Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Det räcker nog med att du försöker hävda att det finns en folkgrupp som heter "etniska tyskar" och som dessutom skulle vara homogent (framför allt med Tysklands historia (före ww2)).
Sverige är och har alltid varit ett perfekt exempel mot din argumentation. På den här lilla halvön lever svear, götar, gutar, jutar, daner, samer, judar, rugier och en de andra små folkgrupper sida vid sida och har gjort så i alla tider. Det har varit en del släktfejder mellan svear och götar samt en del mellan daner och götar, men inte mer än så. Vi har fortfarande dessa etniciteter i Sverige och ingen av dessa har mig veterligen dött ut.
Precis på samma sätt har federationen Tyskland ett antal ganska anrika etniciteter som lever sida vid sida. Pga. Tysklands historia har de även några mindre västasiatiska etniciteter som kom med romarrikets utbredning. Dessa har också levt sida vid sida med varandra i årtusenden.
Men att klumpa ihop friser, franker, sachter, anglier, jutar samt "romare" och judar i ett nationalromantiskt namn som "etniska tyskar" är väl lite väl magstarkt?
Om vi ska antaga att du har rätt behöver du nog svara på vilka dessa "etniska tyskar" är i modern tid. Inte ens den självaste västgermanska folkstammen är en homogen etnicitet, utan består av ett dussin olika etniciteter och familjer.
Det här var en något oväntad ingång. Jag vet inte vad för elfenbenstorn du lever i, men svear och götar är idag rent historiska folkslag som inte finns kvar längre annat än som lokalpatriotisk kuriosa och historisk influens på vissa regionala identiteter (upplänning, skåning, värmlänning osv. och ibland mer direkt såsom västgöte). I den mån de på så sätt lever kvar som historiska influenser, så är det just för att de i dessa lokala områden hade en tydlig dominerande ställning i och med att de levde såpass
segregerat. I de gränsområden folken levde "sida vid sida" blandades kultur och biologi upp friskt, precis som folk idag är så gott som helt uppblandade i en gemensam svensk etnicitet. Det finns så gott som ingen som på allvar identifierar sig som primärt tillhörande de här folken, ingen som utbrister "älskling, vet du vad? Jag har två götar och en gute i mitt arbetslag, det ska bli spännande, jag som alltid är van vid att placeras med svearna från huvudkontoret."
De folk som inte huvudsakligen uppgått i en svensk etnicitet är de folk som idag betecknas som nationella minoriteter, och som själva i regel varit etnocentriska såväl som i modern tid varit måna om att erhålla en särställning som sådana folk med starkt motstånd mot att assimileras och inte sällan egna instutitioner. Judarnas Hillell-skola, samerna rennäring osv. Om något visar ju svensk historia just att folk som lever tillsammans - till och med när de lever relativt geografiskt avskiljt - med tiden blandas ut till ett folk, även om vissa regionala identiter kvarstår. Ett assimileringstryck uppstår, i Sveriges fall mer aktivt och uttalat från centralt håll, och en del kommer alltid ta till sig de andras kultur såväl som att blanda sig biologiskt.
I Tyskland är de regionala identiterna starkare än i Sverige. Konstigt vore annars med deras mer sentida enande och annorlunda historia. Likväl ser knappast gemene tysk sig som tillhörande frankerna eller saxarna, i synnerhet inte när de ställs i kontrast mot alla de utomeuropeiska folk som vällt in i landet. Och när de nu inte ens får enas om att bevara det biologiskt och kulturellt tyska särprägeln gentemot invällarna, så spelar det rätt liten roll om några av dem vill identifiera sig som tillhörande ett frisiskt folk - en sådan ännu mer specifik, snäv etnicitet har givetvis ännu mindre förmåga att bevara sin särart relativt invandrargrupperna och den här domen lämnar knappast utrymme åt ett frisisk folk att bedriva etnonationalism å sina intressen.