2017-01-20, 11:56
Medlem
bonobonos avatar
Har ett topplån på 83.800kr som jag ev tänkt betala bort. Kan man knalla in på banken och bara betala hela summan eller är de nåt man bör tänka på innan, och tillkommer några avgifter?
Lånet är inte bundet och räntan är på 3%.
Citera
2017-01-20, 11:59
Medlem
Inga prob.
Omvärdera istället?
Citera
2017-01-20, 11:59
Medlem
Jernmaskens avatar
Brukar inte det lånet "försvinna" när man gör en omvärdering av bostaden?
Citera
2017-01-20, 12:02
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Har ett topplån på 83.800kr som jag ev tänkt betala bort. Kan man knalla in på banken och bara betala hela summan eller är de nåt man bör tänka på innan, och tillkommer några avgifter?
Lånet är inte bundet och räntan är på 3%.

När du inte har bundet lån är det lugnt.
Citera
2017-01-20, 12:19
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psycoghost
Inga prob.
Omvärdera istället?

Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Brukar inte det lånet "försvinna" när man gör en omvärdering av bostaden?
En omvärdering trollar väl inte bort topplånet automatiskt? Bostaden kanske inte gått upp i värde och då finns kanske inte utrymme att baka in mer i bottelånet, för de var väl så ni tänkt eller?
Ja gjorde en ny värdering av huset och la om lånen i somras så tror inte de är någon större idé att göra det igen med syfte att baka in topplånet.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
När du inte har bundet lån är det lugnt.
Så de är bara ev ränta man får betala om man löser ett lån i förtid, vilket ja nu slipper för att lånet inte är bundet.
Citera
2017-01-20, 12:22
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Så de är bara ev ränta man får betala om man löser ett lån i förtid, vilket ja nu slipper för att lånet inte är bundet.

Ja, jag har aldrig hört om någon avgift för att lösa det. Banken har i de flesta avtal rätt att ta ut ränteskillnadsersättning eftersom ett rörligt lån är "bundet" på tre månader, men de brukar inte göra det. I "värsta fall" får man säga upp det så att det löper ut tre månader senare.
Citera
2017-01-20, 12:29
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, jag har aldrig hört om någon avgift för att lösa det. Banken har i de flesta avtal rätt att ta ut ränteskillnadsersättning eftersom ett rörligt lån är "bundet" på tre månader, men de brukar inte göra det. I "värsta fall" får man säga upp det så att det löper ut tre månader senare.
Men i "värsta" fall är de räntan för 3 månader dom kan vilja ha, ca 630kr? De överlever man ju kanske Om man inte betalar av lånet på "rätt dag" på "3 månadersdagen".

Funderingen ligger egentligen i om ja ska betala bort lånet eller inte innan jag ska köpa en bil.
Jag säljer en annan bil och får då loss ungefär vad topplånet är på. Dom pengarna kan jag välja att betala en del av den nya bilen med, eller betala av topplånet men då behöva ta ett högre billån.
Räntan bör bli ungefär lika oavsett topplån eller billån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in