2017-01-20, 13:22
Medlem
Hej Flashback. Skriver detta inlägg i hopp om att jag kan hjälpa min kompis. Han är sambo med en flickvän som har borderline. De har varit tillsammans ett tag nu och hon är väl ett stereotypiskt fall av diagnosen. Extremt manipulativ och beräknelig, allting hon gör eller säger har oftast en baktanke. Hon kan manipulera nästan vem som helst.

Han är dödsförälskad i henne och säger att han inte kan leva utan hennes kärleksfulla sida. (Som jag förövrigt tror är en slags fasad hon målar på ibland för att inte riskera att bli dumpad). Hon ljuger, får honom att må dåligt, hotar med att göra slut, går ut och festar och säger att hon sitter hemma med tjejkompisar med mera. Säger hur hon ljugit och varit otrogen mot alla andra killar men ger honom en "chans". Säger saker som med mening ska misstolkas som att hon inte älskar honom/är otrogen för att få honom att må dåligt. Ingenting är hennes fel, hon är ALLTID offret.

Nu till saken, han anser att det enda som skulle hjälpa henne är om hon skaffar barn med honom. Hur ska jag hjälpa honom ur detta? De bästa skulle kanske vara om hon får hjälp och blir normal, eftersom han inte ser ett liv utan hennes fantastiska sida..
Citera
2017-01-20, 13:40
Medlem
Cerrus avatar
Du kan göra nada, bara sitta på tummen tills hon krossar hans hjärta. Alla lär sig olika, och när man är förälskad tror man ingen fattar, så helt lönlöst att försöka. Haha det mest extrema du kan göra är att tvinga honom välja. Och spelar ingen roll ifall du räddat hans & hans mammas liv, han väljer psycho bitch 10 / 10 gånger.
Citera
2017-01-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerru
Du kan göra nada, bara sitta på tummen tills hon krossar hans hjärta. Alla lär sig olika, och när man är förälskad tror man ingen fattar, så helt lönlöst att försöka. Haha det mest extrema du kan göra är att tvinga honom välja. Och spelar ingen roll ifall du räddat hans & hans mammas liv, han väljer psycho bitch 10 / 10 gånger.

Hon har redan tvingat honom att välja ex antal gånger. Finns det ingen hjälp för anhöriga tex? Vet att DBT kan funka för patienten med diagnosen, men för de övriga?
Citera
2017-01-20, 13:48
Medlem
Vi förstår ju alla att det handlar om dig.

Om du älskar henne så är det klart att du ska skaffa barn med henne, om du vill.
Borderline är en diagnos precis som ADHD, men du kanske inte anser att man kan bli en bra förälder om man besitter en diagnos?? Jag tror att det handlar mer om mognad och viljan att ha barn.
Citera
2017-01-20, 13:50
Medlem
Cerrus avatar
Nej, absolut inget alls. Han vill inte tro något annat, därmed funkar det inte, han förlåter om hon är otrogen, så det hjälper inte.

Min storebror har Sveriges största gold digger på sig, som alltid är arg. Kunde säga allt till min bror förutom något illa om henne alls. Om du verkligen gillar din polare, så får du bara acceptera det.

Jag har lärt mig att vissa personer är bara som hundar. Och de vill bli behandlade på det sättet. De vill ha noll kontroll.
Citera
2017-01-20, 13:53
Medlem
Nedomanskys avatar
TS, det är bättre att din kompis går ut i skogen o tar livet av sig, hellre än att han skaffar barn med en sådan kvinna..
Citera
2017-01-20, 13:54
Medlem
Du kan ju hälsa honom att det enda förmildrande med deras sjuka relation är just att de inte har barn.
Citera
2017-01-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nedomansky
TS, det är bättre att din kompis går ut i skogen o tar livet av sig, hellre än att han skaffar barn med en sådan kvinna..

Han kan inte leva utan henne, säger han.
Citera
2017-01-20, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmotjejen
Han kan inte leva utan henne, säger han.

Det löser sig när hon lämnar honom om ett par månader.
Sådana idiotiska människor kan man inte leva med ändå och fattar han inte bättre så skit i honom för det kommer bara dra ner dig i skiten med.

Vi alla har vänner som inte fattar själva och det finns inget man kan göra åt saken.
Citera
2017-01-20, 14:33
Medlem
Men alltså finns det någon hjälp för anhöriga? Organisation, vad som helst? Han kommer aldrig lämna henne.
Citera
2017-01-20, 14:37
Medlem
Katzyns avatar
Säg åt honom att han måste tänka på vilket slags liv barnet ska få! Han kan inte offra ett oskyldigt barn för att han själv hoppas på fördelar av det!
Citera
2017-01-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Säg åt honom att han måste tänka på vilket slags liv barnet ska få! Han kan inte offra ett oskyldigt barn för att han själv hoppas på fördelar av det!

Vad får barnet för uppväxt tror du? Vill ha argument.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in