2017-01-20, 20:34
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Finns ingen arbetsgivare förutom Hustler och Playboy typ som godkänt en sjukskrivning pga tuttar.
Är du säker på att du kan arbeta efter två veckor?
Hade kollegor som fixa tuttarna å de e knappast bara att komma tillbaks å köra på som vanligt.
Det gör det visst för de har inget att säga till om i det fallet. Det är läkaren som gör bedömningen att arbetstagaren inte kan arbeta och då kan denne sjukskriva sig.

Och jag är en sådan som tycker att arbetstagare bör ha starka rättigheter, men i det här fallet är det rena dumheter.
Citera
2017-01-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Det gör det visst för de har inget att säga till om i det fallet. Det är läkaren som gör bedömningen att arbetstagaren inte kan arbeta och då kan denne sjukskriva sig.

Och jag är en sådan som tycker att arbetstagare bör ha starka rättigheter, men i det här fallet är det rena dumheter.

Jo klart dom får acceptera det men som sagt ska man göra sånt här: ta de på semestern, inget man kan smyga med och kan inte riktigt jämföra det med om man tex ska operera knäet eller liknande.

Är man dessutom nyanställd så kanske TS går på 6mån och kanske inte gynnar henne på arbetsplatsen.
Citera
2017-01-20, 21:38
Medlem
Kaustis avatar
Haha, skönt med moralgubbar på Flashback av alla ställen.

TS: du kommer som sagt inte kunna hemlighålla ingreppet om du måste vara borta i två veckor, så förslagsvis tar du tjänstledigt första veckan "för att visa välvilja" och sen får du ta en veckas sjuklighet om du inte är frisk veckan efter. Då klarar du dig från sjukintyg i och med att du bara är borta en vecka.

Eller så berättar du som det är och försöker ta ut två semesterveckor. Ett förslag är ju att ljuga och säga att din operation blev framflyttad för att du bett om det för länge sedan, men att du inte fått svar förrän nu.
Citera
2017-01-20, 21:44
Medlem
Plasticsmiless avatar
Boka in ett möte, berätta att du har tid bokad för operation sen länge och om det inte känns helt omöjligt så säg att du ska göra tuttarna. Finns inget mer skrattretande än när folk vägrar berätta om saker som sedan är självklara. Som större tuttar eller gastric som gör att man rasar i vikt.
Ja, TS kanske inte bryr sig..

Men hade det varit jag hade jag sagt att jag kommer vara sjuk i två veckor på grund av boob job, sen hade jag också försökt berätta detta för chefen så tidigt som möjligt, för att leka schysst "så dom kan bemanna upp" osv.
Citera
2017-01-20, 22:01
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Ett alternativ är väl att avboka operationen och ha pattarna som dom är, då slipper Ts få några problem med chefen.

Nu vet jag ju inte hur det funkar med plastikoperationer om man betalar i förskott eller hur fan man gör.
Citera
2017-01-20, 22:52
Medlem
Arbetsgivaren är skyldig att betala sjuklön vid sjukskrivning, även vid konvalescens efter ett skönhetsingrepp. Dock är det knappast något som skapar några pluspoäng hos arbetsgivaren. Såvida du inte är extremt duktig och oumbärlig för företaget så kommer undanhållandet av skönhetsingreppet och sjuklönen under konvalescensen vara en grund för arbetsgivaren att vilja göra sig av med dig.

Är du smart så ber du om obetald semester de två veckor du behöver vara ledig för att återhämta dig efter operationen. Ansök om semester i god tid så hinner din arbetsgivare lösa det schemamässigt och arbetsgivaren slipper betala sjuklön för de två veckor du behöver vara ledig efter operationen. Att du vill göra ett skönhetsingrepp är inget som angår arbetsgivaren. Ser du till att arbetsgivaren inte behöver betala sjuklön under konvalescensen genom att istället ta ut obetald semester så skickar du signalen till din arbetsgivare att du inte låter ditt privatliv påverka företaget.

Har du provanställning kan arbetsgivaren avsluta din anställning utan att uppge orsak. Att låta arbetsgivaren betala sjuklön efter ett skönhetsingrepp är knappast något som kommer att gynna din fortsatta anställning inom företaget.
Citera
2017-01-20, 23:06
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag hade skjutit upp operationen till semestertider.
Citera
2017-01-20, 23:07
Medlem
Berätta för chefen vad du ska göra.
Din chef borde va stolt över dig som lägger pengar och energi på att (i dina ögon) se så bra ut som möjligt.
Citera
2017-01-20, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scholl
Hej. Jag fick väldigt nyligen en tillsvidareanställning. Kom på att jag har en operationstid för en bröstförstoring i slutet av mars. Det har hela tiden känts så långt borta så jag har inte tänkt på det.. Men insåg nu att det ju snart är dags! (tjoho!) iallafall, dags att snacka med chefen, innan schemat är satt för den perioden. Jag kommer ju behöva sjukskriva mig i typ två veckor.. Lite fundersam över hur jag ska ta upp det här, vet att jag inte har någon skyldighet att säga varför jag opererar mig men det blir ju väldigt märkligt om hon frågar och jag vägrar svara. Och jag vet inte hur moraliskt rätt det är att sjukskriva sig för en frivillig operation.. Chefen har hittills fört all kommunikation via sms.. Ska jag skicka ett och bara säga som det är? En vän sa att jag skulle boka in ett möte.. Men det känns som att det blir så knepig stämning, chefen har rätt mycket att göra ändå.. Och hon kanske tycker det är knäppt att boka värsta mötet för att berätta att jag ska vara sjukskriven om några månader? Det kanske märks att det är min första tillsvidareanställning? Haha jag har noll koll.

Jösses, är kommunikationen ni båda kör SMS, men du ska boka ett möte och helt enkelt berätta hur det är, det vinner du på garanterat.
Citera
2017-01-20, 23:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Bryr du dig om ditt jobb och referenser: planera med chefen och var beredd på att vara hemma utan lön eller att skjuta upp operationen.

Bryr du dig inte om ditt jobb eller referenser: säg att du skall operera brösten och att du behöver vara sjukskriven två veckor. Säger chefen nej så genomför operationen i alla fall och be om ett intyg från läkaren. Skicka detta till chefen.

Jag hade inte ljugit i detta läge för jag har svårt att se hur den lögnen inte kommer att komma fram och det tror jag är sämre än båda ovanstående alternativ.
Citera
2017-01-21, 12:52
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Är man dessutom nyanställd så kanske TS går på 6mån och kanske inte gynnar henne på arbetsplatsen.

TS skriver även att det är en tillsvidareanställning. Fast tjänst utan provanställning?

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Har du hört talas om styckeindelning?

Det var väl ett litet problem i sammanhanget?

Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag hade skjutit upp operationen till semestertider.

Tror inte TS vill vänta till semestertider?

Det är väl då dom ska visas upp?

Hur skulle det se ut och spring runt med bandage under sommarmånaderna?
Citera
2017-01-21, 14:38
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scholl
Jag tänker att jag inte ens behöver säga att det är en sådan operation? Det är väl rätt orelevant för chefen i sammanhanget? Eventuellt kan jag ju säga att jag gjort en bröstoperation tidigare som jag fått massa problem av och därför måste göra om.. För att det gör ont eller nåt.. Eller?

Du behöver inte säga något, bara säga att du ska göra en operation, men gör det i god tid innan. Dock kan det bli till last för dig. Hade jag varit arbetsgivare hade jag funderat en del över min anställd som börjar ett jobb och sedan gör operation och sjukskriver sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in