• 1
  • 2
2017-01-21, 15:23
Medlem
housemannens avatar
Tja!

Har precis vart till Teknikmagasinet och köpte mig en Hama - Compressed Gas Cleaner 400ml för att jag tänkte blåsa ut damm ur min PC. Testsprayade lite innan för att "lära känna" produkten innan jag använde den på min dator och märker att om trycker för hårt för snabbt så bildas det någon sorts vit (vad jag misstänker är kondenserade vattenpartiklar från luften eftersom det blir så kallt) dimma från burken. Den försvinner i princip direkt men när jag sprutade det på min hand blev den blöt men den vätskan dunstade väldigt snabbt också (nästan direkt). Såg även på LinusTechTips lite oseriösa video på detta ( https://www.youtube.com/watch?v=W9T6WGFmam0 ) och då bildades samma dimma vid 1:29, men han verkade inte bry sig?

Så för att sammanfatta, kan den kondens som bildas av tryckluftsbehållaren förstöra komponenter i min dator även ifall det dunstar bort lika snabbt som det kom?

Tack på förhand!

P.S. Det står på flaskan att den innehåller extremt brandfarlig aerosol och att den är till "för utvändig rengöring av data-och kontorsutrustning", men de på Teknikmagasinet sa att det var till för att städa en dator, så ska jag lite på dem eller inte?
Citera
2017-01-21, 15:39
Håll burken upp-och-ned
Citera
2017-01-21, 15:45
Medlem
housemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Håll burken upp-och-ned

Riktig komediman du
Citera
2017-01-21, 15:53
Citat:
Ursprungligen postat av housemannen
Riktig komediman du

Tackar

För att återkomma till ämnet har jag aldrig fått problem av kondens. Se däremot mot till att hålla i alla fläktblad, dessa riskerar annars att av tryckluften komma upp i högre fart än de gjorda för varvid lagren skär. Typiskt tråkigt.
Citera
2017-01-21, 15:57
Medlem
housemannens avatar
Citat:
Tackar

För att återkomma till ämnet har jag aldrig fått problem av kondens. Se däremot mot till att hålla i alla fläktblad, dessa riskerar annars att av tryckluften komma upp i högre fart än de gjorda för varvid lagren skär. Typiskt tråkigt.

Tack för tipset, har även hört att det är dåligt för fläktar att snurra av någon annan kraft än sin egen motorkraft också, men tack!
Citera
2017-01-21, 16:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tackar

Håll inte emot med fingrar bara! -Det resulterar i lika skurna lagar alternativt obalans i fläkten.
Jag sätter själv försiktigt en tändsticka (som spärrar fläkten) i fläkten, tändstickan i sin tur hålls fast i fläktens "stomme" med en liten bit häftmassa. Funkar "göörbra" som vi säger här i Göteborg.

Använder aldrig tryckluft på flaska, kör kompressor. (Kompressor kostar 500:-, tryckluft på flaska gånger åtta flaskor= en kompressor. Kompressorer håller längre.
Citera
2017-01-21, 16:13
Medlem
Kondens är fukt, så se till att allt är helt strömlöst innan du börjar, annars kan det bli kortslutning.
Citera
2017-01-21, 16:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Kondens är fukt, så se till att allt är helt strömlöst innan du börjar, annars kan det bli kortslutning.

Han tänker nog på drivgasen från flaskan som kondenseras på kretskortet. Normalt sett (från godkända flaskor) ska det nog inte vara ett problem, men kanske kan vara det ändå.
Jag kör hellre med kompressor.
Citera
2017-01-21, 16:32
Medlem
annanmedlems avatar
Amazon har ju denna som alternativ till kompressor:
https://www.amazon.com/gp/product/B0...d_i=3012916011
https://www.youtube.com/watch?v=rkxzsCN0UwU
Jag visste inte att det inte bara var "luft" under tryck i flaskorna.
http://www.biltema.se/sv/Kontor---Te...ay-2000033264/
Citera
2017-01-21, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Han tänker nog på drivgasen från flaskan som kondenseras på kretskortet. Normalt sett (från godkända flaskor) ska det nog inte vara ett problem, men kanske kan vara det ändå.
Jag kör hellre med kompressor.
Jag har kompressor som producerar kondens- och oljefri luft, den är användbar till mycket, inte bara rengöring av datorer.
Citera
2017-01-21, 16:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Jag har kompressor som producerar kondens- och oljefri luft, den är användbar till mycket, inte bara rengöring av datorer.

Samma här, det är min garagekompressor. Men har också en liten "jävel" (för PC) som är oljefri, men inte "kondensfri". Luftens kondens spelar väldigt liten roll i sammanhanget, då kompressorn jobbar i samma rum (tar luften från omgivningen) som datorn som ska blåsas ren. Nemas problemas.

(Under förutsättning att omgivande miljö är "typiskt svensk", dvs 20 grader plus och i "icke kondenserande miljö", som det så vackert heter).
Citera
2017-01-21, 17:18
Medlem
sommarlovs avatar
10 svar, varierande seriositet!
Tryckluft på burk är förstås torr!

Det du ser är kondenserad drivgas.
Du förstör inget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera