförs för att rena pooler så är priset ungefär hälften.

Skulle man kunna använda den 9% poolrengöringsprodukten att rena dricksvatten, givet att koncentrationen blir korrekt?

Dvs vad skiljer egentligen - förutom priset?
Citera
2017-01-22, 08:19
Medlem
cacas avatar
Den ena har 5% och den andra 9%

Är det inget annat inblandat så går det troligen att spä ut, kontrollera bara hur du ska spä så % blir rätt,
Citera
2017-01-22, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Den ena har 5% och den andra 9%

Är det inget annat inblandat så går det troligen att spä ut, kontrollera bara hur du ska spä så % blir rätt,

Ja det var min känsla, att det borde gå lika bra att använda det tänkt för att rena poolen men använda hälften så mycket per liter vatten än av det med 5% då får man något mindre koncentration väteperoxid per liter vatten men det funkar ju ändå.

Det står inget om något annat iblandat, det står väteperoxid X%. På den 5%-iga står det "Innehåller väteperoxid 57.8 gram/l"

Men sen började jag noja över om det ändå kunde skilja på något vis, att något motiverade den stora prisskillnaden per liter?
Senast redigerad av Vial 2017-01-22 kl. 09:12.
Citera
2017-01-23, 03:14
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Man kan som bekant rena dricksvatten med väteperoxid. Men kan man använda vilken väteperoxid-produkt som helst?

Tex finns en nischad - och dyr - produkt för dricksvattenrening. 5% väteperoxid. Om man istället köper en produkt med 9% väteperoxid som saluförs för att rena pooler så är priset ungefär hälften.

Skulle man kunna använda den 9% poolrengöringsprodukten att rena dricksvatten, givet att koncentrationen blir korrekt?

Dvs vad skiljer egentligen - förutom priset?

En flaska Klorin (Natriumhypoklorit) är ju annars ett billigt alternativ för just dricksvattenrening.
Citera
2017-01-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
En flaska Klorin (Natriumhypoklorit) är ju annars ett billigt alternativ för just dricksvattenrening.

Jo, men jag vill av olika anledningar hålla mig till väteperoxid. Bland annat för att det är lukt och smaklöst.
Citera
2017-01-24, 02:12
Medlem
Knivur-273s avatar
Det finns bara en sorts väteperoxid, såvida den inte är förorenad. Sedan kan den införskaffas i olika koncentrationer.

Högkoncentrerad är i princip livsfarlig att handskas med. Späder man ut den till 2..3% med vatten, så kan den användas i hemmet, med förstånd, för många olika vällovliga syften.

Som att sterilisera saker, som att bleka håret om man tycker det är viktigt. Tvätta sår även.
Citera
2017-01-24, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det finns bara en sorts väteperoxid, såvida den inte är förorenad. Sedan kan den införskaffas i olika koncentrationer.

Högkoncentrerad är i princip livsfarlig att handskas med. Späder man ut den till 2..3% med vatten, så kan den användas i hemmet, med förstånd, för många olika vällovliga syften.

Som att sterilisera saker, som att bleka håret om man tycker det är viktigt. Tvätta sår även.

Så jag kan köpa pool-varianten för halva priset per liter samt högre koncentration och bara se till koncentrationen i vattnet blir korrekt?
Citera
2017-01-24, 04:40
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Så jag kan köpa pool-varianten för halva priset per liter samt högre koncentration och bara se till koncentrationen i vattnet blir korrekt?
Jag kan inte ge några råd om användning av väteperoxid av "varianter" som "pool-varianten"

Det är ett kemiskt ämne. Läs om hur det används för sterilisering, hårblekning, analblekning, simpoolbehandling, pappersmassablekning, raketoxidationsmedel, monopropellant, för tillverkning av terroristbomber eller annat.
Senast redigerad av Knivur-273 2017-01-24 kl. 04:46.
Citera
2017-01-24, 06:35
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Jag kan inte ge några råd om användning av väteperoxid av "varianter" som "pool-varianten"

Det är ett kemiskt ämne. Läs om hur det används för sterilisering, hårblekning, analblekning, simpoolbehandling, pappersmassablekning, raketoxidationsmedel, monopropellant, för tillverkning av terroristbomber eller annat.
Jag skriver så, för jag skall inte ha något ansvar för när folk håller på med kemikalier.

Men om du köper väteperoxid av vilken koncentration som helst och den inte är förorenad med skadliga ämnen, och om du handskas med den rätt, och om du späder ut den med vatten till den rätta koncentrationen för ändamålet, och om du använder den för vällovliga syften.

Då är den "säker" att använda, oavsett vilken "variant" det är.
Citera
2017-01-24, 09:03
Medlem
Citat:
Jag skriver så, för jag skall inte ha något ansvar för när folk håller på med kemikalier.

Men om du köper väteperoxid av vilken koncentration som helst och den inte är förorenad med skadliga ämnen, och om du handskas med den rätt, och om du späder ut den med vatten till den rätta koncentrationen för ändamålet, och om du använder den för vällovliga syften.

Då är den "säker" att använda, oavsett vilken "variant" det är.

Tack!
Citera
2017-01-28, 06:43
Medlem
Knivur-273s avatar
Man bör inte rena dricksvatten med natriumhypoklorit såvitt jag vet. Om man ändå gör det, så måste man veta synnerligen noga vad man håller på med.
Citera
2017-01-28, 18:02
Medlem
distanss avatar
Citat:
Man bör inte rena dricksvatten med natriumhypoklorit såvitt jag vet. Om man ändå gör det, så måste man veta synnerligen noga vad man håller på med.

Vattnet du har hemma i kranen har med stor sannolikhet blivit klorerat, om än med ringa mängd. Så att rena för att sen dricka är inget konstigt. En annan fördel med natriumhypoklorit är att det kan neutraliseras väldigt lätt med hjälp av askorbinsyra (C-vitamin).

Oavsett om det är klor eller väteperoxid ska man vara försiktig om man inte vet hur det ska doseras.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in