Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-01-21, 21:14
Medlem
En kvinnlig kyrkoherde i Järna/vårdinge pastorat i Södertälje, misshandlades svårt av sin man. Kvinnan förs till sjukhus och mannen begår därefter självmord.
Inte ett ord i vare sig lokal eller annan media.
HUR lyckas SK (Svenska Kyrkan) tysta ner detta??

Någon som vet mer om detta?
Citera
2017-01-21, 21:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fresus2014
En kvinnlig kyrkoherde i Järna/vårdinge pastorat i Södertälje, misshandlades svårt av sin man. Kvinnan förs till sjukhus och mannen begår därefter självmord.
Inte ett ord i vare sig lokal eller annan media.
HUR lyckas SK (Svenska Kyrkan) tysta ner detta??

Någon som vet mer om detta?

Nej, men "Södertälje" får mig genast att undra om de var s.k. kristna syrianer? Eller mannen i alla fall, för vad jag vet har de inte kvinnliga präster.
Citera
2017-01-21, 21:25
Medlem
Inga kristna syrianer, båda var svenskar. Har namnen men väntar med dessa.
Citera
2017-01-21, 21:32
Medlem
rootswallers avatar
Tysta ner? Inte direkt nyhetsvärdigt. Misshandel av partners och självmord är och har alltid varit vardagsmat. Förstår inte varför det skulle bli speciellt bara för att en präst är inblandad?
Citera
2017-01-21, 21:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, men "Södertälje" får mig genast att undra om de var s.k. kristna syrianer? Eller mannen i alla fall, för vad jag vet har de inte kvinnliga präster.
Järna/Vårdinge är väldigt skilt från själva Södertälje.
Citera
2017-01-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
Tysta ner? Inte direkt nyhetsvärdigt. Misshandel av partners och självmord är och har alltid varit vardagsmat. Förstår inte varför det skulle bli speciellt bara för att en präst är inblandad?

Sen när slutade media rapportera från små orter om allvarliga kvinnofridsbrott?
Citera
2017-01-21, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fresus2014
Inga kristna syrianer, båda var svenskar. Har namnen men väntar med dessa.

Utan att veta om det finns fler "pikanta detaljer" så menar jag att en präst i en vanlig församling (d v s ingen domprost eller liknande) knappast är en offentlig person. Varken en privatperson som begår självmord, eller våld inom äktenskap, är heller något som "av egen kraft" anses ha nyhetsvärde, så om det inte finns något mycket speciellt i just det här fallet så menar jag nog att det är rätt rimligt att detta inte slås upp stort i medier.
Citera
2017-01-21, 21:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Järna/Vårdinge är väldigt skilt från själva Södertälje.

Ja, nu när du säger det så inser jag det. Järna är väl där antroposoferna håller till?

Annars är ju ryggmärgsreflexen - på förekommen anledning - "medierna mörkar - cherchez l'immigrant".
Citera
2017-01-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Utan att veta om det finns fler "pikanta detaljer" så menar jag att en präst i en vanlig församling (d v s ingen domprost eller liknande) knappast är en offentlig person. Varken en privatperson som begår självmord, eller våld inom äktenskap, är heller något som "av egen kraft" anses ha nyhetsvärde, så om det inte finns något mycket speciellt i just det här fallet så menar jag nog att det är rätt rimligt att detta inte slås upp stort i medier.

Sant, men lokal media brukar rapportera om ALL brottslighet, oavsett.
Citera
2017-01-21, 21:39
Medlem
cacas avatar
Fan är det ta upp? Kyrkan dödade tusentals under historiens gång, häxprocesser mm så de har en historia av tysta ner saker och ting!
Citera
2017-01-21, 21:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus

Fast det tror jag att folk i allmänhet fortfarande tycker (t.o.m. när det gäller en präst i SvK... *gör rösten tung med insinuationer*) att det är mer uppseendeväckande om han eller hon begår ett allvarligt brott, än om t.ex. en industriarbetare gör det.
Citera
2017-01-21, 21:43
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, nu när du säger det så inser jag det. Järna är väl där antroposoferna håller till?

Annars är ju ryggmärgsreflexen - på förekommen anledning - "medierna mörkar - cherchez l'immigrant".
Ja, och Vårdinge ligger lite utanför det ...

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rdinge_socken

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rna-V%C3%A5rdinge_pastorat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här