2017-01-19, 22:35
Medlem
WhaleMales avatar
Hejsan!

Jag svankar när jag gör latsdrag vilket leder till frontal pelvic tilt. Hur kan man göra det annorlunda.

Jag vänder mig till er träningspros.
Citera
2017-01-19, 23:41
Medlem
Fundera på om det är svankandet som orsakar pelvic tilt eller om det är pelvic tilt som orsakar svankandet.

Om det är pelvic tilt som orsakar svankandet så bör du träna upp abs och hamstring.
Om det är svankandet som orsakar pelvic tilt (vilket rubriken säger) --> sluta svanka?
Citera
2017-01-19, 23:47
Medlem
Brösta upp dig å luta dig lite bakåt men spänn magen för att stabilisera svanken. Om svanken ofta upplevs som problematisk så satsa på att stretcha höftböjarna regelbundet.
Citera
2017-01-20, 00:45
Medlem
ingetbranicks avatar
Vad är problemet med att du svankar? Skulle det vara skadligt att tippa bäckenet framåt när man gör latsdrag, menar du, eller gör det övningen mindre effektiv och i så fall varför? (frågar en okunnig)
Citera
2017-01-20, 00:45
Medlem
Arne Perssons avatar
Kör bakom nacken om svanken är till besvär. Vilket den normalt inte är. Bakom nacken är hur som helt förnämligt att köra.
Citera
2017-01-20, 00:47
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Kör bakom nacken om svanken är till besvär. Vilket den normalt inte är. Bakom nacken är hur som helt förnämligt att köra.

Ska man inte undvika att köra bakom nacken pga risken för inklämningssyndrom i axlarna, eller gäller det bara press?
Citera
2017-01-20, 01:17
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ska man inte undvika att köra bakom nacken pga risken för inklämningssyndrom i axlarna, eller gäller det bara press?

Du klämmer inte något när du drar ner stången latsdrag bakom nacken, det gör du istället när du sträcker ut, bl.a supraspinatussenan. Med då kvittar det om du kör bakom eller framför nacken.
Det är alltså en gammal myt.
Du klämmer inte heller direkt något när du kör press bakom nacken, däremot blir det överbelastning av bl.a M. supraspinatus i bottenläget. Så press bakom nacken är det vissa risker med, speciellt om man normalt inte kör långa rörelsebanor så muskeln mister smidighet och styrka i ytterlägena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in