2017-01-18, 19:26
Medlem
Jag har bytt från Nordea till Ica-banken, bra idé på alla möjliga sätt. Jag anmälde mig till e-faktura på Ica och det verkar ha kommit igång, men kan/ska jag nu avanmäla e-faktura på den gamla banken? Jag kommer ha kvar kontot några månader till för säkerhets skull men det är rätt stor risk att jag missar att betala om det skickas fakturor dit.

Alltså, om jag avanmäler e-faktura på Nordea, är det bara kopplingen till den banken som tas bort eller kommer företagen att få meddelande om att jag inte vill ha e-faktura alls?
Citera
2017-01-18, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky
Jag har bytt från Nordea till Ica-banken, bra idé på alla möjliga sätt. Jag anmälde mig till e-faktura på Ica och det verkar ha kommit igång, men kan/ska jag nu avanmäla e-faktura på den gamla banken? Jag kommer ha kvar kontot några månader till för säkerhets skull men det är rätt stor risk att jag missar att betala om det skickas fakturor dit.

Alltså, om jag avanmäler e-faktura på Nordea, är det bara kopplingen till den banken som tas bort eller kommer företagen att få meddelande om att jag inte vill ha e-faktura alls?

Du avanmäler för e-faktura kopplat till kontot i Nordea. Det har ju registrerats ett nytt kontonummer som nu är aktuellt genom din nya bank.
Citera
2017-01-18, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky

Du kanske inte vill göra det men jag hade frågat min gamla bank om det hade kunnat gå att flytta över alla autogiro och e-fakturor till den nya banken. de har ju ändå koll på var du finns för alla banker är sammankopplade och har koll på sina kunder. så slippe rman strul och dubbelarbete.
Citera
2017-01-18, 19:39
Medlem
Fint! Jag tänkte att det kanske gick till företaget eftersom man alltid brukar hamna i någon popup från fakturaställaren när man anmäler för e-faktura. Då borde jag lugnt kunna avanmäla utan att få en massa dyra pappersfakturor.
Citera
2017-01-18, 20:01
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
E-faktura har inget med kontonummer att göra utan kopplas till personnummer.
I de flesta fall räcker en ny anmälan från din nya bank, som då skriver över den gamla anmälan.

(Autogiro fungerar på ett annat sätt dock)
Citera
2017-01-19, 14:54
Medlem
Du måste anmäla på nytt i din nya bank för de e-fakturor du vill ha.

Jag bytte från en Sparbank till Länsförsäkringar, och de kunde flytta över mina autogiron automatiskt (fast en del misslyckades) men inte mina e-fakturor.

EDIT: Aha, frågan är om du måste avanmäla på gamla banken? Hmm, tror inte det.

http://www.e-faktura.com/vanliga-fragor?openfaq=204293

Här står det att du ska avanmäla i gamla banken och sen anmäla i nya, men det står även:

"Det är alltid den senaste anmälan till e-faktura som styr vart e-fakturan skickas."

Vilket tyder på att du inte behöver avanmäla i gamla banken.
Senast redigerad av Varmluftsugn 2017-01-19 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in