Citat:
Ursprungligen postat av
4yoonly
Ah tack!
Men d terstr frgan d... kan man komprimera en kub med (sg rent guld) 10x10x10 till sg 5x5x5?
Googlade lite och hittade
Isothermal Compressibility
Gold 0.00577 GPa-1 (med detta sger mig ingenting... )
Kan ngon frklara?
Som jag redan antytt i mitt frra svar handlar din frga mer om fysik n om kemi. Och JA det GR att komprimera t ex guld. Det r bara det att det krver vansinnigt hgt tryck, t ex frn sttvgen frn hgexplosivmnen. Kompressibilitet handlar just om det och kan ses som en sorts fjderkonstant fr materialet. Fast d r nog den isoterma mindre anvndbar, som frutstter en s lngsam hoptryckning att all producerad vrme hinner ledas bort. Med vldigt snabbt frlopp hinner ingen vrme undan och d talar vi snarare om en adiabatisk process -- med konstant entropi.
Det r ocks sant att detta handlar allotropi. Vilken sorts konfiguration som r mest stabil beror p temperatur och tryck och beskrivs i ett s k fasdiagram. Vad som hnder med just guld vet jag inte, men plutonium r ett av de mest komplicerade materialen som man ju nd har lyckats frst rtt bra -- fr anvndning i atombomber.
Plutonium trycks ihop till mer n dubbla densiteten p bara ngon millisekund. Hade man inte sett till att starta en kedjereaktion i det maximalt hoptryckta tillstndet, s hade det plutoniet fjongat upp igen -- all tillfrd energi fr kompressionen finns ju kvar -- och sedan antagligen fortsatt expandera och slitits snder till damm och reagerat kemiskt med omgivningen.
Metallkulor studsar vldigt bra p hrda underlag. Detta beror just p metallens fjdring. Men d r det allts ytterst lite som metallen trycks ihop.