Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Jag googlade lite efter det jag skrev mitt inlägg, fick fram att det var polskt, med möjligen judiska rötter. Tyckte bara spontant att det lät "engelskt"; "Piter Rävett". Möjligen har Peter sina rötter i Polen.
Strunt samma, anser (snarare ansåg) att han är/var en kompetent ekonomijournalist under flera år. Det är inte osannolikt att han slagit i huvudet hårt (han låg ju i koma länge) i bilolyckan. Folk som slagit i huvudet hårt i olyckor ska man inte raljera och skoja över, de har det hårt nog. De kan framstå som osammanhängande, tankspridda och ibland påverkade. He had a sharp mind before..
Möjligen kan man anföra att det inte är så vanligt bland judar att döpa sina söner till Peter. Å andra sidan finns det gott om undantag, den mest kände i Sverige är väl Peter Wolodarski.
Personligen så tror jag att han har judiskt påbrå och precis som du skriver, antagligen från Polen, så tror inte vi kan dra slutsatser kring hans engelskakunskaper utifrån hans härkomst, engelska talades med största sannolikhet inte i hans föräldrahem, hans engelska är helt uppenbart vanlig dålig skolengelska på gymnasienivå. Och det vore ju helt okej om det nu inte handlade om en utrikeskorrespondent för den statliga televisionen.
Håller för övrigt med dig, han var dessutom en rätt duktig nyhetsuppläsare vill jag minnas. Vad man nu ser av honom är närmast en tragedi, oavsett om nu orsaken är neurologisk, alkohol, mediciner, droger, jetlag eller psykiatrisk. Intervjun är ju så pinsam på så många upptänkliga plan, den dåliga engelskan, den uppenbart partiska hållningen, de infantila frågorna, sammanblandningen av Trump/Obama och besvärandet av människor som uppenbart inte vill låta sig intervjuas.
Det blir ju inte bättre av att han kört en Arnstad och skyller bort all kritik med att alla kritiker är Trumpsupportrar. Jag för min del är inte Trumpsupporter men tycker att hans insats var antagligen bland det sämsta som jag sett.