2017-01-17, 13:40
Medlem
Hej. Som i ett tidigare inlägg så jobbar jag på en tv serie just nu där jag har diverse uppdrag. Bl.a att coordinera ett Stunt där en skådespelare ska krossa en glasruta med knytnäven.

Hur görs detta på ett säkert sätt?

Tacksam för svar!
Citera
2017-01-17, 13:41
Medlem
Känns som att du borde ha koll på sådant om du nu jobbar med det...

De använder inte riktigt glas på film.
Citera
2017-01-17, 13:55
Medlem
Stygotiuss avatar
Använd sockerglas: http://filmmakeriq.com/2011/08/how-t...eakaway-glass/
Citera
2017-01-17, 14:27
Bannlyst
Sockerglas, ja. Kan man tycka att TS bör känna till i sin yrkesroll.

Ett tips är att inte krossa en riktig ruta med handen. Det har jag gjort av misstag en gång och det slutade med ett otäckt snitt i handleden som behövde tillsyn varje dag i två veckors tid.
Citera
2017-01-17, 14:30
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Som tidigare sagts, sockerglas används på film. Hur kan du inte veta det?
Citera
2017-01-18, 15:45
Medlem
cream of tarter = KC4H5O6 = Vinsten
INTE vinsyra (C4H6O6)

Vit sirap finns på bakavdelningen i de flesta butiker, dock gjord på sockerbeta...

Eller så kör skiter man i sockergals och kör på äkta vara. Den här scenen använder till exempel äkta sprit, äkta glas och alla skärsår och hella fyllan blir således även de äkta. Visst ser det bra ut.
https://www.youtube.com/watch?v=QwlpKNLS3X8
Senast redigerad av martinator 2017-01-18 kl. 15:54.
Citera
2017-01-19, 02:50
Medlem
Sadomans avatar
Om man jobbar på en professionell produktion så är det på sin plats att konsultera professionella stuntkoordinatorer. Fråga Svenska Stuntgruppen. De gör sånt här dagligen.
Och man använder inte sockerglas. Det har väldigt begränsade användningsområden. Det tar upp fukt och blir klibbigt, det blir gulaktigt och ser inte bra ut. Det är amatörnivå på sockerglas. Riktigt breakaway glas är olika sorters plaster som man antingen smälter eller gjuter i två komponenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in