Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-19, 10:39
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug
Den stora frågan är om SD kommer ge efter, trots att SD kanske inte kommer få inflytande i invandringsfrågan.

(SD) kommer givetvis att rösta på en (M)+(KD) budget ifall det blir en sådan. Om inte annat för att irritera Löfven. Blir det en borgerlig regering som även vill få igenom en höstbudget skall man kanske inte vara lika säker dock...då hoppas åtminstone jag att (SD) kräver inflytande lika självklart som (V) kräver inflytande nu.
Citera
2017-01-19, 10:41
  #14
Medlem
nobbenss avatar
Så desperat röstfiske av AKB - vill försöka vara regeringsduglig men kommer nu bara å splittra alliansen så mycket mer. Jag kan se speciellt Annie gå i taket nu över utspelet, ja även Björklund
Citera
2017-01-19, 10:41
  #15
Medlem
Karmans avatar
Batra tycks tro att SD ska stödja Alliansen utan att få något att säga till om. En idiotisk plan, som visar att hon saknar politisk fingertoppskänsla. Moderaterna kommer falla än mer i opinionen, efter detta meningslösa och ogenomförbara utspel.
Citera
2017-01-19, 10:43
  #16
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nu får vi se om AKB menar allvar och om SD i sådana fall viker ned sig och går med på att agera stödparti till Fredrik Reinfeldts kronprinsessa i Nya Moderaterna.

Dags att syna korten.

För sent ska syndarn vakna det är helt fel i tiden för SKB att fälla regeringen nu, det skulle alliansen ha gjort direkt när Svetsarn ställde in om valet / nyvalet
Citera
2017-01-19, 10:44
  #17
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Moderaterna tappar oerhört mycket och det finns flera anledningar till det. Den viktigaste är trovärdigheten och frågeställningen om de överhuvudtaget vill få igenom sin numera striktare invandringspolitik inkl alla andra konsekvensfrågor som följer på det. Att bara säga att man borde men sen inte gör ett skvatt ger besvikna väljare.

Jag tror att även Batra inser att valet hösten 2018 ligger fruktansvärt långt bort. Det går fort utför nu med viktiga samhällsfunktioner och att sitta och vänta till valet 2018 går inte längre.

Socialdemokraterna verkar fortfarande vara ganska så bakbundna av miljöpartiet och vänsterpartiet som egentligen vill gå åt motsatt håll, dvs en riktning som skulle göra allt ännu värre. Det gör att socialdemokraterna kommer inte att vidta åtgärder. De vill sitta still i båten och rida ut stormen, men inser inte att den här stormen kommer inte att gå över av sig själv. Den blir värre för varje år som går.

Dessutom. OM moderaterna någonsin ska kunna ta över makten så är det nu. De kan då regera på 2014 års mandat, dvs betydligt bättre utgångsläge än de kommer att få 2018 när sverigedemokraterna står på ena sidan och centern på andra sidan (dvs jag tror att centern går till 15% och sverigedemokraterna till 30%).

Under samma tid har moderaterna tappat ytterligare 10%. Det finns alltså stor risk för ett rejält ras för moderaterna. De är överspelade och det är mycket tack vare att de är inte trovärdiga.

Men förmodligen har moderaterna inte längre mycket stöd att hämta från centern som nog känner att de ligger i vinnarhålet. Centern om de gör ett bra val 2018 kan ju regera tillsammans med socialdemokraterna och miljöpartiet (om de inte rasar ur riksdagen), med vänstern som stödparti.

Värre för varje år? Ja statistiskt så mäter man ju oftast så men detta blir värre för varje månad.

S och M är helt förlorade, man har ingen egen politisk kompass och har fokuserat på teater.

Ja låter man detta förfall rasa ytterligare 20 månader så har SD garanterat över 40% .
Citera
2017-01-19, 10:46
  #18
Medlem
Svårt val i händelse av nyval.
Vill absolut inte ha tillbaka Alliansen till makten i Sverige.
Vill absolut inte att S och MP sitter kvar vid makten i Sverige.
Så som sagt, vad väljer SD att göra???
Citera
2017-01-19, 10:49
  #19
Moderator
Tinuviels avatar
Trådar sammanslagna.

// mod
Citera
2017-01-19, 10:53
  #20
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Värre för varje år? Ja statistiskt så mäter man ju oftast så men detta blir värre för varje månad.

S och M är helt förlorade, man har ingen egen politisk kompass och har fokuserat på teater.

Ja låter man detta förfall rasa ytterligare 20 månader så har SD garanterat över 40% .


S och M på ca vardera 20%. MP och KD som eventuellt åker ur. Det är inte alls osannolikt att SD kan komma få 40%.

Ett SD på 40% som inte får reell makt... ja då kan vad som helst hända i landet.

AKB måste bytas ut. Det är pinsamt att den debatten inte förs i media. Hon är ett sänke av guds nåde för M. In med en handlingskraftig partiledare som kan föra en vettig diskussion. Med AKB kvar 2018 skulle det inte förvåna mig om M får under 15% 2018.
Citera
2017-01-19, 10:53
  #21
Medlem
Jag tror AKB är livrädd för centerns ökning och är rädd för att Annie L kommer att utmana henne om ledartröjan inom alliansen och därmed ev statsministerposten efter nästa val. Jag tror dock att det är mesta tomma tunnor som skramlar, jag är mycket tveksam om alliansen vågar fälla regeringen.
Citera
2017-01-19, 10:55
  #22
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Batra tycks tro att SD ska stödja Alliansen utan att få något att säga till om. En idiotisk plan, som visar att hon saknar politisk fingertoppskänsla. Moderaterna kommer falla än mer i opinionen, efter detta meningslösa och ogenomförbara utspel.

Ett drag av desperation kan anas.

Som det ser ut nu så har M inget momentum dvs AKB känner nog att det är nu eller aldrig, även för personlig del dvs hon är ju som bekant ifrågasatt som partiledare.

Planen är ju faktiskt genomförbar om SD går med på att agera stödhjul.

Så vi får se om SD´s ledning kommer att försäkra sig om en plats vid köttgrytorna genom att sälja ut sina (påstådda) värderingar och i och med detta förlänga Fredrik Reinfeldts Nya Moderaterna - politik genom sin kronprinsessa AKB.

Klockan tickar.
Citera
2017-01-19, 10:57
  #23
Medlem
Garneringsmannens avatar
Det känns som en otroligt sen reaktion vid första anblicken, men läget har förändrats väldigt mycket senaste året, t o m senaste 6 månaderna. Jag tror att M har kraftig panik just nu. Jag förstår dock inte varför Åkesson skulle stötta en M-regering utan villkor. Är det bara för att på sikt bli mer accepterade som parti? Få igenom politik först nästa mandatperiod (kanske)?

Borde inte SD ställa upp villkor för att de ska rösta för alliansen?
Citera
2017-01-19, 11:00
  #24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Ett drag av desperation kan anas.

Som det ser ut nu så har M inget momentum dvs AKB känner nog att det är nu eller aldrig, även för personlig del dvs hon är ju som bekant ifrågasatt som partiledare.

Planen är ju faktiskt genomförbar om SD går med på att agera stödhjul.

Så vi får se om SD´s ledning kommer att försäkra sig om en plats vid köttgrytorna genom att sälja ut sina (påstådda) värderingar och i och med detta förlänga Fredrik Reinfeldts Nya Moderaterna - politik genom sin kronprinsessa AKB.

Klockan tickar.
Men varför skulle SD gå med på det? Särskilt som deras läge ser så bra ut i opinionen inför 2018. Att stödja en värdelös Allians, som inte ens är sams internt, utan att få något tillbaka, vore ju att skjuta sig själv i foten rejält och sumpa de möjligheter inför 2018 som blir allt tydligare för var dag som går.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback