Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-17, 17:58
  #1
Medlem
Terrorfronts avatar
Vad är egentligen bäst att ge sina barn när dom kommit upp i såpass ålder att dom vill vara ute på stan? Använder själv en 10%OZ pepparspray me jetstråle, knappast laglig nej. Men jag kan ta straffet om ja nånsin måste slita upp den, vill dock inte att dotra ska få problem om de vill sig illa. Så ja letade runt lite å hittade denna.

https://bestbuysweden.com/produkt/TI...entifier-SUPER

Har själv aldrig testat lagliga prylar å vet således inge om dom. Nån som testat å kan ge ris eller ros?
Citera
2017-01-17, 18:01
  #2
Medlem
666000999s avatar
Är barnen under 15 kan de ju gå runt med kniv utan att åka ditt rättsligt.
Citera
2017-01-17, 18:21
  #3
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Är barnen under 15 kan de ju gå runt med kniv utan att åka ditt rättsligt.
Så det är bättre att ha en kniv som försvar om man är under 15 år "för att man inte är straffmyndig", o riskera att ha ihjäl någon, så att barnet sen tas hand om av de sociala myndigheterna?

Nej, då är sprayen som TS länkar till bättre. Visst, man kan köpa tårgas o pepparspray från Tyskland, men det är olagligt. I.o.f. tar jag hellre straff för pepparspray, om jag skulle ha det, än att bli knivskuren. Har testat både tårgas o pepparspray, den senare är värst. Skulle gärna testa en sån där laglig, om man inte blev helt röd av den...

Jag tycker du ska köpa den lagliga sprayen till ditt barn. Tänk om hon skulle hitta på nått busstreck o bli kollade av polisen, då är det inte bra om de bär på olagligheter.
Citera
2017-01-17, 18:55
  #4
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar

Jag tycker du ska köpa den lagliga sprayen till ditt barn. Tänk om hon skulle hitta på nått busstreck o bli kollade av polisen, då är det inte bra om de bär på olagligheter.


Färgsprej handlar mer om att känna sig säker än att vara säker. Pepparsprej eller inget.
Citera
2017-01-17, 19:07
  #5
Medlem
Terrorfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Så det är bättre att ha en kniv som försvar om man är under 15 år "för att man inte är straffmyndig", o riskera att ha ihjäl någon, så att barnet sen tas hand om av de sociala myndigheterna?

Nej, då är sprayen som TS länkar till bättre. Visst, man kan köpa tårgas o pepparspray från Tyskland, men det är olagligt. I.o.f. tar jag hellre straff för pepparspray, om jag skulle ha det, än att bli knivskuren. Har testat både tårgas o pepparspray, den senare är värst. Skulle gärna testa en sån där laglig, om man inte blev helt röd av den...

Jag tycker du ska köpa den lagliga sprayen till ditt barn. Tänk om hon skulle hitta på nått busstreck o bli kollade av polisen, då är det inte bra om de bär på olagligheter.

Nä se knivar har man i köket å inte på stan..

Ja har förvisso lärt hon å slåss, vilket hon visade upp för nåt år sen. Blev dock inget av de som tur va. Men jo precis som du skriver, blir hon visiterad så vill ja helst att hon bär lagliga saker. Vill väl helst ge hon en Pfeffer men då blire problem direkt. Kan man kanske ta ansvar om hon skulle åka dit me en sån?

Känns dock bättre för mig om hon bär lagligt samt att den färgar då.


Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Färgsprej handlar mer om att känna sig säker än att vara säker. Pepparsprej eller inget.

Hur tänker du nu, är de för svagt eller? Har testat KO samt CS på mig själv å de va knappast trevligt men samtidigt inte så värst illa. Pfeffer´n som jag har själv vågar ja dock inte prova, ha sprayat på fingret å lagt på tungan å de räckte för å aldrig i helvete testa på ögonen..
__________________
Senast redigerad av Terrorfront 2017-01-17 kl. 19:10.
Citera
2017-01-17, 19:20
  #6
Medlem
666000999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Så det är bättre att ha en kniv som försvar om man är under 15 år "för att man inte är straffmyndig", o riskera att ha ihjäl någon, så att barnet sen tas hand om av de sociala myndigheterna?

Nej, då är sprayen som TS länkar till bättre. Visst, man kan köpa tårgas o pepparspray från Tyskland, men det är olagligt. I.o.f. tar jag hellre straff för pepparspray, om jag skulle ha det, än att bli knivskuren. Har testat både tårgas o pepparspray, den senare är värst. Skulle gärna testa en sån där laglig, om man inte blev helt röd av den...

Jag tycker du ska köpa den lagliga sprayen till ditt barn. Tänk om hon skulle hitta på nått busstreck o bli kollade av polisen, då är det inte bra om de bär på olagligheter.

Vill du helst bli omhändertagen av socialen eller sitta på kåken? Hen behöver ju bara hota med kniven också. Tror inte soc tar ungen pga, kan vara värt ett försök.

Annars tycker jag hen som startade tråden bör fundera på att flytta om hens barn måste beväpna sig.
Citera
2017-01-17, 19:33
  #7
Medlem
Bergakungens avatar
Är barnet under 15 år? I så fall kan pappa (föräldrarna) få ansvaret, annars är 15-åringar straffmyndiga. Har pappa givit det olagliga vapnet till dottern som är 15(+) kan (kommer) båda att åka dit om det blir polissak (se nedan).

När det gäller pepparspray är jag kluven. Tyvärr är de lagliga sorterna klena och de effektiva räknas som vapen, och sätter bäraren i klammeri med bland annat vapenlagstiftningen och brottsbalken i övrigt, om sprayen används. Annars är ju pepparspray ett vapen som, om det används fel, ger "ångervecka" till båda parter - knivar och skjutvapen är värre på det sättet.

Men handlar det om en ungdom är det nog lugnast med en laglig sort OCH en genomgång av hur man använder den. Har man en olaglig är det ännu viktigare att veta när och hur den används, eftersom man kommer att få stå till svars efteråt. Sprayar man någon ovän för att denne är dum, käftig eller "bara för att" blir det ju betydligt mer illa för den som sprayar, efteråt.

Det går ju att påpeka att om man är en normalt godartad ungdom, dvs en sån som inte riskerar att blir tagen av polisen, så skall det oerhört mycket till att en olaglig pepparspray skall upptäckas, om man har vett på att inte skryta med den, visa den eller ta fram den förrän den skall användas på riktigt.
Citera
2017-01-17, 19:38
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 666000999
Vill du helst bli omhändertagen av socialen eller sitta på kåken? Hen behöver ju bara hota med kniven också. Tror inte soc tar ungen pga, kan vara värt ett försök.

Annars tycker jag hen som startade tråden bör fundera på att flytta om hens barn måste beväpna sig.

Att hota någon med kniv funkar kanske ibland. Men det kan också leda till att någon tar kniven från henne och använder den mot henne. Om hon kan hantera kniven kan hon undvika detta, om hon är villig att allvarligt skada den andra personen. Men även då, om den andra har ett vapen själv, är det sannolikt att hon kommer ta stryk.
Citera
2017-01-17, 20:05
  #9
Medlem
SvartChilis avatar
Har läst andra trådar på fb och recensioner som menar att sprejen svider rejält. Nu är det ju svårt att veta om detta stämmer utan att ha testat, vilket jag inte har. Jag skulle i alla fall utrusta dottern med laglig pepparsprej och nåt som låter ljudligt när hon springer. Inte för att överfallsvåldtäkter är så extremt vanliga men tillräckligt för att utrusta flickan. Även bra att sprejen färgar. (Avskräckande).

Bra är väl att hitta test/recensioner och jämföra.



Not: Hårsprej, nagellackborttagning? Sådant som en tjej ändå kan bära i väskan. Att hon har nagellackborttagning i sprejflaska kan det väl finnas orsaker till. Vet nu inte om man får spruta det i förövarens ansikte eftersom vi är måna om våldtäktsmannen i Sverige.

Hoppas du finner svar.
Citera
2017-01-17, 20:26
  #10
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Färgsprej handlar mer om att känna sig säker än att vara säker. Pepparsprej eller inget.

Håller med. Den lagliga "försvarssprayen" som säljs i Sverige är 99% värdelös! Du uppehåller förövaren i 15 sekunder, sen är han arg som fan och bara ute efter att skada dig ännu mer. Skulle aldrig lita på att sån skit skulle försvara mina barn!
Citera
2017-01-18, 10:10
  #11
Medlem
godhetsapostelns avatar
Det blir naturligtvis ingen påföljd för tjejer som fredar sig med pepparspray. Olaglig eller ej.
Citera
2017-01-18, 10:21
  #12
Medlem
Terrorfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Är barnet under 15 år? I så fall kan pappa (föräldrarna) få ansvaret, annars är 15-åringar straffmyndiga. Har pappa givit det olagliga vapnet till dottern som är 15(+) kan (kommer) båda att åka dit om det blir polissak (se nedan).

När det gäller pepparspray är jag kluven. Tyvärr är de lagliga sorterna klena och de effektiva räknas som vapen, och sätter bäraren i klammeri med bland annat vapenlagstiftningen och brottsbalken i övrigt, om sprayen används. Annars är ju pepparspray ett vapen som, om det används fel, ger "ångervecka" till båda parter - knivar och skjutvapen är värre på det sättet.

Men handlar det om en ungdom är det nog lugnast med en laglig sort OCH en genomgång av hur man använder den. Har man en olaglig är det ännu viktigare att veta när och hur den används, eftersom man kommer att få stå till svars efteråt. Sprayar man någon ovän för att denne är dum, käftig eller "bara för att" blir det ju betydligt mer illa för den som sprayar, efteråt.

Det går ju att påpeka att om man är en normalt godartad ungdom, dvs en sån som inte riskerar att blir tagen av polisen, så skall det oerhört mycket till att en olaglig pepparspray skall upptäckas, om man har vett på att inte skryta med den, visa den eller ta fram den förrän den skall användas på riktigt.

Jo hon e under 15, så en laglig är väl vad jag vill ge hon. Men samtidigt är man lite nervig om den nu verkligen kommer ge mer än ett rött plyte. För som du skriver så kan ja heller inte veta om hon e så pantad att hon sliter upp den mot nån tjej som e dryg, blir som onödiga konsekvenser av de å polisen ha stenkoll direkt. En sån gång antar ja att de blir större problem än ett läge då de är befogat å dra upp. Men med en rejäl genomgång så lär hon nog förstå.


Citat:
Ursprungligen postat av SvartChili
Har läst andra trådar på fb och recensioner som menar att sprejen svider rejält. Nu är det ju svårt att veta om detta stämmer utan att ha testat, vilket jag inte har. Jag skulle i alla fall utrusta dottern med laglig pepparsprej och nåt som låter ljudligt när hon springer. Inte för att överfallsvåldtäkter är så extremt vanliga men tillräckligt för att utrusta flickan. Även bra att sprejen färgar. (Avskräckande).

Bra är väl att hitta test/recensioner och jämföra.

Not: Hårsprej, nagellackborttagning? Sådant som en tjej ändå kan bära i väskan. Att hon har nagellackborttagning i sprejflaska kan det väl finnas orsaker till. Vet nu inte om man får spruta det i förövarens ansikte eftersom vi är måna om våldtäktsmannen i Sverige.

Hoppas du finner svar.

Man tkr ju att den borde svida, frågan är väl hurpass mkt å om den verkligen ger de man vill ha. Å pga färgen borde han ju bli en aning desorienterad såpass att man kan ända på klacken eller sätta en känga i klockspelet. Skulle kunna prova på mig själv då ja gjort de förut, men dedär me just färgen gör att ja inte e så sugen


Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Håller med. Den lagliga "försvarssprayen" som säljs i Sverige är 99% värdelös! Du uppehåller förövaren i 15 sekunder, sen är han arg som fan och bara ute efter att skada dig ännu mer. Skulle aldrig lita på att sån skit skulle försvara mina barn!

Jao, men håll me om att 15 sek hinner du en bit på, sen borde färgen kladda igen ögonen rätt bra då de är gel. Skulle va intressant å veta hurpass mkt dock, om man bara kan dra bort me tröjan å se hyfsat eller inte...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback