Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-04, 23:45
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Är det inte möjligt att få recept på något som är narkotikaklassat även om man har fått det utskrivet hundra gånger tidigare?

Nej, det står på deras hemsida
Citera
2019-11-04, 23:49
  #62
Avstängd
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Nej, det står på deras hemsida

Det stod att det var lätt att få tag på via kry trots att det står det. Men det är som det är. Synd att ingen verkar vilja ta på sig det viktiga ansvaret att ge hjälp till dem som behöver det.

Kan inte vara så svårt att lämna in dokument om utredningar och diverse saker.
Citera
2019-11-04, 23:51
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Det stod att det var lätt att få tag på via kry trots att det står det. Men det är som det är. Synd att ingen verkar vilja ta på sig det viktiga ansvaret att ge hjälp till dem som behöver det.

Kan inte vara så svårt att lämna in dokument om utredningar och diverse saker.

Jag har inte varit i kontakt med dom själv så jag kan inte säga säkert, mer än det som står på hemsidan.
Citera
2019-11-05, 00:00
  #64
Avstängd
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Jag har inte varit i kontakt med dom själv så jag kan inte säga säkert, mer än det som står på hemsidan.

Har du varit i kontakt med andra än Kry?
Citera
2019-11-05, 02:03
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Har du varit i kontakt med andra än Kry?


Nej jag har ingen erfarenhet alls av nätdoktorer.
Citera
2020-05-15, 03:28
  #66
Medlem
Googlas avatar
Mindoktor verkar utvecklats en aning, går och träffa sjukgymnast, psykolog och mycket som adderats. Hört de har öppnat några provtagningar på diverse apotek i landet. Om det är kry eller mindoktor..
Citera
2021-09-29, 10:35
  #67
Medlem
cleovarnamnets avatar
Är gråtfärdig. Kan inte genomföra videosamtal då min telefon är delvis paj. Chatta kan man hos Doktor24 men de har ingen fysisk vårdcentral och nätläkarna är restriktiva med antibiotika om man inte blivit fysiskt undersökt. Kry har vårdcentral men jag får inte gå dit förrän jag är frisk igen! De tar inte emot sjuka pga covid, enligt sköterskan… 😂 😂 😂 Att jag är dubbelvaccinerad och har tagit ett covidprov senast i morse som visade negativt spelar ingen som helst roll.
En läkare (min pappa, pensionerad, så kan inte skriva ut något) diagnostiserade mig via bilder med kraftig tonsillit och ber mig gå till läkare asap för att bli undersökt och se om jag behöver penicillin. (Tonsillit kan även orsakas av virus och då är ju antibiotika meningslöst.) Men jag får ju inte fysiskt gå till någon läkare… Har haft ont i en vecka nu, de två senaste dagarna ännu mer ont och i dag har jag också börjat må illa.
Ibland avskyr jag Stockholm.
Citera
2021-09-30, 00:51
  #68
Medlem
Demyxs avatar
Tja, det är ju iofs mycket bra att de inte skriver ut antibiotika till dig utan fysiskt besök. Läste någonstans att nätdoktorerna fått bannor för att de skrivit ut enorma mängder antibiotika utan att tagit prover och odlingar för att kunna bekräfta att det rör sig om bakterier, och att de därför börjat minska på den förskrivningen. Känner själv några stycken som hört av sig till nätdoktorer pga urinvägsbesvär, fått antibiotika, inte blivit bättre, och då vänt sig till vårdcentralen som faktiskt tagit urinprov. För några av dessa personer visade det sig att det inte rörde sig om en urinvägsinfektion, så de hade käkat antibiotika helt i onödan.

Om du bor i Stockholm borde det väl vara möjligt att hitta en vårdcentral som har särskilt mottagning för personer med förkylningssymtom? De måste ju kunna ta emot patienter med misstänkt lunginflammation t.ex. Du har ju rätt att ringa runt till olika vårdcentraler och fråga, om inte annat kan du ju lista om dig till den vårdcentral som kan erbjuda sådan mottagning.
Citera
2021-09-30, 05:05
  #69
Medlem
MissDecibellas avatar
Man behöver inte lista om sig för att få hjälp på en annan vårdcentral än sin ”egen”.


https://www.1177.se/Stockholm/sa-fun...ardmottagning/
Citera
2021-10-02, 00:39
  #70
Medlem
Demyxs avatar
Jag vet det. Men om den nuvarande vårdcentralen inte tar emot patienter med förkylningssymtom kanske man känner att man hellre vill byta till en som gör det, så blir det mindre krångel.
Citera
2022-01-04, 08:03
  #71
Medlem
MissDecibellas avatar
Från SVT idag;

Granskning gällande utskrivning av narkotikaklassade läkemedel hos företaget MediCheck.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...-natlakarbolag

”.. Nätläkarbolaget Medicheck har fortsatt att skriva ut beroendeframkallande läkemedel utan tillräcklig kontroll, visar SVT Nyheters granskning. Detta trots att bolaget fick hård kritik 2019 och lovade bättring..”

Finns fler artiklar att klicka vidare till via länken ovan som bla visar att nätläkarna visst skriver ut n.klassade läkemedel (och detta i rätt stor omfattning), trots att dom enligt sina riktlinjer inte ska göra detta.
Bara hos MediCheck skrivs ca 1000 sådana recept ut per månad, dvs ca 12.000 recept/år.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...tter-till-emma

”.. Emma tar kontakt med flera läkare och vårdcentraler för att få medicinen utskriven. För det mesta får hon nej. Tills hon kommer i kontakt med nätläkarbolaget Medicheck.

– De ställde aldrig några frågor. De bara skrev ut.

Under 2017 och 2018 får hon närmare 2 000 tabletter Paraflex utskrivet av två olika läkare på företaget. När det är som värst tar hon 60 piller om dagen. Den rekommenderade maxdosen för långvarigt bruk är fyra..”
__________________
Senast redigerad av MissDecibella 2022-01-04 kl. 08:06.
Citera
2022-01-05, 22:30
  #72
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Från SVT idag;

Granskning gällande utskrivning av narkotikaklassade läkemedel hos företaget MediCheck.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...-natlakarbolag

”.. Nätläkarbolaget Medicheck har fortsatt att skriva ut beroendeframkallande läkemedel utan tillräcklig kontroll, visar SVT Nyheters granskning. Detta trots att bolaget fick hård kritik 2019 och lovade bättring..”

Finns fler artiklar att klicka vidare till via länken ovan som bla visar att nätläkarna visst skriver ut n.klassade läkemedel (och detta i rätt stor omfattning), trots att dom enligt sina riktlinjer inte ska göra detta.
Bara hos MediCheck skrivs ca 1000 sådana recept ut per månad, dvs ca 12.000 recept/år.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/n...tter-till-emma

”.. Emma tar kontakt med flera läkare och vårdcentraler för att få medicinen utskriven. För det mesta får hon nej. Tills hon kommer i kontakt med nätläkarbolaget Medicheck.

– De ställde aldrig några frågor. De bara skrev ut.

Under 2017 och 2018 får hon närmare 2 000 tabletter Paraflex utskrivet av två olika läkare på företaget. När det är som värst tar hon 60 piller om dagen. Den rekommenderade maxdosen för långvarigt bruk är fyra..”
60 Paraflex om dagen är ju såklart för mycket, men det är inte narkotikaklassat (den gamla Paraflex Comp är narkotikaklassad, men den försvann långt tidigare än 2017). Så det här är ju två olika diskussioner, en om att det skrivs ut narkotika från nätläkarna och en att man överförskriver icke-narkotiska preparat som Paraflex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback