2017-01-20, 17:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Därför att anställda är en börda för ett företag vare sig de arbetar eller är lediga. Anledningen till att man anställer är för att folk ska jobba, inte var tjänstlediga. Många arbetsgivare har strikta regler för vad som beviljas. Det enda dom inte kan neka enligt lag är tjänstledigt för studier.

Fast det stämmer inte finns fler saker de inte kan neka tjänstledighet för. Men för att fokusera på TS så skulle arbetsgivaren tjäna ganska mycket på att istället för att få sin anställda sjukskriven bevilja en eventuell tjänstledighet.
Citera
2017-01-20, 17:29
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Fast det stämmer inte finns fler saker de inte kan neka tjänstledighet för. Men för att fokusera på TS så skulle arbetsgivaren tjäna ganska mycket på att istället för att få sin anställda sjukskriven bevilja en eventuell tjänstledighet.
Som vadå???
Citera
2017-01-20, 17:32
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Som vadå???

Totalförsvarsplikt, Föräldraledighet, Vård av närstående, Tjänstledighet för politiska uppdrag, Tjänstledighet för eget företagande. fackliga förtroendeuppdrag osv......
Citera
2017-01-20, 17:32
Avslutad
Citat:
Nej det kan vi inte sia om men vi kan tro och jag tror inte en begäran om tjänsteledighet på 2 veckor går igenom och blir beviljad på någon arbetsplats. Det ts däremot kan göra som nog är den bästa lösningen är att ta ut semester. Obetald då eller om det finns inarbetad så är problemet löst.

Härligt att se lite konstruktivt tänkande äntligen

Också ett mycket bra alternativ!
Citera
2017-01-20, 17:54
Medlem
Det du gör är att begär ledighet och hoppas att chefen beviljar det. Eftersom det är rätt tätt inpå kan personen säga nej och då får du skjuta på det hela. Om du hade haft framförhållning hade du kunnat sköta detta på ett bra sätt. Om du sjukskriver dig kommer ingen av dina framtida medarbetare respektera dig.
Citera
2017-01-20, 19:14
Medlem
submariners avatar
Hej,

Förutsätt att chefen kommer få vetskap om dina nya plastraketer på ett eller annat sätt - om hen inte är helt tappad bakom en vagn kommer din frånvaro kopplas samman med din nya urringning. Frågan är om du vill ta den efterföljande diskussionen med din chef och därmed riskera ditt jobb? Om inte, var ärlig och be om förskottssemester
Citera
2017-01-20, 19:15
Medlem
OG-lovers avatar
Känns lika bra att vara ärlig om saken, vet inte hur jag skulle reagera som chef om jag hade en nyanställd som skall vara sjukskriven i 2v pga operation som sedan kommer tillbaka med en nästintill dubbelt så stor hylla.
Citera
2017-01-20, 19:35
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalimist8
Det du gör är att begär ledighet och hoppas att chefen beviljar det. Eftersom det är rätt tätt inpå kan personen säga nej och då får du skjuta på det hela. Om du hade haft framförhållning hade du kunnat sköta detta på ett bra sätt. Om du sjukskriver dig kommer ingen av dina framtida medarbetare respektera dig.
Här har du svaret. Man sjukskriver sig inte för ett kosmetiskt ingrepp. Sånt får du göra på din semester.
Citera
2017-01-20, 20:14
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scholl
Jag tänker att jag inte ens behöver säga att det är en sådan operation? Det är väl rätt orelevant för chefen i sammanhanget? Eventuellt kan jag ju säga att jag gjort en bröstoperation tidigare som jag fått massa problem av och därför måste göra om.. För att det gör ont eller nåt.. Eller?

Nej, du behöver inte berätta vad det är för operation, om det är synåtgärder, blindtarm eller vad som helstoperation, det är inget du måste informera om. Men du verkar ju vara vettig som säger till i förväg, innan schema är satta etc. Det kommer troligen att krypa fram, och även om det inte gör det så uppskattar chefen troligen ärlighet. Säg som det är, du ska göra en skönhetsoperation men vill inte berätta det för alla så chefen får hålla det för sig själv.
Du kan ju göra som du föreslår och ljuga chefen upp i ansiktet, men kommer det fram kommer chefen att ha noll och intet förtroende för dig.
Citera
2017-01-20, 20:17
Medlem
Finns ingen arbetsgivare förutom Hustler och Playboy typ som godkänt en sjukskrivning pga tuttar.
Är du säker på att du kan arbeta efter två veckor?
Hade kollegor som fixa tuttarna å de e knappast bara att komma tillbaks å köra på som vanligt.
Citera
2017-01-20, 20:30
Medlem
knazbarnets avatar
Det behövs ju dock ett sjukintyg efter en vecka o då får chefen reda på vad det är. Inte för att jag tror att han inte får reda på det ändå.
Citera
2017-01-20, 20:31
Medlem
Ingen arbetsgivare är beredd att betala en halv månadslön för att du opererar dit ett potentiellt ryggproblem, infektionsrisk och massa andra komplikationer som ökar risken för framtida sjukskrivningar.

Skulle du som chef göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in