• 1
  • 2
2017-01-20, 19:15
Medlem
krautbrains avatar
Såg ljuset först runt ca kl 17.00. Då såg man det söderut. Det finns fortfarande kvar men har förflyttat sig österut. Vet någon vad det är? Ser ut lite som en stjärna fast för stor.
Citera
2017-01-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Såg ljuset först runt ca kl 17.00. Då såg man det söderut. Det finns fortfarande kvar men har förflyttat sig österut. Vet någon vad det är? Ser ut lite som en stjärna fast för stor.

Aftonstjärnan/Venus kanske..?
Citera
2017-01-20, 19:21
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Hmm, jag har sedan några veckor sett en mycket stark sjärna, brukar vara i norr men är ju inte alltid på samma plats. Jag och en polare har snackat lite om det kunde vara en ny sjärna som fötts (Låter säkert efterbliven men har ingen aning hur det fungerar, speciellt efter lite alkohol)
Citera
2017-01-20, 19:26
Medlem
krautbrains avatar
Det mest logiska är så klart en stjärna, men den har förflyttat sig en jäkla bit. Dock är det inte så vanligt att man ser stjärnor så tidigt på dygnet (syndes ingen annan stjärna då jag såg ljuset först) så man kanske inte märker att dom förflyttar sig över himlen. Brukar stjärnorna förflyttas österut så är det troligtvis en stjärna som är väldigt ljusstark ljust nu.
Citera
2017-01-20, 19:31
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Det mest logiska är så klart en stjärna, men den har förflyttat sig en jäkla bit. Dock är det inte så vanligt att man ser stjärnor så tidigt på dygnet (syndes ingen annan stjärna då jag såg ljuset först) så man kanske inte märker att dom förflyttar sig över himlen. Brukar stjärnorna förflyttas österut så är det troligtvis en stjärna som är väldigt ljusstark ljust nu.
Precis som chicksdigit skriver så är det planeten Venus ni ser.

"Förflyttningen" beror framförallt på att jorden roterar kring sin egen axel.
Citera
2017-01-20, 19:43
Medlem
AlphaBetaEdwins avatar
Citat:

Det är Venus, de flesta som ser Venus för första gången brukar bli förvånade/förskräckta över hur ljus den är. Den blir just nu ljusare och ljusare men kommer också var uppe på kvällshimmelen kortare och kortare tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Hmm, jag har sedan några veckor sett en mycket stark sjärna, brukar vara i norr men är ju inte alltid på samma plats. Jag och en polare har snackat lite om det kunde vara en ny sjärna som fötts (Låter säkert efterbliven men har ingen aning hur det fungerar, speciellt efter lite alkohol)

Detta låter dock mer som stjärnan Vega.
Citera
2017-01-20, 19:44
Medlem
AndersM79s avatar
Venus står just nu kl 19:40 *pip* ca 10 grader över horisonten, bäring 245, dvs ungefär i VSV. Mars är strax intill, ca 5 grader över och 5 grader längre söderut.

Men eftersom föremålet är siktat i öster kan det kanske vara Sirius - Hundstjärnan - som just nu står rakt i SO, bäring 135 grader och 5-10 grader över horisonten.

Men vad vet jag...
Senast redigerad av AndersM79 2017-01-20 kl. 19:47.
Citera
2017-01-21, 12:05
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Venus står just nu kl 19:40 *pip* ca 10 grader över horisonten, bäring 245, dvs ungefär i VSV. Mars är strax intill, ca 5 grader över och 5 grader längre söderut.

Men eftersom föremålet är siktat i öster kan det kanske vara Sirius - Hundstjärnan - som just nu står rakt i SO, bäring 135 grader och 5-10 grader över horisonten.

Men vad vet jag...
Sirius står ju inte riktigt lika högt i himlen som Venus kan göra.

Det bästa sättet att lära sig att hitta Sirius är ju att först lokalisera Orion. Det brukar de flesta klara.
Sen själva bältet.
Och då drar man liksom ett "streck" jäms med bältets lutning fast vidare åt vänster. En lutning lite neråt, bältet är snett ju.
Och det är den starkast lysande stjärnan man stöter på, som är Sirius.
Den är närmare horisonten.

Venus är, som du skriver vid 17 - 19-tiden hyfsat högt uppe i västsydväst ungefär.
Och lyser lika skarpt som om det vore ett flygplans landningsljus.

Venus får en helt klart att haja till nu såhär års.
Den skiner liksom omotiverat starkt ...

Norrut däremot ...
Det måste väl vara Polstjärnan isf ?

Sirius förresten - det är flera stjärnor.
Och de är på Bara ca 10 ljusårs avstånd.
Det är Nära ...
Känn tillhörighet med den =)
Citera
2017-02-14, 09:22
Medlem
Beatriceaurores avatar
Alla ni som blivit lite förskrckta, gå inte och se von Trierfilmen "Melancholia" som handlar om en stor planet som kommit ur kurs och sakta närmar sig Jorden, och sen ...
Jag ser stjärnan varje kväll i sydväst, den lyser förbluffande starkt. Gissar att det är Venus som vill ta sig en närmare titt på oss.
Citera
2017-02-14, 09:25
Medlem
Beatriceaurores avatar
Ungefär halv åtta på kvällarna tittar jag på den. Senare är den borta.
Trodde först att det var ett flygplan med ovanligt starka strålkastare på väg mot Arlanda. Men nej, där står den och lyser starkt, varje kväll.
Citera
2017-02-14, 17:13
Moderator
Humbugs avatar
Ser ingen direkt ufokoppling så här på rak arm.

Paranormala fenomen, ockultism och ufologi --> Astronomi och rymdfart
/Moderator
Citera
2017-02-14, 17:33
Medlem
Annan längre tråd om Venus på aftonhimlen finns redan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in