• 1
  • 2
2017-01-21, 00:59
Medlem
4yoonlys avatar
Ngot jag funderat p...

Detta kommer skerligen bli vldigt vldigt enkelt frklarat...

Men men here it goes...

Vi sger att du har en kub p 10x10x10 cm i 90% rent guld... gr detta att trycka ihop? till ex. 5x5x5 cm? (eller s mycket den vrsta "pressen" i vrlden klarar)

Det borde inte g tycker jag... men sg att du har en stenkols bit p 10x10x10 cm... och du trycker ihop den... visst har den bara typ 90% av grundmnet kol... men dessa 10% kan vl nd inte gra s mycket... dvs frn en svart bit till en genomskinlig glittrande diamant?

Diamant r det hrdaste mnet vi har?... men om man pressar ihop ex. guld p samma stt s frblir det "mjukt"? varfr?

Varfr kan inte guld bli lika "hrt"... gillar inte atomerna varandra? kan inte bilda samma "hrda" struktur... eller vad r det?
Citera
2017-01-21, 01:09
Medlem
Allt gr att komprimera till viss del, fr allting r ju inte helt ttt. Kolbitar r ju vldigt porsa medan guld r det inte.

Sedan sger dimensioner ingenting d man kan bilda en kub rent teoretiskt av bladguld och det gr ju att komprimera mer n frslagsvis en kub av solid guld.
Citera
2017-01-21, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ngot jag funderat p...

Detta kommer skerligen bli vldigt vldigt enkelt frklarat...

Men men here it goes...

Vi sger att du har en kub p 10x10x10 cm i 90% rent guld... gr detta att trycka ihop? till ex. 5x5x5 cm? (eller s mycket den vrsta "pressen" i vrlden klarar)
Den kraftigaste pressen i vrlden r nog svarta hl, och dr komprimeras det vl till den grad att guldet slutar att vara guld

Citat:
Det borde inte g tycker jag... men sg att du har en stenkols bit p 10x10x10 cm... och du trycker ihop den... visst har den bara typ 90% av grundmnet kol... men dessa 10% kan vl nd inte gra s mycket... dvs frn en svart bit till en genomskinlig glittrande diamant?

Diamant r det hrdaste mnet vi har?... men om man pressar ihop ex. guld p samma stt s frblir det "mjukt"? varfr?

Varfr kan inte guld bli lika "hrt"... gillar inte atomerna varandra? kan inte bilda samma "hrda" struktur... eller vad r det?
Det har ngot med hur kolatomerna r uppbyggda att gra. De gillar att knytas samman p andra stt n vad guldatomerna gr. Under vissa scenarion bildas det vissa strukturer som r vldigt hllbara.
Citera
2017-01-21, 01:43
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi

Citat:
Den kraftigaste pressen i vrlden r nog svarta hl, och dr komprimeras det vl till den grad att guldet slutar att vara guld

r det verkligen s?

" To bring about chemical processes chemists make use of high temperatures and pressures and of catalysts, substances which accelerate reactions when added in small amounts. Temperatures of thousands of degrees and pressures of hundreds of thousands of atmospheres fail to rearrange the atomic nucleus. One element cannot be changed into another in this way."

Men visst... ett "svart hl" som r en teori (och kommer frbli s antagligen tills vr planet blivit uppslukad av vr "dende" sol...) gr vl troligen ngot annat av guldet...

Citat:
Det har ngot med hur kolatomerna r uppbyggda att gra. De gillar att knytas samman p andra stt n vad guldatomerna gr. Under vissa scenarion bildas det vissa strukturer som r vldigt hllbara.

Ja s mste det ju absolut vara... beviset r ju diamanter som sagt... men gller detta enbart kolatomer? och i s fall varfr?

Guld knns s stabilt reagerar inte med ngot (typ?)

Hmm... kan det ha med elektron symmetri?
Citera
2017-01-21, 07:31
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
r det verkligen s?

" To bring about chemical processes chemists make use of high temperatures and pressures and of catalysts, substances which accelerate reactions when added in small amounts. Temperatures of thousands of degrees and pressures of hundreds of thousands of atmospheres fail to rearrange the atomic nucleus. One element cannot be changed into another in this way."

Men visst... ett "svart hl" som r en teori (och kommer frbli s antagligen tills vr planet blivit uppslukad av vr "dende" sol...) gr vl troligen ngot annat av guldet...

Ja s mste det ju absolut vara... beviset r ju diamanter som sagt... men gller detta enbart kolatomer? och i s fall varfr?

Guld knns s stabilt reagerar inte med ngot (typ?)

Hmm... kan det ha med elektron symmetri?

I plutoniumbomber komprimeras plutoniet till minst dubbla densiteten av sttvgen frn kraftiga kemiska sprngladdningar. Man kan gra detta med vilket material som helst, men det krver hg precision. Och s blir inte detta lngvarigt. Hoptryckta atomer fungerar som hoptryckta fjdrar.

(Anledningen till att man gr s med Pu-bomber r att den kritiska massan r omvnt proportionell mot densiteten i kvadrat. S om man brjar med strax under en kritisk massa och sedan dubblar densiteten s har man pltsligt FYRA kritiska massor, och drmed goda frutsttningar fr en rejl krnladdningssmll.)
Citera
2017-01-21, 09:30
Medlem
sommarlovs avatar
Det kallas Allotropi, mnen kan best i olika faser.
Exempelvis jrn, kol och fosfor kan ha olika densitet och till synes olika egenskaper.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allotropi
Citera
2017-01-21, 19:39
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det kallas Allotropi, mnen kan best i olika faser.
Exempelvis jrn, kol och fosfor kan ha olika densitet och till synes olika egenskaper.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Allotropi

Ah tack!

Men d terstr frgan d... kan man komprimera en kub med (sg rent guld) 10x10x10 till sg 5x5x5?

Googlade lite och hittade

Isothermal Compressibility

Gold 0.00577 GPa-1 (med detta sger mig ingenting... )

Kan ngon frklara?
Citera
2017-01-21, 20:48
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ah tack!

Men d terstr frgan d... kan man komprimera en kub med (sg rent guld) 10x10x10 till sg 5x5x5?

Kan ngon frklara?
Antagligen inte.
Vissa mnen som vatten kan man helt enkelt inte komprimera!
Citera
2017-01-23, 09:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ah tack!

Kan ngon frklara?

Som jag redan antytt i mitt frra svar handlar din frga mer om fysik n om kemi. Och JA det GR att komprimera t ex guld. Det r bara det att det krver vansinnigt hgt tryck, t ex frn sttvgen frn hgexplosivmnen. Kompressibilitet handlar just om det och kan ses som en sorts fjderkonstant fr materialet. Fast d r nog den isoterma mindre anvndbar, som frutstter en s lngsam hoptryckning att all producerad vrme hinner ledas bort. Med vldigt snabbt frlopp hinner ingen vrme undan och d talar vi snarare om en adiabatisk process -- med konstant entropi.

Det r ocks sant att detta handlar allotropi. Vilken sorts konfiguration som r mest stabil beror p temperatur och tryck och beskrivs i ett s k fasdiagram. Vad som hnder med just guld vet jag inte, men plutonium r ett av de mest komplicerade materialen som man ju nd har lyckats frst rtt bra -- fr anvndning i atombomber.

Plutonium trycks ihop till mer n dubbla densiteten p bara ngon millisekund. Hade man inte sett till att starta en kedjereaktion i det maximalt hoptryckta tillstndet, s hade det plutoniet fjongat upp igen -- all tillfrd energi fr kompressionen finns ju kvar -- och sedan antagligen fortsatt expandera och slitits snder till damm och reagerat kemiskt med omgivningen.

Metallkulor studsar vldigt bra p hrda underlag. Detta beror just p metallens fjdring. Men d r det allts ytterst lite som metallen trycks ihop.
Citera
2017-01-24, 14:17
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ah tack!

Kan ngon frklara?

Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Compressibility definieras kompressibilitet β enligt
β = -(1/V) ∂V/∂p
OM β r konstant under hela kompressionen ger detta
p = ln(V0/V) / β

I trdstarten ska volymen minskas frn 10^3 cm^3 till 5^3 cm^3, dvs med en faktor V0/V=2^3=8. Med ditt vrde p β krvs allts trycket
p = ln(8)/0.00577 = 360 GPa
dvs ca 3.6 miljoner gnger normalt lufttryck.

Men jag gissar att det krvs mer n s om man tar hnsyn till att β nog inte r konstant under hela kompressionen.

Om man "bara" vill komprimera till halva volymen, dvs om V0/V=2, krvs det 3 gnger lgre tryck, vilket dock fortfarande r vldigt mycket: ca 1.2 miljoner gnger normalt lufttryck.
Citera
2017-01-24, 21:15
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Compressibility definieras kompressibilitet β enligt
β = -(1/V) ∂V/∂p
OM β r konstant under hela kompressionen ger detta
p = ln(V0/V) / β

I trdstarten ska volymen minskas frn 10^3 cm^3 till 5^3 cm^3, dvs med en faktor V0/V=2^3=8. Med ditt vrde p β krvs allts trycket
p = ln(8)/0.00577 = 360 GPa
dvs ca 3.6 miljoner gnger normalt lufttryck.

Men jag gissar att det krvs mer n s om man tar hnsyn till att β nog inte r konstant under hela kompressionen.

Om man "bara" vill komprimera till halva volymen, dvs om V0/V=2, krvs det 3 gnger lgre tryck, vilket dock fortfarande r vldigt mycket: ca 1.2 miljoner gnger normalt lufttryck.

Ok!

S om jag frstr dig rtt s ett tryck p 3,6 miljoner bar (exempelvis under vatten som trycker "alla sidor") skulle kunna komprimera 10x10x10 cm kub till 5x5x5 cm kub av guld...

Det hgsta trycket vi knner till (naturliga) r ju challenger deep (Marianergraven) och det r d allts "enbart" 1100 bar.

Den strsta (vad jag vet) hydrauliska pressen (som finns i Kina) trycker med c:a 80.000 ton men inte heller den r i nrheten d allts...
Citera
2017-01-24, 22:40
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ok!

S om jag frstr dig rtt s ett tryck p 3,6 miljoner bar (exempelvis under vatten som trycker "alla sidor") skulle kunna komprimera 10x10x10 cm kub till 5x5x5 cm kub av guld...

Det hgsta trycket vi knner till (naturliga) r ju challenger deep (Marianergraven) och det r d allts "enbart" 1100 bar.

Den strsta (vad jag vet) hydrauliska pressen (som finns i Kina) trycker med c:a 80.000 ton men inte heller den r i nrheten d allts...

Exakt s! Tnkte ocks p Marianergravens otillrcklighet. Men gr man lngre in i jordens inre s r ju trycket dr avsevrt hgre, och drmed ven materien mer hoptryckt. Och i strre planeter nd r det nnu hgre tryck i mitten.

Dock ska man nog som sagt inte lita fr mycket p den exakta siffran som jag rknade ut fr guld. Men det kan nog iaf vara i rtt storleksordning, dvs megabar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in