Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-20, 06:45
  #1
Medlem
Rick.Jamess avatar
Idag blir vi tydligen 10 miljoner invånare i Sverige.

Tror ni media kommer låter det passera obemärkt, eller tror ni dem kommer belysa bakomliggande orsaker. Jag tänker spontant på de ca 2 miljoner nysvenskar / asylberättigade sedan 80-talet som faktiskt numera också räknas in i statistiken. Eller tror ni media bara låter det flyga förbi som en liten notis på aktuellt?
Citera
2017-01-20, 06:48
  #2
Medlem
Det pratas om detta. Ingen säger att vissa grupper borde aldrig någonsin släppas in. Måsta jag säga mer?
Citera
2017-01-20, 06:52
  #3
Medlem
Cerrus avatar
De bakomliggande orsakerna ? Jag tror inte det är ett mysterium till någon under 5.
Invandring och nya generationen som föds, finns inga mer orsaker i hela universum.


Jag fattar du gillar inte blattar, men så fort de blir medborgare så räknas de också tyvärr. Du hade kunnat skicka ett argt brev till Wikipedia be dem att att skriva 8 miljoner (RENA Svenskar) och 2 miljoner negrer,judar och ökenfolk right. Kanske en egen insändare till någon tidning.

Eller hur vill du att Median ska lägga fram det?
Citera
2017-01-20, 07:01
  #4
Medlem
Rick.Jamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerru
De bakomliggande orsakerna ? Jag tror inte det är ett mysterium till någon under 5.
Invandring och nya generationen som föds, finns inga mer orsaker i hela universum.


Jag fattar du gillar inte blattar, men så fort de blir medborgare så räknas de också tyvärr. Du hade kunnat skicka ett argt brev till Wikipedia be dem att att skriva 8 miljoner (RENA Svenskar) och 2 miljoner negrer,judar och ökenfolk right. Kanske en egen insändare till någon tidning.

Eller hur vill du att Median ska lägga fram det?

Ett litet smaskigt tillbakablick: balkan, Irak, Syrien, några afrikanska konflikter senare och vits så var vi på 30 år 2 miljoner fler svenskar, nu är vi över det magiska nr 10 miljoner = log(1)*10^7
Citera
2017-01-20, 07:13
  #5
Medlem
Europes avatar
Jag antar att den beräkningen inte innefattar alla som bor i Sverige illegalt?
Citera
2017-01-20, 08:15
  #6
Medlem
Känns ju gött att jag är en av 10 miljoner invånare i lilla landet lagom, skillnaden mot igår är verkligen enorm. Hurra!
Aftonbladet rapporterade om att det nu bor 10 miljoner invånare här.
Citera
2017-01-20, 08:39
  #7
Medlem
Mikojans avatar
Media berättar glädjestrålande och stolt att vi nu är 10 miljoner i landet. Däremot ser vi inga journalistiska konsekvensbeskrivningar på hur många ur senaste årens massinvandring kommer att bidra med att vara bidragsberoende livet ut.

Det vore nåt att få beskrivet
Citera
2017-01-20, 08:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerru
De bakomliggande orsakerna ? Jag tror inte det är ett mysterium till någon under 5.
Invandring och nya generationen som föds, finns inga mer orsaker i hela universum.


Jag fattar du gillar inte blattar, men så fort de blir medborgare så räknas de också tyvärr. Du hade kunnat skicka ett argt brev till Wikipedia be dem att att skriva 8 miljoner (RENA Svenskar) och 2 miljoner negrer,judar och ökenfolk right. Kanske en egen insändare till någon tidning.

Eller hur vill du att Median ska lägga fram det?
Problemet är att media inte problematiserar det uppenbara. Pensionerna gå ner och äldrevården försämras i takt med att sjuklövern och media prioriterar resurserna till att ta hand om folk som i många fall inte kommer att på något sätt bidra till samhället i positiv mening då de ej kommer i arbete pga att det inte funkar att utbilda dem så att de kan fungera i riktiga jobb. Man får negativa rysningar just av att den grupp som ökar snabbast tillhör just den kategorin. Sen gör feministerna allt vad de kan för att få etniskt svenska kvinnor att inte föda barn, i alla fall inte ihop med nån etnisk svensk, bl.a. genom att smutskasta etniskt svenska män och hylla muslimska män......
Citera
2017-01-20, 08:56
  #9
Medlem
Ördögs avatar
"Ett friskhetstecken", enligt Dick Harrison, som också - fast med lite andra ord - upprepar den gamla visdomen att det finns massor av skogar, myrar, åkrar, soptippar och annan improduktiv mark att uppföra nya bosättningar på.

http://www.svd.se/nu-ar-vi-tio-miljo...joner-svenskar
Citat:
Det tog 35 år för Sveriges befolkning att gå från åtta till nio miljoner. Vi passerade åtta miljoner 1969 och nio miljoner 2004. Att Sverige som befolkning växer snabbt ser Dick Harrison som ett friskhetstecken och han tror att det kommer fortsätta att gå snabbt. Enligt SCB:s prognos kan vi komma att vara elva miljoner människor redan 2024 och 12 miljoner 2040.

– Det kan gå snabbare också. Just nu finns det ingenting som tyder på att vi kommer att börja dö tidigare. Vi är hälsosamma, fertila och vi lever länge.
Han påtalar också att han tror att befolkningsökningen är bra för Sverige, att det kan leda till att den utdöende glesbygden får nytt liv.

– Vi har plats för att bygga ut många mindre städer, säger Dick Harrison.

Genomsnittssvensken är 41 år, heter Lars eller Anna och röstar på Kristvänstermoderata Centermiljöfolksossarna.

http://www.svd.se/har-ar-svensken-i-...nitt/i/nyheter
Citat:
Vilka är de 10 miljoner svenskarna? Här går vi igenom genomsnittssvensken – och hur många husvagnar som skulle behövas för att få plats med hela Sveriges befolkning.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2017-01-20 kl. 09:01.
Citera
2017-01-20, 09:20
  #10
Medlem
persona.von.gratas avatar
Hade P1 i bakgrunden tidigare i morse. Man intervjuade någon snubbe från SCB. Om jag hörde rätt så sa han att av ökningen från 9 till 10 miljoner invånare är "250.000 en naturlig ökning".
Betyder det att 750.000 av den sista miljonen är invandrare och asylanter?
Vad är det för skillnad på naturlig och onaturlig(?) ökning?
Citera
2017-01-20, 09:31
  #11
Medlem
longbow4ys avatar
10 miljoner invånare. Men hur många medborgare?

Tittar jag på senaste tillgängliga statistiken hos SCB för 20151231 visade den följande

Utländska medborgare
Män 417 175
Kvinnor 365 658

Redan då var det alltså nästan 800.000 personer.
Med alla som funnits i migrationsverkets omvård kan vi lätt räkna med att MINST 10% av befolkningen saknar medborgarskap.

Apropå hur medierna relativiserar en för Sverige och EU extrem och historisk snabb folkökning.
Men ändå: "Globalt sett är Sveriges befolkningsökning relativt liten" enligt SCB.
Inslaget en bit ner i länken som är 1:29 långt:
http://sverigesradio.se/sida/artikel...tikel=6612241#
Citera
2017-01-20, 09:50
  #12
Medlem
P4 imorse:
* Ökningen beror på invandring men också ökat barnafödande
* Det har lett till en jämnare åldersfördelning i Sverige
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback