Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-21, 19:06
  #13
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Skärgården västkusten.
Stockholms skärgård inkl:
Vaxholm.
Höga kusten.
Promenera upp på Kebne.
Abisko med omnejd som sagt.
Skidåkning i åre/riksgränsen
Långfärdsskridskor.
Skidtur på fjället, typ Jämtlandstriangeln.
Skoteråkning
Isklättringskurs.
Kiteskiing på snö.


Sveriges natur är ju att föredra framför städern den här tiden på året..
Citera
2017-01-22, 10:18
  #14
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naudeux
Kan tänka mig att det är fint. Vet du något mer specifikt ställe som är värt ett besök?

Jag bor i Göteborg så ja, det blir ju en mycket lång väg att åka.
Men jag har en bil så det är ju inte helt omöjligt. Behöver bara lite mer kött på bena för att göra det. Hoppas på att få lite tips av någon erfaren här

Skall du köra till Abisko har du med pauser inräknat att göra i ett dygn, enkel väg, sedan givetvis lika lång tid tillbaka och då har två dygn gått och du kommer vara helt slut under vistelsen. Isf är flyg enda alternativet för vidare transport.

Beträffande Bohuslän är det ju beroende på om du vill ha stad etc men gör en rundresa där i ett par-tre dagar kanske passar då hinner ni med allt från Strömstad, Koster, Gullholmen och även stad som Uvalla.
Citera
2017-01-22, 11:43
  #15
Medlem
Nästan alla platser i södra Sverige gör ju sig bäst maj-september. Dock så kan det ju kanske finnas ett egenvärde i att besöka några av de allra mest besökta platserna i landet under "lågsäsong"(Gotland, Bohuslän, Österlen osv) då man ju då får ha platserna mer för sig själv. Nackdelen är väl att de då kan upplevas lite deprimerande, särskilt för någon från sydeuropa misstänker jag...

Den här tiden på året hade jag nog bokat några dagar i Åre. Det är ju fint och samtidigt lite roligt/livat att besöka.

Men om du vill uppleva storslagen dramatisk natur utan att åka så långt norrut så finns Kullaberg i norra Skåne. Från Göteborg är det väl lite drygt 20 mil dit.
Citera
2017-01-22, 11:58
  #16
Medlem
Är du bara ute efter naturupplevelser? Det låter i alla fall så när du vill ha tips på något vackert/fint. Ni har ju redan fått vissa tips. Vet inte om det är sådant du är ute efter. Vad är det rent specifikt som ni vill se och göra? Kolla in slott, gå på museum, skidåkning, eller något annat?

Har ni tänkt stanna några dagar i Göteborg? Du kanske vill visa honom runt där. I så fall har ni ju egentligen inte jättemycket tid att spendera någon annanstans. Då skulle jag eventuellt rekommendera dagsutflyker, tex Varberg eller Göteborgs skärgård. Eller att ni spenderar några dagar någon annanstans. Vill ni till exempel till Bohuslän så finns det flera ställen som ni kan använda som bas, och dessutom kunna utforska närliggande platser om ni så vill. Men det beror ju på om ni vill se charmiga fiskesamhällen eller lite större städer. Annars finns ju Stockholm om stadslivet lockar mer.
Citera
2017-01-22, 15:54
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naudeux
Hej!

Min pojkvän som kommer från Grekland, kommer snart hit på besök för första gången i hela hans liv.
Han har aldrig varit i Sverige/Norden tidigare.

När han är här, vill jag så gärna visa honom något fint/vackert, men jag kommer inte på något bra ställe/resmål.
Funderar lite på bilresa till Abisko, eller någonstans i Norge och med lite tur - Få se norrskenet!
Men jag vet inte.. Känns lite alltför långt bort, när han är här bara på en vecka.

Snälla flashbackare,
Har ni något bra tips på resmål/upplevelse någonstans i Sverige eller Norden som jag kan överraska min käraste med?

Hjälp mig att göra vår resa oförglömlig! All tips mottages varmt!
Far till Åre och åk skidor. Beroende på vad han vågar sig på kan ni testa att åka utför eller på längden. Ett rejält vinterlandskap borde kunna vara minnesvärt och chansen till norrsken är kanske inte så stor så pass långt söderut men den är inte helt noll heller.
Citera
2017-01-26, 20:57
  #18
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naudeux
Hej!

Min pojkvän som kommer från Grekland, kommer snart hit på besök för första gången i hela hans liv.
Han har aldrig varit i Sverige/Norden tidigare.

När han är här, vill jag så gärna visa honom något fint/vackert, men jag kommer inte på något bra ställe/resmål.
Funderar lite på bilresa till Abisko, eller någonstans i Norge och med lite tur - Få se norrskenet!
Men jag vet inte.. Känns lite alltför långt bort, när han är här bara på en vecka.

Snälla flashbackare,
Har ni något bra tips på resmål/upplevelse någonstans i Sverige eller Norden som jag kan överraska min käraste med?

Hjälp mig att göra vår resa oförglömlig! All tips mottages varmt!


Tror du inte han skulle uppskatta om du helt enkelt visar platser du själv tycker om i närheten av där du bor?

Han kommer trots allt till Sverige för din skull, inte för sightseeing.
Citera
2017-01-27, 08:56
  #19
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Tror du inte han skulle uppskatta om du helt enkelt visar platser du själv tycker om i närheten av där du bor?

Han kommer trots allt till Sverige för din skull, inte för sightseeing.

Bra tips. Du utgår ju från Göteborg med säger du så du har sevärdheter nära om du vill göra både ock.
Är du född och uppvuxen i Gbg så ta en dag då du visar honom var du växte upp, huset där du bodde (bor rentav föräldrarna/nån du känner kvar kan du ju visa ditt rum etc), skolan du gick i etc.
Det kanske idag är ett sunkigt förortsområde eller ett flashigt Långedrag, det spelar ingen roll ty hela tanken är ju att visa var du kommer ifrån.

Sedan kan du visa fler ställen du bott på om du haft flera. "Här hade jag min studentlägenhet" osv. Det ger en bredare bild av dig och när ni reser mellan ställena tar ni givetvis spårvagn/buss så ni får se en del av staden samtidigt.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2804115

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback