2017-01-17, 14:43
Bannlyst
Hej.

Körde ett urgammalt tangentbord som jag enkelt kunde starta datorn med genom att trycka på space..

Hade även velat kunna göra det med mitt nya tangentbord men det enda som händer är att det börjar lysa..
Har ett corsair k55 och har kollat i bios men hittar ingenting..
Har 6 st Macro knappar till att binda också.. Någon som vet om man kan binda t, ex miniräknare?

Kan påpeka att gamla tangentbordet hade PS/2 kontakt och corsair har självfallet usb.. Kan det funka om man skaffar en omvandlare?

tack på förhand
Citera
2017-01-17, 15:16
Medlem
hieroboams avatar
Går inte med USB eftersom de kräver drivrutiner som inte startas förren BIOS laddas. Kanske med PS/2 adapter men vet inte hur. Funderat på att sätta datorn i vila i stället?
Citera
2017-01-17, 16:32
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-01-17, 19:23
Medlem
chxl0rds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majkigt
Hej.

Körde ett urgammalt tangentbord som jag enkelt kunde starta datorn med genom att trycka på space..

Hade även velat kunna göra det med mitt nya tangentbord men det enda som händer är att det börjar lysa..
Har ett corsair k55 och har kollat i bios men hittar ingenting..
Har 6 st Macro knappar till att binda också.. Någon som vet om man kan binda t, ex miniräknare?

Kan påpeka att gamla tangentbordet hade PS/2 kontakt och corsair har självfallet usb.. Kan det funka om man skaffar en omvandlare?

tack på förhand

hittar du inte det i BIOS så får du antingen ändra bios eller tänka annorlunda
Citera
2017-01-25, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chxl0rd
hittar du inte det i BIOS så får du antingen ändra bios eller tänka annorlunda

Jag hittar det i bios.. Men det ändras inte.. No shit... varför tror du jag skriver här..
Citera
2017-01-25, 15:19
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majkigt
Jag hittar det i bios.. Men det ändras inte..
Det första du må kolla är om du kan få LED som t.ex capslock/scrollock att lysa när datorn är avstängd. Det kan också lysa under musen osv om du har optisk/belyst sådan.

Får du inget lyse nånstans är usb strömlöst när datorn är det och då kan du sitta där och trycka tills du fyllt 400 år och det händer fortfarande inget, strömlös elektronik brukar vara på det sättet.
I det fallet må du gå in i moderkortsinställningarna och ange att usb och ps/2 ska ha ström från 5vsb när datorn är avstängd. Det här innebär att eventuell bakgrundsbelysning, indikatorer, mus, belysta usb-minnen och allt sånt alltid lyser, dygnet runt.

Med konstantström på usb har du iaf vissa små odds att det går starta med space sedan. Läs vad det står i moderkortsmanualen om väckningsevent eller eventstyrd start via usb.

Funkar det fortfarande inte, testa med en tastatur som ansluter via ps/2-porten istället, där har du mycket goda odds att det funkar, eller ställ in att du startar med musklick om det går, eller börja helt enkelt använda knappen på datorchassiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in