Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-18, 23:50
  #1
Medlem
Hej!
Nu är det så att jag vill skaffa en liten mops. Hunden är så otroligt söt, verkar vara en riktig faniljevovve och ser bara allmänt glad ut som hund. Jag har aldrig haft husdjur men är med 110% beredd på att ge den lilla hunden all kärlek och omsorg den behöver.
Det enda jag tänker på är allt jag hört om rasen, att den är sjuk osv. Hur är det med den delen egentligen?

Förövrigt, jag jobbar 8 timmar om dagen men mor min jobbar nästan alltid hemifrån så hunden kommer väldigt sällan vara ensam, kanske någon gång sällan, max 1-2 timmar.

Så vad tycker ni? Är det värt att skaffa en söt liten mops?
Citera
2017-01-19, 00:09
  #2
Medlem
Alltid värt att skaffa en mops! Men var beredd på att det kommer hända minst något litet.
Och använd sele och inte vanligt koppel då mopsar har högre tryck i huvudet och ett koppelryck kan göra att ögon ploppar ut.

Hände med tjejens föräldrars mops när den lekte. Busade i och för sig med en annan hund men eftersom ögonen redan sitter så långt ut och med trycket bakom så ploppade ena ögat ut. Veterinärerna kunde rädda det som tur var.

Men hon dog 5 år gammal efter operation på livmodern. Det var inget som den lille mopskroppen klarade av.

Dom är rätt så sönderavlade dom små stackarna. Kan knappt andas vissa av dom.
Citera
2017-01-19, 00:47
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxiii
Alltid värt att skaffa en mops! Men var beredd på att det kommer hända minst något litet.
Och använd sele och inte vanligt koppel då mopsar har högre tryck i huvudet och ett koppelryck kan göra att ögon ploppar ut.

Hände med tjejens föräldrars mops när den lekte. Busade i och för sig med en annan hund men eftersom ögonen redan sitter så långt ut och med trycket bakom så ploppade ena ögat ut. Veterinärerna kunde rädda det som tur var.

Men hon dog 5 år gammal efter operation på livmodern. Det var inget som den lille mopskroppen klarade av.

Dom är rätt så sönderavlade dom små stackarna. Kan knappt andas vissa av dom.
Vänta va??? Ploppa ut??? Asså att dom bara ramlar ur skallen??
Citera
2017-01-19, 00:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Vänta va??? Ploppa ut??? Asså att dom bara ramlar ur skallen??
Ögonen sitter fortfarande fast i de muskler, senor och blodkärl som förbinder dem till hjärnan om du föreställer dig likt en navelsträng. Är ögonhålan för liten till förhållande till ögat så kan det på vissa hundar räcka med att man drar lite för hårt i nackskinnet för att ögonen ska spärras upp så pass att de kan ploppa ut mer eller mindre. Händer det kan man med givetvis stor försiktighet trycka tillbaka dem, annars är det bara att skynda sig till veterinären.
Citera
2017-01-19, 01:21
  #5
Medlem
Är väl bättre att skaffa en hund som inte lider av defekter? Det är generationer av inavel som har gjort att hunden ser ut som den gör och kommer med en hel drös av sjukdomar. Om inte djurplågerifaktorn stör dig så kan mycket väl veterinärräkningen göra det.

Bättre att skaffa något som inte bara ser gulligt ut i några timmar.
Citera
2017-01-19, 02:00
  #6
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Så fort jag ser en mops tänker jag på plågsam djuravel och undrar om ägaren vet hur dåligt hunden kanske mår. De tappar all charmighet, det är bara synd om de arma djuren som inte bett om att få komma till världen.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-01-19 kl. 02:05.
Citera
2017-01-19, 06:50
  #7
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ögonen sitter fortfarande fast i de muskler, senor och blodkärl som förbinder dem till hjärnan om du föreställer dig likt en navelsträng. Är ögonhålan för liten till förhållande till ögat så kan det på vissa hundar räcka med att man drar lite för hårt i nackskinnet för att ögonen ska spärras upp så pass att de kan ploppa ut mer eller mindre. Händer det kan man med givetvis stor försiktighet trycka tillbaka dem, annars är det bara att skynda sig till veterinären.

Tror inte det är så lätt för en lekman att ploppa tillbaka dem då man dels måste dra ut/vidga ögonlocken som fallit samman bakom ögat, dels utan att skada ögongloben, eller SYNNERVEN som den hänger i, trycka tillbaka ögat. Om man drar för mycket i synnerven kan hunden bli blind även på andra ögat, om man är yttepytteförsiktig kan man klara båda ögonen, men givetvis med en massa medicin, ögondroppar, återbesök mm.

Så låt veterinär fixa det, åk i akutfart in direkt. eller skaffa inte mops....

Nu tror jag ju inte att det är jätteofta ögonen ploppar ut, vet inte om det finns statistik på det men värre är ju den korta nosen, på många de trånga nosborrarna, den enorma tungan för den lilla storleken, den korta skallen som ger ett ihoptryckt svalg och väldigt tunnt (liten diameter) luftrör i förhållande till kroppen (som inte är så stor till att börja med...), den ofta stora nosrynkan som kan ligga emot ögonen och orsaka kroniska inflammationer i ögonen, den korta ihoprullade svansen som dels kan ge ordentliga hudproblem runt svans (förutom de kring ögonen), dels kan ge problem i sig själv, googla fjärilskota och mops... Sen utöver alla direkta missbildningar så HAR rasen mer hudproblem än de flesta andra raser förutom de som direkt är kopplade till missbildningarna..

Fast de ÄR goa och glada hundar. Hörde på en föreläsning nyligen att man sett en högre serotoninhalt hos dessa och misstänker rent genetiska orsaker bakom... Men att de verkar glada betyder ju inte att de inte lider....
Citera
2017-01-19, 07:36
  #8
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Så vad tycker ni? Är det värt att skaffa en söt liten mops?
Nu har du fått väldigt mycket bra svar tycker jag och allt som skrivits stämmer. Ett stort problem är det som jag har erfarenhet av är att jag inte kommer över att jag var tvungen att avliva min lille kille.
Aldrig har något öppnat mitt hjärta så mycket som min mops gjorde. Trots att jag har barn.
Det här blev alldeles för känsligt för mig i alla fall och jag önskar dig inte att uppleva samma sak.
Citera
2017-01-19, 08:49
  #9
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Hittade en blogg som bl a tar upp diverse sjukdomar och missbildningar som sönderavlade hundraser brukar få. Det är en veterinär som skriver.

50 % av Chihuahua-valparna föds med kejsarsnitt och det har normaliserats, man pratar alltså om självvalpande linjer!

Mops fanns givetvis med, tragiska filmer med bl a en stackare som har fjärilskota.

Den som är intresserad att titta och är någorlunda tuff får kolla. Man kan ju åtminstone läsa texterna.

http://medelaldersbloggarenreturns.b...dna-sjukdomar/
Citera
2017-01-19, 10:04
  #10
Medlem
Kollat igenom era svar nu och det är verkligen tråkigt att läsa att dessa små rackare mår som de mår.
Vill helst ha en mops för jag tycker de är extremt söta och när jag själv lekte med en så var det verkligen helt fantastiskt hur kärleksfullt detta djuret är.
Verkligen tråkigt.. Drömmen har alltid varit att ha en liten mops sedan jag varit liten
Citera
2017-01-19, 10:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Kollat igenom era svar nu och det är verkligen tråkigt att läsa att dessa små rackare mår som de mår.
Vill helst ha en mops för jag tycker de är extremt söta och när jag själv lekte med en så var det verkligen helt fantastiskt hur kärleksfullt detta djuret är.
Verkligen tråkigt.. Drömmen har alltid varit att ha en liten mops sedan jag varit liten

Mops är också min favorithund, men det negativa aspekterna tar över att köpa en t.ex blir oftast blinda efter ett tag, ögonen ploppar ut, andningsproblem (varm sommardag är en mardröm för dessa, tvungen att bära dessa hundar efter någon kilometer) osv. Jag skulle rekommendera att inte köpa en, främst för din egen skull. Om du nu absolut vill så ska du se till att köpa från en riktigt fin kennel med en exceptionell stamtavla, annars kan du lika gärna skita i det.
Citera
2017-01-19, 11:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Mops är också min favorithund, men det negativa aspekterna tar över att köpa en t.ex blir oftast blinda efter ett tag, ögonen ploppar ut, andningsproblem (varm sommardag är en mardröm för dessa, tvungen att bära dessa hundar efter någon kilometer) osv. Jag skulle rekommendera att inte köpa en, främst för din egen skull. Om du nu absolut vill så ska du se till att köpa från en riktigt fin kennel med en exceptionell stamtavla, annars kan du lika gärna skita i det.
Förstår. Ska tänka över det hela. Men OM jag beslutar mig för att ändå ta en mops, finns det någon sida du kan rekommendera där man vet att det är bra uppfödare?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback