Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-19, 14:32
  #1
Medlem
Hej! Jag funderar på att börja samla på Warhammer-modeller som hobby, eftersom jag vill successivt börja leva ett mer "analogt liv" och skära ner på dator och tv-spel. Jag har sedan barnsben varit fascinerad av Warhammer, men jag har aldrig egentligen påbörjat hobbyn på riktigt utan har endast målat en Empire-soldat och en standard Space Marine på en Games Workshop-affär. Jag minns att det var extremt underhållande och avslappnade att måla, samtidigt som jag blev euforisk av att spela då den anställda killen förtrollade mig med sin både komiska och näst intill rollspelsliknande inlevelse (Kan dock ha berott på att jag var skyhög på hasch eftersom jag var en brajjpundare på den tiden).

Egentligen skulle jag helst vilja spela Warhammer Fantasy eftersom jag tycker The Empire är den häftigaste armén, men nu när Fantasy har blivit skrotat och ersatt med till synes patetiska och andefattiga "Age of Sigmar" (som verkar inte vara något annat än en skamlös klon av 40k) så tänker jag bojkotta det tills de backar tillbaka bandet och inför formationer och fyrkantiga baser igen, samt de gamla arméfraktionerna. I och med det tänker jag nu börja med Warhammer 40k och jag är väldigt osäker på vilken armé jag ska välja förutom att jag har bestämt mig att det åtminstone till en början ska vara en mänsklig Imperium of Man-armé, och nu skulle jag vilja har er hjälp med att välja den ultimata armén som uppfyller mina önskningar och behov.

Vad jag anser vara viktigt och idealt för en arméfraktion:

*Häftiga figurer och standardfärger (Jag måste måla exempelvis Cardians och Ultramarines i den normala standardfärgen till följd av asbergeroida tvångsdrag och att jag vill att fluffen ska innefatta dem).

*Intressant och gripande Lore (så kallad "Fluff"), samtidigt som det ska finnas många böcker och övrigt information om arméfraktionen.

*Inte vara allt för komplicerade att vare sig måla eller spela med som nybörjare.

Vilka arméfraktioner jag är intresserade av (Observera att detta endast är amatörmässiga observationer och generaliseringar):


Vad säger ni? Vilken armé är mest ideal för mig och vad är bäst att börja med som nybörjare? Har jag även rätt i min analys av varje armé?

Övriga Frågor:

Är Astra Militarum och Militarum Tempestus en del av samma fraktion då Tempestus förekommer på Militarums filtrering på Games Workshops köpsida? Kan man även bygga upp en bra och fungerande Militarum-armé som inte är lika beroende av fordon om man kompenserar dem med Tempestus-soldater?

Kan man Space Marines (Ultramarines) använda sig utav Blood Angels, Dark Angels och Deathwatch figurer i sin egen fraktion och måla dem i Ultramarines färger, och kan Blood Angels, Dark Angels och Deathwatch använda sig vice versa utav alla Space Marine (Ultramarine) figurer i sin armé?

Hur många allierade fraktioner kan man ha i en vanlig match?

Varför innehåller "Citadel Paints: Ultramarines" bara

Citat:
- Gehenna’s Gold
- Eshin Grey
- Runefang Steel
- Steel Legion Drab
- Calgar Blue
- Nuln Oil

... samtidigt som den påstår att:

Citat:
"A fantastic way to get started on painting an Ultramarines army, this box contains a pot of every colour you need to complete your first set of models. It fits perfectly with the Citadel Essentials set – grab one of those along with this and you’ve got everything necessary to begin your hobby jour"

... när dessa box set inte verkar innehålla några Shades eller andra färger som rekommenderas på Space Marine figurer, som exempelvis:

Citat:
- Macragge Blue
- Drakenhof Nightshade,
- Altdorf Guard Blue
- Etherium Blue
- Guilliman Blue
__________________
Senast redigerad av Zerkalo 2017-01-19 kl. 15:08.
Citera
2017-01-19, 16:39
  #2
Medlem
En till fråga: Vilken av dessa arméfraktioner är lättast att måla och göra det snyggt? Rangordna gärna om ni har tillräckligt mycket översikt:

