2017-01-18, 23:25
Medlem
mrdominiks avatar
Golf 4
Händer bara i hastigheter över 110 km/h
helt plötsligt så dör den. Samma effekt som när man släpper gasen.

Detta pågår i 2-5 sek för att sedan fungera igen. Händer då och då och har inte förvärrats med tiden.

Saker som kan uteslutas (nyligen bytta)
Båda lambdorna
Tändkablar
Tändspole
Tändstift
och
Vevaxelgivare

Bilen går annars perfekt. Har fått perfekta värden från besiktningen.

Inga felkoder.
Citera
2017-01-18, 23:59
Medlem
Har du kollat om förgasaren är smutsig/igentäppt. Jag hade samma problem fast med moppen.
Citera
2017-01-18, 23:59
Medlem
Något som gör att bilen tappar kl15 ,dvs tändning på. Som att du skulle vrida av tändningen ... Och det genererar ju heller inga felkoder.
Så felsök med inriktning på kl15.
Citera
2017-01-19, 00:37
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Något som gör att bilen tappar kl15 ,dvs tändning på. Som att du skulle vrida av tändningen ... Och det genererar ju heller inga felkoder.
Så felsök med inriktning på kl15.

Kan du hjälpa mig lite? Kl15 är alltså positionen nyckeln är på då tändningen är på, eller?

Hur ska jag felsöka det?
observera också att detta fel aldrig händer när jag kör lugnt dvs 0-100km/h.
Citera
2017-01-19, 09:21
Medlem
Bilen får alltså inte tillräckligt med soppa o dör?
Det har nog kommit in smuts någonstans, typ i trotteln eller något annat tekniskt konstigt

Du kanske har en modern bil med dator o saker? Plugga in odb2-sladden så borde det väl stå vad som är fel?
Det kan inte vara så att den inte får luft ordentligt?
Citera
2017-01-19, 10:06
Medlem
ps870s avatar
Har du kollat så att gasspjället är ok?
Citera
2017-01-19, 11:36
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Bilen får alltså inte tillräckligt med soppa o dör?
Det har nog kommit in smuts någonstans, typ i trotteln eller något annat tekniskt konstigt

Du kanske har en modern bil med dator o saker? Plugga in odb2-sladden så borde det väl stå vad som är fel?
Det kan inte vara så att den inte får luft ordentligt?
Får inga felkoder, står i trådstarten. Tror heller inte det är smuts. Det verkar vara något med elektroniken då den bestämt stängs av samt bestämt sätts på igen.
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Har du kollat så att gasspjället är ok?
Skulle kunna vara det men blir omöjligt att kolla upp då det endast händer under färd.
Citera
2017-01-19, 12:12
Medlem
Larseverts avatar
Relä som styr insprutning(strömförsörjningsrelä) är en vanlig felkälla , det och slitet tändningslås. Symtom är att det hackar eller lägger av en stund. Är det tändningslåset kan även fläkt och lysen glappa.
Det som talar emot är att det tydligen bara strular i farter över 110?
Senast redigerad av Larsevert 2017-01-19 kl. 12:25.
Citera
2017-01-19, 13:33
Medlem
Jag slanger in fel pa immobilizern ocksa. Bara o leta vidare...
Citera
2017-01-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Får inga felkoder, står i trådstarten. Tror heller inte det är smuts. Det verkar vara något med elektroniken då den bestämt stängs av samt bestämt sätts på igen.

Skulle kunna vara det men blir omöjligt att kolla upp då det endast händer under färd.

Det finns olika program för att titta på felkoder o dyl. En del visar bara några saker medan andra program visar massor med information. Att du inte får några felkoder med den apparat du använder behöver inte betyda så mycket.
Citera
2017-01-19, 13:53
Medlem
Chronicals avatar
Enklast att kolla, och samtidigt gratis, är om tankavluftningen är igensatt.

Kommer ingen luft in i tanken så dör eller hackar bilen, oftast i högre farter/varv.

Börja med att köra utan tanklock, eller kolla om det pyser när du tar av locket efter färd.
Citera
2017-01-20, 20:15
Medlem
ps870s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik

Jag hade fel på gasspjället på förra bilen, Ford Focus. Motorn dog på tomgång eller under de första 10 minuterna efter start om jag inte gasade/ varvade mycket. Inte riktigt som din iof men det tog en mekaniker någon minut att konstatera att det var gs som var paj. Så det borde vara rätt lätt att konstatera om det är felet. Även när bilen står still.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in