2017-01-18, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Vilket märke rekommenderar du på ravioli? Vill inte lägga ut pengar i onödan. Det gör inget om det skiljer 2-3kr mellan dem.

Jag försöker spara pengar genom att dra ner på onödiga kostnader. Då är en billig lunch värd mycket.
Äter jag ravioli gör jag den själv helst eller om jag är lat kan jag fuska med icas färska.

Rekommenderar dig dock att göra storkok då det blir billigast, håll utkik och köp på dig när Ica butikerna säljer färs för 49,90:- lr grisfärs för 39,90:-. Dryga ut med rotfrukter (lök, morötter och krossade tomater är billigt).

Måste vara segt att äta havregrynsgröt till lunch, även om man står sig bra på det blir det ganska ensidigt och näringsfattigt.
Citera
2017-01-18, 07:57
Medlem
Andersdamaans avatar
Ärtsoppa kostar inte många kronor att fixa till själv, och ännu billigare blir det om man gör ett storkok.
Billigt fläsklägg, torkade gula ärtor, lök och litet kryddor.

Enligt den här sidan så går en portion loss på tre spänn, fast då har dom sakat den dyraste ingrediensen vilket är fläsket.
http://fattigmansmat.blogspot.se/201...pannkakor.html

Om du vill ha fläsk i soppan så skulle jag tippa på att priset stiger till ungefär det dubbla beroende på vilka erbjudanden du kan hitta. 29.90/Kg brukar mitt lokala ICA regelbundet köra med.

Även indiska linscurries är väldigt billiga att laga, iaf om du skippar animalierna förutom möjligtvis litet yoghurt.
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-01-18 kl. 08:00.
Citera
2017-01-18, 09:04
Medlem
666000999s avatar
Tack för alla tips!

Vill helst kunna äta varierat och billigt varje dag, men vill helst slippa skämmas i lunchrummet.

Jag har funderat på att prata med min chef så att jag kan senare lägga min lunch så att jag slipper äta ihop med mina kollegor, men problemet är då att jag tappar en stor del av mitt sociala liv.
Citera
2017-01-18, 09:12
Medlem
Citat:
Jag jobbar på kontor, så det ska helst se något representabelt ut i lunchrummet. Men så länge det är billigt och kan klassas som en lunch.

Jag äter redan gröt vissa luncher men jag tycker att jag sticker ut alldeles för mycket om jag skulle äta det varje lunch. Man vill ju inte bli känd som grötkillen.

Citat:
Tack för alla tips!

Vill helst kunna äta varierat och billigt varje dag, men vill helst slippa skämmas i lunchrummet.

Jag har funderat på att prata med min chef så att jag kan senare lägga min lunch så att jag slipper äta ihop med mina kollegor, men problemet är då att jag tappar en stor del av mitt sociala liv.

Bry dig inte om vad andra tycker utan ät det du vill och var glad.
Citera
2017-01-18, 09:45
Medlem
MonkMans avatar
Falukorv och makaroner
Stekt potatis och Korv/kottbullar/Stekt flask
Carbonara
Grekisk sallad och brod
Kyckling, Valfri Uncel Ben's sas och Ris
Ost-Skink-Paj med sallad (gor en stor paj, skar upp i bitar och frys in bitarna, at varannan dag sa slipper du bli kallad "Paj-killen"
Flaskpankaka med lingonsylt och riven kål
Isterband,kokt potatis, senap
Sotpotatissoppa med Chilli
Thai-curry (Ga och kop en curry paste pa burk, gron,rod eller gul, den racker i manader. Stek lite kyckling eller strimmlat kott, gronsaker, i med en burk kokosmjolk, en sked curry-paste, blir 2-3 portioner med ris)

Dar har du lite forslag, allt lattlagat som fan, gar sanbbt att gora, billigt. Enjoy!
Senast redigerad av MonkMan 2017-01-18 kl. 09:52.
Citera
2017-01-18, 09:48
Medlem
dreggells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusburkens
Fjolla. Säg bara att du tycker gröt är gott, end of story.

WORD! Våga stick ut din pajas, du är en fattiglapp... SO WHAT?
Citera
2017-01-18, 11:14
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreggell
WORD! Våga stick ut din pajas, du är en fattiglapp... SO WHAT?

Jag är inte fattig, men jag vill alltid ha optimal valuta för mina pengar. Om jag inte lägger onödiga pengar på mat så kan jag ha råd att köpa andra saker alternativt spara mer varje månad.
Citera
2017-01-18, 16:51
Medlem
japanskbruds avatar
billigaste jag haft är nog 4 skivor ica basic falukorv med snabbmakaroner .. hade kött och grillkrydda på det från en burk som någon glömt kvar. ..samma sak varje dag i 2 veckor dessutom
Citera
2017-01-18, 21:39
Medlem
Lins- och böngrytor alla dar i veckan! Bara du undviker konserver, det är så onödigt dyrt. Variera kryddning efter humör. Tycker det är en värd engångskostnad att köpa på sig några kryddpåsar, det blir mycket godare till marginell prisökning per portion. Men inte lika billigt som havregrynsgröt såklart... Rostade rotfrukter. Hummus. Råkostsallader, köp på dig billig kål och rotfrukter och strimla tunt, tunt och krydda. Blanda med rostade solrosfrön, det är billigt, näringsrikt och jättegott.

Du kan få 800 gram bönor för 20 spänn, beroende på sort två- eller tredubblas de i vikt efter blötläggning. Billigt som fan! Köp billiga burktomater och stora påsar lök och andra billiga grönsaker, frysta som färska, på t.ex. Lidl. Sen kan du laga rejäla storkok och frysa in. Det är schysst att baka enkla flatbröd med mjöl, vatten, bakpulver och lite olja också. Det är också billigt och kan frysas in.
Citera
2017-01-19, 00:10
Medlem
Förstår inte varför folk krånglar till det för med linser och bönor. För fan köp bara 20kg potatis så kan du leva på den ett tag. Du kan steka den, du kan mosa den, du kan koka den, du kan köra skiten i ugn. Potatis enbart klarar du dig länge på i nödfall.
Citera
2017-01-19, 00:53
Medlem
neuron-drones avatar
Skulle definitivt inte orka göra matlåda bara för att någon tyckte något. När jag jobbade hade jag sällan matlåda. Mer ofta snabbnudlar jag mikrade, dubbelmacka med rå falukorv och senap, fil med flingor och banan eller en tetra med matvete och bönor. Viktigaste var ju ändå kaffet.
Citera
2017-01-19, 09:44
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusburkens
Förstår inte varför folk krånglar till det för med linser och bönor. För fan köp bara 20kg potatis så kan du leva på den ett tag. Du kan steka den, du kan mosa den, du kan koka den, du kan köra skiten i ugn. Potatis enbart klarar du dig länge på i nödfall.

Man skulle kunna tillaga potatis på olika sätt så att det ser OK ut.

Typ potatismos med potatisbiffar som man gör av moset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in