Citat:
Ursprungligen postat av
SkepticalHippo
Faktum är att det, enligt mig, är helt sant då det gäller denna samt några till raser. Jag har god koll både på mopsuppfödare och på Blockets utbud och om man vill hundarna väl så köper man inte från Blocket. Där finns oseriösa parningar som är utförda enbart för att tjäna pengar och utan minsta tanke på vilka defekter som kan föras vidare och det finns också stor risk att man köper insmugglade hundar. Mopsar både stjäls och smugglas eftersom det är en värdefull hund, till och med ett vuxet djur som omplaceras kan inbringa flera tusen.
Den enda vettiga vägen att gå är via rasklubben,
http://www.mopsorden.se . De uppfödare som annonserar ut sina valpkullar via rasklubben vet man är seriösa då de är förbundna till att sköta aveln med rasens bästa för ögonen. De följer bestämmelserna både gällande utseende och genetiska sjukdomar.
För övrigt vill jag bara säga att mops faktiskt är en ovanligt frisk hund och att det är väldigt mycket myter kring dem och deras andning. Ögonen och nosrynkan är rasens riktiga akilleshäl. Jag är aktiv inom hundvärlden och har träffat hundratals mopsar och umgåtts med åtminstone 50. Jag känner till en som opererats pga trånga luftvägar. Jag känner dock till en hel del med pigmentös kreatit, min har det bland annat. Man får vara beredd på att ge dem ögondroppar och/eller ögonsalva en gång per dag samt att torka nosrynkan någon gång per vecka. Inte direkt överdrivet svår hundvård.
De hundar som räknas som rejäla har fler rasbundna problem, till exempel som retrievers och schäfer. Jag älskar min mops (självfallet, vem älskar inte sin hund?) men jag skulle vara ärlig om jag upptäckt några fler genomgående problem och nackdelar än ögon och nosrynka. Men han har imponerat på mig gällande hur aktiv, vänlig, rolig och lättlärd han är. Jag har tränat flera hundsporter med honom, bland annat agility och sök, och han är utmärkt på det.
Självklart har du rätt.
Mina synpunkter om Blocket är generella där jag vill bemöta dem som avfärdar hela siten som ruffel.
Blocket är ett säljforum o där finns allt.
Att avfärda det som somliga gör är totalt fel.
Däremot är rasklubben en säkrare väg att gå men som även gör att man missar många, bra uppfödare som gett upp det forumet inom många raser.
Ska ta mig själv som exempel.
När jag fortfarande var aktiv så vet jag inte ens om Blocket fanns.
Men, jag frågade alltid hur köparna hade hittat oss.
Inte en käft kom från rasklubben som tog betalt för valpförmedling.
Ett fåtal hittade anonns i specialklubbens tidning.
Många närbelägna köpare hittade oss via lokalpressens betalanonnser.
Men, den stora massan kom via andra uppfödare utan aktuell valpkull. Antingen via länkar på deras hemsidor eller muntligen över telefon.
Fördelen med min ras var just öppenhet där vi gav bort valpköpare genom Give and Take.
Det sistnämnda tror jag är unikt för ett fåtalraser men vet att det fortfarande förekommer inom min då jag själv hittade min yngsta genom rekommendation från uppfödaren av min äldsta.
För mig är Blocket en självklarhet när jag letar valp. Varenda uppfödare o däribland en legendar med självsäljande valpar finns där.
Jag själv kommer anonnsera där om jag återupptar uppfödningen i framtiden. För mig kommer det då bli ersättnig till lokaltidningen då jag kommer nå ut till valpköpare i hela landet o inte bara i regionen.
Ett bra valpköp gör man genom att sondera hela marknaden o där kommer Blocket in.
När man sedan sållat där så kan man börja kolla o jämföra via SKK. O med SKK så menar jag inte bara SKK i sig utan hela deras organisation där rasklubbar ingår.