Citat:
Ursprungligen postat av
Torpedulla
Akuttid snarast. Helst imorgon. Annars går det bra att vänta till måndag. Ät som vanligt men tugga på den andra sidan. Skölj noga och borsta. Ont kommer du inte att få. Jag tror inte att dom kommer använda biten du sparat men ta med den till tandläkaren så får vi se om han hittar på nåt. Oftast bygger man upp en ny tand med komposit. Världens bästa tips ska du få nu: Sluta drick Cola. Det ger fetma, taskiga tänder och 15 sockerbitar/glas=diabetes.
Tack för svar jag bokar en tid till Måndag. Ja minsann det första jag tänkte när tanden lossnade var efter FAN FAN FAN att jag sluta upp med att dricka läsk/gift.
Citat:
Ursprungligen postat av
welcometoreality
Ryck bort hela tanden bara hos en tandläkare, det är en tuggtand och den har jag också tagit bort.Att försöka fixa en krona kostar ju 5-6 tusen, så mitt tips är att dra ur den bara.Du märker ingen skillnad alls faktiskt sen.Whisky är bra, men två Alvedon och en Ipren samtidigt funkade för mig vid värk.Ta försiktigt nu i helgen och boka en tid, dra ur den är mitt tips.
Men om tanden rycks bort så går det ju knappt att tugga på den sidan längre väll?
Citat:
Ursprungligen postat av
ps870
Ring din tandläkare. Dra ut det som är kvar av tanden och sätt in en krona alternativt brygga. Jag har råkat ut för samma sak. Gick på runt 10k att fixa. När det börjar gå upp mot de summorna träder högkostnadsskyddet in vilket gör att du inte behöver betala allt så passa på att fixa alla tänder samtidigt (under ett år) kanske går det på ytterligare 10k men summan är egentligen mycket högre.
Ät om du kan, undvik att tugga i den del av käken där tanden satt. Skölj munnen ofta. Flux eller Listerin är nog bäst men sprit funkar det med.
Klarar du helgen är bra. Akut i helgen är dyrt. Gör det ont så kanske Alvedon räcker.
Limma går inte.
10 tusen även för mig som fortfarande har fritandvård?