Citat:
Ursprungligen postat av
Ibiza80
Tack för ditt inlägg! Vad tror du om att köra alla sex övningar vid samma tillfälle och tre gånger per vecka? Blir det överdimensionerat?
När jag var nybörjare kunde jag köra en tre-split 5 dagar i rad, tränade jag en dag för mycket så fick jag feberkänningar några dagar pga överbelastning i kroppen. Men det gick över automatiskt, så det är ju inte dödligt att träna för mycket.
Men som nybörjare är det viktigt att först få in tekniken, ta inte för tunga vikter, man blir starkare med tiden... Ju fler gånger du lyfter, desto bättre blir du! Men sikta in dig på tekniken, den kan vara krånglig att ändra på om du blir van att lyfta fel. Återhämtningen går snabbare, vilket kan vara till din fördel om du ska träna 3 helkropps pass i veckan.
För bättre teknik kan du köra 20 repsare på låg vikt, just för att bana in rörelsen, men var noga med utförandet isåfall och ta väldigt lätta vikter. Helst ska det alltså vara vikter som du klarar av mer än 20 reps på.
Jag skulle kört alla övningar förutom latsdrag, den blir känns lite onödig om du ska göra allt på en dag. Så börja med de andra fem, varje träningsdag, så får du helkroppsträning 3 dagar i veckan.
15 set låter rimligt, relativt lite till och med, för en nybörjare per pass, om det är för lite så är det bara att öka på längre fram. Men det låter som en bra början! Om du vill ha något mer kan du lägga in en biceps övning, typ hantel curl 3x8,
Om jag bara tränade 3 dagar i veckan skulle jag ha kört helkroppspass. Så länge du vilar minst en dag i mellan. Du lyfter inte många set per muskelgrupp så det borde räcka med att vila en dag bara.