*Space Marines (Ultramarines)

*Blood Angels

*Dark Angels

*Grey Knights

*Astra Militarum & Militarum Tempestus
Citera
2017-01-20, 14:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkalo
En till fråga: Vilken av dessa arméfraktioner är lättast att måla och göra det snyggt? Rangordna gärna om ni har tillräckligt mycket översikt:

*Space Marines (Ultramarines)

*Blood Angels

*Dark Angels

*Grey Knights

*Astra Militarum & Militarum Tempestus

Tycker du borde söka dig till Warhammer reddit, har själv försökt ha diskussioner här men finns helt enkelt inte tillräckligt många intresserade.

Kan väl nöja mig med att säga att mina Dark Angels blev jävligt fula, mina Necrons snäppet bättre(de är även väldigt enkla att måla samt att jag hade lite mera erfarenhet då såklart).

Hudfärg är alltid väldigt krångligt för en nybörjare att få till av den anledningen rekommenderar jag inte Astra. Grey Knights är coola och bör gå att få till hyffsat som nybörjare.

(Är själv i planeringsfasen av en ny armé men tänkte nog satsa på Harlequins, Ultra Marines är som sagt ganska uttjatade men har egentligen de coolaste unitsen+ att är relativt enkla att måla)
Citera
2017-02-02, 23:55
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sultan
Tycker du borde söka dig till Warhammer reddit, har själv försökt ha diskussioner här men finns helt enkelt inte tillräckligt många intresserade.

Kan väl nöja mig med att säga att mina Dark Angels blev jävligt fula, mina Necrons snäppet bättre(de är även väldigt enkla att måla samt att jag hade lite mera erfarenhet då såklart).

Hudfärg är alltid väldigt krångligt för en nybörjare att få till av den anledningen rekommenderar jag inte Astra. Grey Knights är coola och bör gå att få till hyffsat som nybörjare.

(Är själv i planeringsfasen av en ny armé men tänkte nog satsa på Harlequins, Ultra Marines är som sagt ganska uttjatade men har egentligen de coolaste unitsen+ att är relativt enkla att måla)

Jag köpte nu en box med Cadian Shock Troopers så det blev Astra trots allt. Om jag målar gubbarna dåligt så är det bara att ta bortfärgen med ammoniak i framtiden. Kommer nog även börja samla på Dark Angels och Grey Knights i framtiden eftersom jag har likaså en dragningskraft till dem.
Citera
2017-06-09, 19:16
  #5
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zerkalo
Jag köpte nu en box med Cadian Shock Troopers så det blev Astra trots allt. Om jag målar gubbarna dåligt så är det bara att ta bortfärgen med ammoniak i framtiden. Kommer nog även börja samla på Dark Angels och Grey Knights i framtiden eftersom jag har likaså en dragningskraft till dem.

Jag rekommenderar inte ammoniak. För att ta bort akrylfärg behöver du inte ha något så starkt. Jag vet inte om plast och resin reagerar så bra på ammoniak heller. Ugnsrengöringsspray i en påse med figurerna i räcker. Lämna dem några dagar och fyll på med spray då och då tills du kan borsta bort de sista resterna med en gammal tandborste.
Citera
2017-06-19, 16:19
  #6
Medlem
96% sprit är det absolut bästa för att ta bort lacker och färger med på plast och metall figurer.

Ha grejer i en burk med tätslutande lock, låt den ligga ett par dagar och ta sedan bort det med en uttjänt tandborste. Plasten klarar sig utmärkt, har haft grejer som jag glömt bort i månader, och färgerna bara rann av plasten i det läget.

Om du ska ha några coola arméer, så kolla på genestealer cult och squats (urgamla rymd dvärgar)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback