Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-20, 16:45
  #1
Medlem
Scholls avatar
Hej. Jag fick väldigt nyligen en tillsvidareanställning. Kom på att jag har en operationstid för en bröstförstoring i slutet av mars. Det har hela tiden känts så långt borta så jag har inte tänkt på det.. Men insåg nu att det ju snart är dags! (tjoho!) iallafall, dags att snacka med chefen, innan schemat är satt för den perioden. Jag kommer ju behöva sjukskriva mig i typ två veckor.. Lite fundersam över hur jag ska ta upp det här, vet att jag inte har någon skyldighet att säga varför jag opererar mig men det blir ju väldigt märkligt om hon frågar och jag vägrar svara. Och jag vet inte hur moraliskt rätt det är att sjukskriva sig för en frivillig operation.. Chefen har hittills fört all kommunikation via sms.. Ska jag skicka ett och bara säga som det är? En vän sa att jag skulle boka in ett möte.. Men det känns som att det blir så knepig stämning, chefen har rätt mycket att göra ändå.. Och hon kanske tycker det är knäppt att boka värsta mötet för att berätta att jag ska vara sjukskriven om några månader? Det kanske märks att det är min första tillsvidareanställning? Haha jag har noll koll.
Citera
2017-01-20, 16:49
  #2
Medlem
Jernmaskens avatar
Ja och noll-koll kommer du nog att fortsätta ha ett bra tag till. Kliv in till chefen och tala om att du ska göra ett "boob-jobb" och att du planerar att låta arbetsgivaren betala dig för att vara hemma i 2 veckor. Kommer säkert att se bra ut men inte vid en framtida löneförhandling.
Citera
2017-01-20, 16:50
  #3
Medlem
elmhedens avatar
Känns proffsigare att ta det mellan fyra ögon och berätta som det är, att den var inbokad sedan länge och att du kom på att du inte nämnt det tidigare. Du behöver absolut inte gå in på några detaljer om du inte vill mer än att det är en operation av personligt slag.
Citera
2017-01-20, 16:52
  #4
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Ja och noll-koll kommer du nog att fortsätta ha ett bra tag till. Kliv in till chefen och tala om att du ska göra ett "boob-jobb" och att du planerar att låta arbetsgivaren betala dig för att vara hemma i 2 veckor. Kommer säkert att se bra ut men inte vid en framtida löneförhandling.

Ett alternativ kan ju vara att be om tjänstledigt för återhämtningen efter operationen.
Citera
2017-01-20, 16:56
  #5
Medlem
Scholls avatar
Jag tänker att jag inte ens behöver säga att det är en sådan operation? Det är väl rätt orelevant för chefen i sammanhanget? Eventuellt kan jag ju säga att jag gjort en bröstoperation tidigare som jag fått massa problem av och därför måste göra om.. För att det gör ont eller nåt.. Eller?
Citera
2017-01-20, 17:02
  #6
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scholl
Jag tänker att jag inte ens behöver säga att det är en sådan operation? Det är väl rätt orelevant för chefen i sammanhanget? Eventuellt kan jag ju säga att jag gjort en bröstoperation tidigare som jag fått massa problem av och därför måste göra om.. För att det gör ont eller nåt.. Eller?
Ärlighet vara längst. Säg alltid som det är till chefen.
Citera
2017-01-20, 17:02
  #7
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ett alternativ kan ju vara att be om tjänstledigt för återhämtningen efter operationen.
Vilket torde vara omöjligt att få beviljad i det här fallet.
Citera
2017-01-20, 17:08
  #8
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scholl
Jag tänker att jag inte ens behöver säga att det är en sådan operation? Det är väl rätt orelevant för chefen i sammanhanget? Eventuellt kan jag ju säga att jag gjort en bröstoperation tidigare som jag fått massa problem av och därför måste göra om.. För att det gör ont eller nåt.. Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Ärlighet vara längst. Säg alltid som det är till chefen.

Vill du berätta vad för operation det är gör du det, men du behöver inte rättfärdiga det på något sätt. Mer som en information, det är inte något du behöver sälja in.

Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Vilket torde vara omöjligt att få beviljad i det här fallet.

Frågan är fri. Som du själv så ivrigt framförde kan det finnas en ovilja från arbetsgivaren att betala lön för sjukfrånvaro, att då erbjuda en alternativ lösning är tecken på välvilja. Vad TS arbetsgivare beslutar i den frågan kan varken du eller jag sia om.
Citera
2017-01-20, 17:12
  #9
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Vilket torde vara omöjligt att få beviljad i det här fallet.

För att? Du kommer ju genomföra operationen i vilket fall som helst?

Tjänstledigt = Ledighet utan lön

Sjukskrivning = arbetsgivaren betalar sjuklön

Vad tror du arbetsgivaren väljer?
Citera
2017-01-20, 17:17
  #10
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Vilket torde vara omöjligt att få beviljad i det här fallet.

Varför det? oavsett vad jag anser i frågan så skulle det väl bli billigare för mig som arbetsgivare att ge den anställde tjänstledigt än att betala ut sjuklön? Eller jag kanske missat något?
Citera
2017-01-20, 17:18
  #11
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Frågan är fri. Som du själv så ivrigt framförde kan det finnas en ovilja från arbetsgivaren att betala lön för sjukfrånvaro, att då erbjuda en alternativ lösning är tecken på välvilja. Vad TS arbetsgivare beslutar i den frågan kan varken du eller jag sia om.
Nej det kan vi inte sia om men vi kan tro och jag tror inte en begäran om tjänsteledighet på 2 veckor går igenom och blir beviljad på någon arbetsplats. Det ts däremot kan göra som nog är den bästa lösningen är att ta ut semester. Obetald då eller om det finns inarbetad så är problemet löst.
Citera
2017-01-20, 17:22
  #12
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Varför det? oavsett vad jag anser i frågan så skulle det väl bli billigare för mig som arbetsgivare att ge den anställde tjänstledigt än att betala ut sjuklön? Eller jag kanske missat något?
Därför att anställda är en börda för ett företag vare sig de arbetar eller är lediga. Anledningen till att man anställer är för att folk ska jobba, inte var tjänstlediga. Många arbetsgivare har strikta regler för vad som beviljas. Det enda dom inte kan neka enligt lag är tjänstledigt för studier.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback