Göteborgsposten avslöjar idag att Lars Hansson, SD:s kommunalråd i Göteborg, har tillsatt en specialgrupp vars syfte är att ta reda på vilka inom partiet det var som i mars 2016 anklagade honom för fiffel med medlemmarnas pengar. När personerna hittas ska de straffas för "GP-sveket".
SD-toppens order: Hitta och straffa GP:s källor
---
Det som ska diskuteras i tråden:
Vad tycker du om hur SD Göteborgs ledning agerar?
Är SD Göteborg toppstyrt?
Bör partimedlemmar jagas och straffas för att de avslöjar misstänkt fiffel?
Bör Lars Hansson sitta kvar?
SD-toppens order: Hitta och straffa GP:s källor
Citat:
GP:s granskning av partiets interna bokslut visade bland annat att partipengar gått till att köpa och laga hans dotter Lotta Hanssons (SD) bil, till att köpa catering från hans son Alexander Hansson (SD), samt till inköp av en motorcykel som Lars Hansson sen köpte loss för ett förmånligt pris.
Citat:
Nu har partiets distriktsstyrelse, där Lars Hansson är vice ordförande, haft ett möte där man diskuterat saken. Förslaget: att tillsätta en grupp på sju personer som ska efterforska vilka medlemmar som talat med GP.
"Jag skulle vilja att det tillsätts en grupp av styrelsemedlemmar som tillsammans med mig och Mats E kan bena ut detta ärende och att vi kan få fram vilka som ligger bakom GP-sveket" skriver Lars Hansson i protokollet.
Vidare föreslår han att medlemmarna som talat med GP ska straffas.
"De som är inblandade i detta partiskadliga förfarande mot sina partikamrater bör få följder för sitt agerande" skriver Lars Hansson i förslaget som senare godkändes i sin helhet på mötet i december.
"Jag skulle vilja att det tillsätts en grupp av styrelsemedlemmar som tillsammans med mig och Mats E kan bena ut detta ärende och att vi kan få fram vilka som ligger bakom GP-sveket" skriver Lars Hansson i protokollet.
Vidare föreslår han att medlemmarna som talat med GP ska straffas.
"De som är inblandade i detta partiskadliga förfarande mot sina partikamrater bör få följder för sitt agerande" skriver Lars Hansson i förslaget som senare godkändes i sin helhet på mötet i december.
Citat:
– Man blir mörkrädd. Det är som vi sagt hela tiden, Lars Hansson och hans närmaste styr partiet som en diktatur. Som en före detta partikollega uttryckt det tidigare; säger du emot hamnar du i frysboxen, säger en SD-medlem till GP.
– Att lyfta oegentligheter och kunna tala med media är en grundbult i svensk demokrati. Men SD Göteborg bedriver häxjakt på de som vill att partiet ska vara demokratiskt. Jag har knappt ord för detta, säger en annan partimedlem.
En annan som tycker formuleringen är anmärkningsvärd är yttrandefrihetsexperten Nils Funcke.
— Om man beter sig så här inom partiet indikerar det hur man skulle kunna agera inom kommunen. Det ligger i farans riktning, säger Nils Funcke.
– Att lyfta oegentligheter och kunna tala med media är en grundbult i svensk demokrati. Men SD Göteborg bedriver häxjakt på de som vill att partiet ska vara demokratiskt. Jag har knappt ord för detta, säger en annan partimedlem.
En annan som tycker formuleringen är anmärkningsvärd är yttrandefrihetsexperten Nils Funcke.
— Om man beter sig så här inom partiet indikerar det hur man skulle kunna agera inom kommunen. Det ligger i farans riktning, säger Nils Funcke.
---
Det som ska diskuteras i tråden:
Vad tycker du om hur SD Göteborgs ledning agerar?
Är SD Göteborg toppstyrt?
Bör partimedlemmar jagas och straffas för att de avslöjar misstänkt fiffel?
Bör Lars Hansson sitta kvar?
Senast redigerad av Clayton80 2017-01-19 kl. 13:43.
Senast redigerad av Clayton80 2017-01-19 kl. 13:43.